شهر خبر

اختصاصی| ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج: قابل توجه زوجین

اختصاصی| ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج: قابل توجه زوجین

استاد برجسته ی ژنتیک مولکولی بالینی با اشاره به اینکه آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اگر در یک خانواده ببینیم که سرطان تکرار می شود، خیلی دقیق از طریق روش های علمی به خصوصی تعیین می شود که در این خانواده این ژن به خصوص وجود دارد و آیا می توانند ازدواج کنند یا نه.

به گزارش پایگاه خبری بهداشت نیوز، پروفسور داریوش فرهود با بیان اینکه مشاوره ی ژنتیک مانند هر مشاوره ی دیگری از جمله مشاوره ی روانشناسی ومشاوره ی اجتماعی ضروری است، گفت: هر زوجی اعم از اینکه ازدواج خویشاوندی داشته اند یا غیر خویشاوندی، اگر ببینند مشکلاتی در خانواده هایشان وجود دارد یعنی بیماری هایی وجود دارد باید مورد مشاوره ی ژنتیک قرار گیرند.

وی اضافه کرد: مثلا اگر در خانواده ای یک نفر در اثر خودکشی از بین رفته، یک نفر بر اثر بیماری قلبی فوت شده، یک نفر بیماری سرطان داشته و یک نفر سقوط کرده و فوت شده، چون علت های مرگ متنوع است، معنادار نیست.

این متخصص ژنتیک مولکولی بالینی خاطرنشان کرد: اما اگر بگویند دو نفر قرار است ازدواج کنند و در خانواده ی یکی از طرفین مثلا 6 نفر خودکشی کرده اند، یا 8 نفر بیماری سرطان گرفته اند ، در اینجا دیگر معنادار می شود که چرا در یک خانواده اینقدر باید یک مشکل و بیماری معین تکرار شود.

فرهود ادامه داد: برای این مشکل و بیماری معین راهکارهایی توصیه می شود و حتی آزمایش های مختلفی انجام می شود چون خوشبختانه امروزه امکانات آزمایشگاهی خیلی زیادی داریم که تا ده سال پیش نداشتیم.

وی گفت: مثلا اگر در یکی از خانواده ها ببینیم که سرطان تکرار می شود، خیلی دقیق از طریق روش های علمی به خصوصی تعیین می شود که در این خانواده این ژن به خصوص وجود دارد و آیا می توانند ازدواج کنند یا نه.

استاد پیشکسوت و بنیانگذار گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: حتی اگر ژن سرطان در یکی از خانواده زوجین باشد و ازدواج کنند، در صورت بارداری، می توانیم تشخیص دهیم جنین چه بر سرش می آید و به نوعی می توانیم تشخیص قبل از تولد بدهیم.

متخصص ژنتیک مولکولی بالینی گفت: بنابراین انجام مشاوره ی ژنتیک بر اثر توصیه های سازمان جهانی بهداشت، ارزان ترین، در دسترس ترین و موثرترین و ساده ترین امکان برای پیشگیری از تولد بچه های با مشکلات ژنتیکی است.