شهر خبر

چاپ مقاله پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

چاپ مقاله پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

مقاله پژوهشی عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دریکی از مجلات معتبر بین‌المللی با نمایه JCR به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا، مقاله مروری نظام‌مند و فرا تحلیلی دکتر هادی روحانی، دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه و همکاران با عنوان "مقایسه تأثیر تمرینات ورزشی به همراه مداخلات تغذیه‌ای با مداخلات تغذیه‌ای به‌تنهایی بر مقاومت انسولینی و تنظیم گلوکز در افراد دارای اضافه‌وزن و چاق" به زبان انگلیسی در مجله Critical Reviews in Food Science and Nutrition چاپ و منتشر شد. مجله مذکور در پایگاه JCR با ضریب تأثیر 11.176 و بهترین چارک (Q1) نمایه شده است.

دکتر هادی روحانی در تشریح موضوع این مقاله اظهار کرد: این تحقیق با بررسی نظام‌مند و فرا تحلیلی نتایج 50 مقاله منتشرشده درزمینهٔ تأثیر تمرینات ورزشی و مداخلات تغذیه‌ای بر مقاومت انسولینی و مقادیر گلوکر، انجام‌شده است که درمجموع 2864 آزمودنی را موردمطالعه قرار داده بودند. جمع‌بندی نتایج این مطالعات نشان داد که وقتی کنترل رژیم غذایی با تمرینات ورزشی منظم همراه می‌شود، نسبت به زمانی که فقط کنترل رژیم غذایی بدون تمرین توسط افراد استفاده می‌شود، مقاومت انسولین و مقادیر قند خون را به‌طور قابل‌توجهی بیشتر کاهش می‌دهد.

بر این اساس، پیشنهادشده است که افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، برای پیشگیری بهتر در مقابل دیابت و یا کنترل دیابت، در کنار کنترل رژیم غذایی توصیه اکید می‌شود که تمرینات ورزشی منظم به‌ویژه تمرینات هوازی مانند دویدن، پیاده‌روی، شنا و نظیر این نوع ورزش‌ها را نیز انجام دهند.

لازم به ذکر است این مقاله با همکاری دکتر موسی خلفی، دکتر کریم آزالی علمداری، محمدحسین سخایی و دکتر مایکل سیموندز از دانشگاه ناتینگهام انگلستان نگارش شده است.

انتهای پیام/