شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#استرالیا#جزایر#چین

استرالیا:

پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان خط قرمز آمریکا و استرالیاست

استرالیا: پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان خط قرمز آمریکا و استرالیاست

نخست وزیراسترالیا اعلام کرده که ساخت پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکاست.

به گزارش مشرق، نخست وزیر استرالیا اعلام کرده است که ساخت پایگاه نظامی چین  در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکاست.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «ای بی سی»  «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا روز یکشنبه گفت که  پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان «خط قرمز» برای استرالیا و ایالات متحده خواهد بود

بر اساس این گزارش، نگرانی‌هایی در مورد توافقنامه امنیتی اخیراً امضا شده بین چین و جزایر سلیمان برای استرالیا و سایر کشورهای اقیانوس آرام وجود دارد، به خصوص اگر چین از این توافق برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه استفاده کند.

موریسون گفت: «این یک نگرانی مشترک است، نه فقط استرالیا، بلکه  دولت ‌های منطقه‌ای، به ویژه مکان‌هایی مانند فیجی و پاپوآ گینه نو نگران  هستند. ما پایگاه‌های نیروی دریایی  چین در منطقه خود را تحمل نخواهیم داشت.»

وی گفت که «مناسه سوگاوار» نخست وزیر جزیره سلیمان به او اطمینان داده است که این اتفاق نخواهد افتاد. موریسون گفت: «او به وضوح در خط قرمز ما سهیم است.»

 جزایر سلیمان که تا سال ۱۹۷۵ تحت قیمومیت انگلیس بود، کمتر از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در سال ۱۳۹۸ به رغم سفرهای مکرر مقام‌های آمریکا، روابطش با تایوان را قطع کرد. چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و روابط دیپلماتیک با هر کشور را به قطع رابطه دیپلماتیک آن کشور با تایوان منوط می‌کند.

توافق امنیتی چین و جزایر سلیمان در شرایطی محقق شده که این کشور واقع در اقیانوس آرام جنوبی، در سال ۲۰۱۹ ضمن قطع روابط خود با تایوان، روابط خود با چین را آغاز کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، هدف از همکاری امنیتی چین و جزایر سلیمان ارتقای ثبات اجتماعی، صلح و امنیت بلندمدت در جزایر سلیمان است و این توافق در راستای منافع مشترک جزایر سلیمان و منطقه اقیانوس آرام جنوبی است.

منبع: فارس