شهرخبر

تصویر خیره‌کننده هابل از سحابی رتیل+عکس

تصویر خیره‌کننده هابل از سحابی رتیل+عکس

تصویر خیره‌کننده هابل از سحابی رتیل+عکس
ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل تصویری باشکوه از یک سحابی به نام "سحابی رتیل" منتشر کرد.

به گزارش ثریا سحابی رتیل یک منطقه ستاره زا عظیم است که در فاصله ۱۷۰ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. در این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است، ستارگان به خوبی در هسته سحابی رتیل می‌درخشند. در این تصویر و مجموعه ستارگان، دو خوشه ستاره‌ای مجزا که از نظر سنی حدود یک میلیون سال تفاوت دارند نیز حضور دارند.

سحابی رتیل نام یک سحابی معروف در صورت فلکی ماهی زرین است که در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. سحابی رتیل، فعال‌ترین منطقه شناخته شده برای تولد ستارگان به شمار می‌رود. هیچ منطقه شناخته شده دیگری برای تولد ستارگان در کهکشان ما وجود ندارد که به بزرگی یا باروری سحابی رتیل باشد.

"هابل" پروژه‌ مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" را که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" است، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا