شهرخبر

انتقاد مجری معروف از بازی با احساسات مخاطبان | اگر جامعه‌ای این‌قدر حقیر باشد که...

محمد سلوکی، مجری «آدم‌های خوب شهر»، از آوردن آدم‌های فقیر و ضعیف به برنامه‌های تلویزیونی و جمع کردن پول و کار خیر برای‌شان که باعث برانگیختن ترحم مخاطب می‌شود، انتقاد کرد.

محمد سلوکی

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، محمد سلوکی، مجری «آدم‌های خوب شهر»، از آوردن آدم‌های فقیر و ضعیف به برنامه‌های تلویزیونی و جمع کردن پول و کار خیر برای‌شان که باعث برانگیختن ترحم مخاطب می‌شود، انتقاد کرد. او درخواست کرد چنین برنامه‌هایی، به صورت عمقی و ریشه‌ای به افراد و طبقات نیازمند، یاری برسانند.

محمد سلوکی، مجری برنامه «آدم‌های خوب شهر» که ویژه افطار از شبکه دو سیما پخش می‌شود، درباره رویکرد این برنامه و تمایز آن با دیگر برنامه‌هایی که به حوزه نیکوکاری و کار خیر می‌پردازند، گفت: «من پیش از این هم ماه رمضان اجرا داشته‌ام اما این اولین اجرای زمان افطار من است، قبل از نوروز قطعی شد که من بتوانم در خدمت دوستان باشم و مجبور بودم طرح و ایده‌ای هم داشته باشم.»

وی ادامه داد: «ایده‌ام ایجاد خانواده معنوی بود که هم به عنوان برنامه تلویزیونی پیش می‌بریم و هم به عنوان طرحی در کمیته امداد پیش می‌رود. موضوع خانواده معنوی یک طرح جدی است که بر این اساس نخبگان هر شهر به تفکیک هر استان، نخبگان اقتصادی، ورزشی و… را پیدا می‌کنیم که کار خیر کرده باشند. ما این‌ها را در قالب یک شبکه اجتماعی و اینترنتی به عنوان اعضای خانواده معنوی ایتام در شهر خودشان معرفی می‌کنیم تا با ایتام شهرشان در ارتباط باشند.»

این مجری تلویزیون درباره دعوت از خیرین در ایام رمضان و تفاوت این برنامه با دیگر برنامه‌ها گفت: «موضوع این برنامه جدی‌تر از این است که از فردی که کار خیری انجام داده است دعوت کرده و از او تجلیل کنیم ما خواستیم کار ریشه‌ای انجام دهیم و باید همه بیایند متحد شوند اما هدفمند.»

سلوکی درباره پرهیز از شعاری شدن و کمک‌های موقتی و شتاب‌زده در این مسیر بیان کرد: «برای این‌که از شکل شعاری خارج باشد، تبدیل به شبکه‌ای از افراد با مدل نت‌ورک می‌شود تا این شبکه گسترده شده و توقف نداشته باشد. در میان آن‌ها افرادی که توانایی و صلاحیت داشته باشند تا این خانواده معنوی شکل بگیرد.»

وی درباره دعوت از قشر ضعیف در برنامه‌ها و جمع کردن پول و کار خیر برای‌شان که باعث برانگیختن ترحم مخاطب می‌شود، توضیح داد: «به شدت با چنین اتفاقاتی مخالفم. اگر جامعه‌ای این‌قدر حقیر باشد که بخواهیم هر آدمی ضعیفی را جلوی دوربین بیاوریم و از سر هیجان و ترحم مردم را دعوت کنیم که پولی بدهند. بعد هم در روزنامه‌ها و رسانه‌ها به‌به و چه‌چه کنیم که چهار تا بدبخت را آوردم و به آن‌ها کمک شد این انسانی نیست می‌تواند برنامه یا شو باشد اما کار اساسی انجام نمی‌دهد.»

وی افزود: «اصلاً نیازی نیست که شما به کسی که می‌خواهید کمک کنید چهره‌اش را ببینید. طرح ما هم به صورت آنلاین خواهد بود و به این شکل گسترده خواهد شد.»

سلوکی در پایان گفت: «ما سال‌هاست در مناسبت‌های مختلف شماره حساب اعلام می‌کنیم اما همان سال مشکل حل می‌شود و گوشت و مرغی سر سفره آن‌ها می‌رود اما کار عمقی نیست. درحالی‌که طرح ما برای یک ماه رمضان نیست و حتی شاید ماه‌های بعد جواب دهد و به خروجی برسد. تا الان هم این طرح در ۲۰ استان هم تشکیل شده است و دبیرخانه دائمی پیدا کرده است تا بعد از رمضان هم ادامه داشته باشد.»