شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#اروپا#مخالفت#اوپک#افزایش قیمت

مخالفت اوپک با افزایش عرضه نفت/ اوپک: افزایش قیمت نفت به مسائل ژئوپلتیک ربط دارد

مخالفت اوپک با افزایش عرضه نفت/ اوپک: افزایش قیمت نفت به مسائل ژئوپلتیک ربط دارد

اوپک دلیل اصلی افزایش قیمت نفت را تشدید تنش‌های ژئوپلتیک در شرق اروپا و نگرانی در مورد کمبود عرضه نفت در بحبوحه‌ آشفتگی‌های تجاری می‌داند و اعلام کرده هیچ اقدامی برای افزایش عرضه انجام نمی‌دهد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اوپک خطاب به صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد افزایش قیمت نفت تا حد زیادی به‌خاطر جنگ اوکراین صورت‌گرفته و این گروه هیچ اقدامی برای افزایش عرضه انجام نمی‌دهد.

اوپک در بیانیه‌ای به کمیته مالی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط 98 دلار در هر بشکه بوده یعنی حدود 18 دلار بالاتر از 3 ماه پایانی 2021.

در این بیانیه آمده‌است:«قیمت نفت مخصوصاً در ماه مارس سال جاری میلادی روبه‌افزایش بوده‌ که دلیل اصلی آن تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا و نگرانی در مورد کمبود عرضه نفت در بحبوحه‌ آشفتگی‌های تجاری است».

اوپک با درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای تولید بیشتر نفت جهت پایین آوردن قیمت آن مخالفت کرده‌است. قیمت نفت در ماه گذشته میلادی به‌دنبال تحریم‌های غربی علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین تا اوج 139 دلار در هر بشکه بالا رفت که بالاترین رقم طی 14 سال گذشته را نشان می‌داد.

ائتلاف اوپک پلاس که از اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه تشکیل‌شده، در ماه مه 432 هزار بشکه در روز افزایش تولید خواهد داشت.

اوپک اعلام کرد این ائتلاف تعهد خود را به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا طی بحران اوکراین جهت حمایت از اقتصاد دنیا نشان داده‌است.

اوپک با اشاره به تاثیر منفی و کوتاه‌مدت بحران اوکراین و همه‌گیری کرونا اعلام کرد:«افزایش شدید قیمت کالاها به‌همراه اختلال‌های ایجاد شده در زنجیره‌های عرضه و محدودیت‌های لجستیکی مربوط به همه‌گیری کرونا تورم در دنیا را تشدید کرده‌است».

انتهای پیام/61