شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#محیط زیست#قائم

ورود مجلس به ماجرای تلف شدن پلنگ در قائم شهر/ سازمان محیط زیست امکانات لازم برای زنده‌گیری را ندارد

ورود مجلس به ماجرای تلف شدن پلنگ در قائم شهر/ سازمان محیط زیست امکانات لازم برای زنده‌گیری را ندارد

معین الدین سعیدی با اشاره به این‌که باید فرهنگ‌سازی شود تا در مواجه با حیوان به آن‌ آسیبی وارد نشود، گفت: اعتبارات سازمان محیط زیست را بررسی کنید، با ماموریتی که برای این سازمان تعریف شده تناسبی ندارد.

«معین الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با موضوع زنده‌گیری ناموفق حیواناتی چون پلنگ و خرس که دائم با شکست و تلف شدن مواجه می‌شود، گفت: بنده در رابطه با خرس تلف شده در اردبیل اطلاعاتی ندارم اما، در مورد پلنگ مازندران که این اتفاق تلخ افتاد، باید گفت که نحوه برخورد با یک حیوان در حال انقراض، هر چند که به نوعی وحشی شده و به نیروی پلیس حمله کرده بود، صحیح نیست. پلنگ اگر آزاد باشد، مسیر خودش را ادامه می‌دهد و انسان را به دید طعمه نمی‌بیند مگر این‌که تحریک شود. در واقع من فکر می‌کنم که به نوعی روند زندگی این حیوان اصولی نبوده و همین روند غیر اصولی باعث شده بود که این اتفاق بیافتد. فکر می‌کنم که عملیات زنده‌گیری این حیوان بسیار غیر اصولی و غیرکارشناسی بوده است.

نماینده چابهار در مورد عدم وجود قانون قوی در حمایت از حفظ محیط‌زیست و جانداران در حال انقراض اظهار داشت: البته ما در حوزه تقنین و حمایت از حیوانات در حال انقراض قوانین خوبی داریم. آن‌چه مهم است، اجرای قانون و نظارت بر حسن اجرا است که مشکل دارد.

وی در ادامه افزود: مشخصا در مورد پلنگ تلف شده در قائمشهر باید گفت پلنگ‌های جوان به دلیل این که خودشان در جنگل صاحب قلمرو هستند، به شهر نمی‌روند. اما پلنگ‌های پیر چون از لحاظ دریافت غذا دچار مشکل می‌شوند، گاهی وارد شهر می‌شوند. در چنین شرایطی باید روند زندگی این‌ها بر اساس یک پارامترهای کارشناسی باشد. خودروهای بسیار مجهز، افراد کاملا حرفه‌ای همراه با حضور دامپزشک در آن صحنه از ضروریات است. متاسفانه سازمان محیط‌زیست هیچکدام از این‌ موارد را ندارد. در اعتبارات هم آن گونه که باید و شاید اهتمام جدی دیده نمی‌شود. اگر اعتبارات سازمان محیط زیست را بررسی کنید، با ماموریتی که برای این سازمان تعریف شده تناسبی ندارد. هم اکنون تعداد دامپزشک‌هایی که با مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری می‌کنند، در کل کشور شاید به تعداد سی نفر هم نرسند.

عضو کمیسیون کشاورزی در رابطه با لزوم فرهنگ‌سازی در برخورد با حیوانات غیراهلی خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد که متاسفانه نه تنها در مورد حیوانات در حال انقراض، که در بحث نوع ارتباطی که انسان با طبیعت دارد، دستگاه‌های فرهنگی که متولی فرهنگ‌سازی در کشور هستند، به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند. ما در کشور به نسبت جهانی بیشترین تخریب طبیعت را داریم. بدون این‌که آموزش اصولی را از کودکی در جامعه فراگرفته باشیم. ارتباط با طبیعت باید یک ارتباط دو سویه باشد. این صرفا به نوع رفتار ما با حیوانات در حال انقراض برنمی‌گردد و نوع ارتباطی که انسان با طبیعت دارد را شامل می‌شود. شما در کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌کنید که قبل از ورود به مدرسه، در مهدکودک آموزش‌های لازم در بحث چگونه زیستن با طبیعت کار می‌شود. کار فرهنگی می‌شود. در رادیو و تلویزیون و دیگر نهادهای فرهنگی سعی می‌کنند از همان ابتدا بحث دوستی با طبیعت را نهادینه‌سازی و فرهنگ‌سازی کنند. متاسفانه ما در کشور چنین موضوعی را نداریم و یکی از دلایل عمده که باعث چنین اتفاقاتی تلخی می‌شود، همین عدم تعریف صحیح از ارتباط بین انسان و طبیعت است. 

سعیدی در پایان، در پاسخ به این که آیا مجلس و فراکسیون محیط‌زیست به این موضوع ورود خواهند کرد یا خیر، افزود: اگر بحث پیشنهاد طرح قانون جدید باشد من موافق نیستم. چرا که در کشور ما تورم قانون وجود دارد. در چنین شرایطی بیشتر باید بحث شان نظارتی مجلس کار شود. مسلما فراکسیون محیط‌زیست در راستای دفاع از چارچوب‌های زیست‌محیطی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/