شهر خبر

آیا آرای خاکستری در انتخابات فرانسه شگفتی می‌آفریند؟

آیا آرای خاکستری در انتخابات فرانسه شگفتی می‌آفریند؟

نورنیوز نوشت: با توجه به بالا بودن سطح نارضایتی‌ها نسبت به برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مکرون به‌ویژه در میان گروه‌های کمتر برخوردار و طبقه متوسط، امیدواری لوپن برای همراه‌سازی این بخش از جامعه با کمپین انتخاباتی‌اش برای تغییر نتیجه انتخابات در دور دوم افزایش یافته است.

در آخرین روزهای باقی‌مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دستِ‌کم حدود ۳۰ درصد از مردم این کشور در رای‌گیری شرکت نخواهند کرد یا هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند.

شرایط حاکم بر رای‌دهندگان در فرانسه باعث شده که تحلیل‌گران سیاسی، وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را مشابه همه‌پرسی برگزیت یا پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بر خلاف پیش‌بینی‌ها بود، ارزیابی کنند.

در حال حاضر میزان حمایت از «امانوئل مکرون» رییس جمهور فعلی بین ۱۰ تا ۱۴ درصد بیش از رقیبش «مارین لوپن» است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر گروه خاموش در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری فرانسه به نفع لوپن فعال نشوند، مکرون بین ۵۵.۵ تا ۵۷.۵ درصد آراء را به دست خواهد آورد.

در دور اول انتخابات، مکرون ۲۷.۸۵ و مارین لوپن ۲۳.۱۵ درصد آراء را بدست آوردند و به دور دوم انتخابات راه یافتند.

یکی از دلایل دیگری که باعث نگرانی مسئولین کمپین تبلیغاتی مکرون شده، وضعیت بی‌ثباتی است که روسای جمهور این کشور در دو دهه گذشته با آن روبرو بوده‌اند.

هیچ‌یک از روسای جمهور فرانسه در دو دهه گذشته موفق نشده‌اند که برای بار دوم در انتخابات به پیروزی برسند و وارد کاخ الیزه شوند.

علاوه بر وضعیت آراء دو رقیبی که به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند، عامل بسیار مهم دیگری که می‌تواند بر میزان رای هر یک از دو نامزد تاثیر بگذارد، تصمیم طرفداران «ژان لوک ملانشن» نامزد چپ رادیکال است که دور اول رقابت‌ها حدود ۲۰ درصد از آراء را به دست آورد.

ملانشن تاکنون موضع خود را در خصوص نامزدهای راه یافته به دور دوم مشخص نکرده اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند بخشی از طرفداران او از مکرون و بخش دیگری از لوپن حمایت می‌کنند.

در مجموع با توجه به بالا بودن سطح نارضایتی‌ها نسبت به برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مکرون به‌ویژه در میان گروه‌های کمتر برخوردار و طبقه متوسط، امیدواری لوپن برای همراه‌سازی این بخش از جامعه با کمپین انتخاباتی‌اش برای تغییر نتیجه انتخابات در دور دوم افزایش یافته است.

بخش اصلی تبلیغات انتخاباتی لوپن با امید به جذب بیشتر آراء، بر روی موضوعاتی متمرکز شده که مکرون نتوانسته در تحقق آنها کارنامه موفقی داشته باشد.

در کمتر از دو روز دیگر مشخص خواهد شد که آیا مکرون نیز به سرنوشت روسای جمهور دو دهه گذشته فرانسه دچار خواهد شد یا می‌تواند به این سنت ۲۰ ساله پایان داده و برای بار دوم بر صندلی ریاست جمهوری فرانسه تکیه بزند.

311311