شهر خبر

استقلال نباید به اختلاف امتیاز فکر کند/ برای توسعه فوتبال به استراتژی نیاز داریم

استقلال نباید به اختلاف امتیاز فکر کند/ برای توسعه فوتبال به استراتژی نیاز داریم

پیشکسوت فوتبال درباره شرایط لیگ، صدرنشینی استقلال و همکاری خود با تیم امید صحبت کرد.

وحید امیری، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نوجوانان کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره قطع همکاری‌اش با این تیم اظهار داشت: همکاری من را خاتمه دادند. استعفایی در کار نبود و مسئولین نظری روی من نداشته‌اند. تا آن جایی که اطلاع دارم نام من را حتی در کمیته فنی هم مطرح نکرده‌اند. زمانی که در ابتدا با من صحبت کردند می‌گفتند به کسی اطمینان نداریم تا این تیم را در اختیارش قرار دهیم. هدفم کمک بود و با توجه به شرایط کرونا شرایط سختی داشتیم. حتی بازیکنانی دعوت شدند که آن‌ها را ندیده‌ بودیم. به نفرات قبل احترام گذاشتیم و از بسیاری کمک گرفتیم و در هر صورت مشکلات زیاد بود.

وی در خصوص شرایط فوتبال ایران در سال‌های اخیر گفت: ما باید یک فلسفه را برای فوتبال تعریف کنیم و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنیم. به طور مثال درباره آماده‌سازی تیم‌ها، شخصی که این کار را انجام می‌دهد باید خودش دوره لازم را گذرانده و تسلط داشته باشد. یک مثال می‌زنم. در نیمه دوم دهه 90 در آلمان به این نتیجه رسیدند که گل‌های با ضربه سر در فوتبال این کشور کم به ثمر می‌رسد. برنامه‌ریزی صحیح انجام شد و سال بعد از تصمیم گیری دیدند 60 درصد از گل‌ها با سر زده شده. این می‌شود یک استراتژی برای توسعه فوتبال. متاسفانه چنین چیزی در فوتبال ایران دیده نمی‌شود. چه یک باشگاه و چه تمام تیم‌ها.

بازیکن اسبق آبی‌ها درباره لیگ برتر امسال گفت: وقتی یک تیم به عنوان صدرنشین شناخته می‌شود قطعا ویژگی‌های زیادی داشته اما به طور کلی یک تئوری دارم. ممکن است شما میان خوب‌ها خوب باشید یا میان بدها. این دو مورد با هم تفاوت بسیاری دارد. در حال حاضر مربیان لیگ برتری از مربیانی استفاده می‌کنند که حتی یک کلاس هم نگذرانده‌اند و اصول را رعایت نکرده‌اند. پس این مسئله سطح رقابت را هم نشان می‌دهد و وقتی در چنین فضایی یک تیم نتیجه می‌گیرد می‌توان گفت شاید این موفقیت از ضعف دیگران هم است. یک مثال دیگر. مربیان نساجی می‌گفتند 300 دقیقه از استقلال گل نخوردند. من آن را اصلاح می‌کنم؛ استقلال است که 300 دقیقه به شما گل نزده. یعنی این تیم با وجود موقعیت‌های زیادی که بدست آورده در گلزنی ناکام بوده. نه این که نساجی خوب دفاع کرده باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی با تیم زیر 16 ساله‌ها قهرمان شدیم به ماجدی گفتم زمانی که یک تیم می‌بازد یعنی  ضعف دارد و طبیعی است از آن تیم انتقاد شود اما من می‌گویم بیایید حالا که تیم‌مان قهرمان شده انتقاد کنیم و مشکلات را بشناسیم. حالا هم در مورد استقللال می گویم وقتی این تیم در صدر است نقطه ضعف را پیدا کنند تا آسیب نبینند. اگر اینکار انجام شود ادامه راه پرقدرت طی می‌شود. اگر در این مسئله ضعیف باشند رقبا آن نقطه ضعف‌ها را پیدا می‌کنند و به استقلال آسیب می‌زنند.

امیری درباره انتقادها از بازی زیبای استقلال گفت: مربیان باید اولویت‌بندی خاص خود را داشته باشند. به طور مثال وقتی تیم من 2 گل از شما عقب است اگر بی محابا حمله کند ممکن است 5 گل بخورد و بهتر است ابتدا اولویت نباختن باشد. در بحث استقلال در وضعیت موجود اولویت بردن است و سپس زیبا بازی کردن.

وی پیش‌بینی خود از ادامه لیگ برتر را اینگونه بیان کرد: استقلال اگر به حواشی ورود نکند موفق می‌شود. همه اعضا باید به فکر فداکاری در این راه باشند نه اینکه از استقلال برای رسیدن به اهداف‌ شان استفاده کنند. در این سال‌ها در استقلال یا تیم‌های دیگه چنین نفراتی را دیده‌ایم. کسانی که خود را فدایی حساب می‌کردند اما در موقع لازم اینگونه نبوده‌اند. باید به این مسئله هم اشاره کنم که یک مربی خوب باید غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال را بداند. استقلال اگر صرف به اینکه با رقبا اختلاف امتیاز دارد وارد زمین شود دچار مشکل می‌شود. آبی‌ها باید هر بازی را یک فینال بدانند و اصلا به اختلاف امتیاز فکر نکنند و به دنبال این باشند که برای هر بازی برنامه خاص خود را داشته باشند.

انتهای پیام/