شهر خبر

وعده متحد کردن فرانسه با دفع تهدید لوپن توسط مکرون پیروز در انتخابات

وعده متحد کردن فرانسه با دفع تهدید لوپن توسط مکرون پیروز در انتخابات

مکرون پیروز در انتخابات پس از دفع تهدیدات لوپن وعده متحد کردن فرانسه را داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از گاردین، مکرون میانه رو طرفدار اروپا در پای برج ایفل به حامیانش که پرچم فرانسه و اروپا را به اهتزاز درآورده بودند قول داد به خشم و مخالفت 13 میلیون رای دهنده راست افراطی پاسخی کارآمد بدهد.

وی اولین رئیس جمهور فرانسه بعد از 20 سال شد که مجددا در انتخابات رای آورد و با 58.2 درصد مقابل 41.46 درصد پیروز میدان شد.

مکرون در سخنرانی پیروزمندان تاکید کرد که می‌داند تعدادی از رای دهندگان نه به خاطر وی بلکه برای جلوگیری از رای آوردن راست افراطی به وی رای دادند و از طرفداران خود خواست تا با دیگر رای دهندگان مهربان بوده و محترمانه رفتار کنند.

وی تاکید کرد الان رئیس جمهور همه مردم فرانسه است.

طبق آمار مکرون لوپن را با اختلاف کمتری در مقایسه با رای 66 درصدی 2017 شکست داد و میزان مشارکت مردم کمتر شد و آرای غائل نیز رکورد 28 درصد را به ثبت رساند.

لوپن با صحبت درباره بحران هزینه‌های زندگی و وعده ممنوعیت حجاب مسلمانان در اماکن عمومی و وعده اقدامات ملی گرایانه برای اولویت دادن به بومی‌ها، موفق شد بیشترین رای را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای راست افراطی به دست بیاورد.

فرانسوی‌ها موضوعاتی مانند شغل، مسکن، مزایا و مراقبت‌های بهداشتی مکرون رامورد نقد جدی قرار دادند.

لوپن کسب آرای 41 درصد خود را " یک پیروزی درخشان" خواند و گفت: "ایده‌هایی که ما نمایندگی می‌کنیم در حال رسیدن به ارتفاعی جدید هستند."

پیروزی مکرون به سرعت مورد استقبال رهبران اتحادیه اروپا قرار گرفت.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا در توئیت خود نوشت:" احسنت امانوئل. در این دوره پرتلاطم به اروپای مستحکم و فرانسه متعهد به اروپای مستقل و استراتژیک نیاز داریم."

رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت خوشحال است که می‌توانند به همکاری ادامه دهند.

شولتس نیز گفت رای دهندگان فرانسوی پیامی قوی به نفع اروپا صادر کردند.

انتظار می‌رود مکرون در اولین سفر خارجی به برلین و به دیدار صدراعظم آلمان برود.

البته صدها تظاهرکننده علیه مکرون به خیابان‌های پاریس، لیون و ... آمدند که با گاز اشک آور روبرو شدند.

مکرون سعی کرد برچسب ناعادلانه «رئیس جمهور ثروتمندان» را در دو هفته آخر کمپین انتخاباتی بزداید و از پیروزی خود برای افزایش پروژه دفاعی اتحادیه اروپا، همکاری نزدیک‌تر در زمینه مهاجرت و مقررات بیشتر برای مقابله با گوگل استفاده خواهد کرد. فرانسه تا پایان ژوئن ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد.

5656