شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد#دارای#قاجار#شهید بهشتی

تصاویر زیباترین بنای مذهبی قاجاریه را ببینید

مسجد و مدرسه شهید بهشتی از مساجد چهارایوانی ساخته شده در قرن ۱۳ هجری قمری است، این مسجد دارای صحن زیبا با دو مناره کوتاه با تزپینات است. این مسجد با ۲ شبستان و ۱۹ حجره از آثار میرزا محمدخان قاجار است.

مدرسه شهید بهشتی

به گزارش همشهری آنلاین، این مجموعه در ابتدا به مسجد و مدرسه مرحوم میرزا محمدخان سپهسالار شهرت داشت، اما با ساخت مسجد و مدرسه میرزا حسن‌خان مشیرالدوله و نامیده شدن آن به عنوان مسجد و مدرسه سپهسالار، این مجموعه نیز سپهسالار قدیم نام گرفت.

این مجموعه از آثار میرزا محمدخان قاجار دولو کشیکچی باشی، پسر دوم امیرخان سردار و خالوزاده عباس میرزا نایب‌السلطنه است. نقشه این مدرسه شبیه مساجد چهار ایوانی و دارای دو شبستان است که از یکی برای مسجد و از دیگری به عنوان مدرسه استفاده می‌شود. شبستان ضلع جنوبی که به عنوان مسجد استفاده می‌شود، دارای ستون‌های سنگی بلند و استواری است که ار نظر معماری اهمیت بالایی دارد. شبستان دیگر که از آن به عنوان مدرسه استفاده می‌شود در ضلع شمالی قرار دارد. در داخل این شبستان ۲۱ بیت شعر به خط عبدالحسین زرین‌قلم در مدح ناصرالدین‌شاه و محمدخان سپهسالار دیده می‌شود. این مدرسه ۱۹ حجره دارد که ۸ حجره آن در حال حاضر به امور اداری و مدرسه اختصاص دارد.

عکاس: محمد وشینه - میراث آریا