شهر خبر

المیادین بررسی کرد؛

انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر برگزار خواهد شد؟

انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر برگزار خواهد شد؟

لبنان تا چهار هفته دیگر، شاهد مؤثرترین رخداد قانون اساسی یعنی انتخابات پارلمانی پیش رو، در پانزدهم ماه مه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، المیادین در گزارشی به قلم «ریما فرح» درباره انتخابات پارلمانی لبنان آورده است: تا چهار هفته دیگر، لبنان شاهد مؤثرترین رخداد قانون اساسی یعنی انتخابات پارلمانی پیش رو، در پانزدهم ماه مه خواهد بود. در این میان پیش‌بینی‌هایی مبنی بر برگزاری و به تعویق انداختن آن، در صدرتحلیل‌ها قرار دارد. در ظاهر، صاحبان قدرت و مقامات سیاسی بر برگزاری انتخابات و فراهم شدن شرایط لازم تأکید می‌کنند. صاحبان قدرت با توجه به موقعیتی که دارند، به موعد مقرر در قانون اساسی احترام می‌گذارند.

در مورد جریانات سیاسی، به استثنای دو حزب شیعه، حزب الله و جنبش امل که از وضعیت انتخاباتی خود و کسب تمامی ۲۷ کرسی شیعه مطمئن هستند، دیگر احزاب به نظر می رسد نگران کاهش محبوبیت خود هستند و نگران نتایج و از دست دادن برخی کرسی‌ها هستند در مورد جریانات سیاسی، به استثنای دو حزب شیعه، حزب الله و جنبش امل که از وضعیت انتخاباتی خود و کسب تمامی ۲۷ کرسی شیعه مطمئن هستند، دیگر احزاب به نظر می رسد نگران کاهش محبوبیت خود هستند و نگران نتایج و از دست دادن برخی کرسی‌ها هستند.

المیادین در ادامه با اشاره به تقسیم بندهای گروههای سیاسی لبنانی میان هشت مارس و چهارده مارس و گروههای برآمده از بطن اعتراضات اکتبر، بخت مسلم و پیروزی را برای گروه هشت مارس (ائتلاف شیعی و جریان ملی آزاد و متحدانشان) قائل شده و گزارش داده است که طبق آمارها، گروه هشت مارس حائز اکثریت مطلق پارلمان آتی لبنان خواهند شد.

المیادین نوشت: ناظر گفتمان سیاسی فهرستها و نامزدهای انتخابات پارلمان لبنان، ملاحظه می کند که صف بندی سیاسی به مربع هشت و چهارده مارس بازگشته است به ویژه که تفاوتی میان چهارده مارس و گروههای تغییر(برآمده از اعتراضات اکتبر) مشاهده نمی شود و همان مضامین سیاسی و نبود برنامه و رویکرد اقتصادی و اجتماعی و حیاتی را در خود دارد که گفتمانی خسته کننده برای مردمانی است که در حال حاضر به دنبال رفع نیازهای خود و حداقل امور لازم برای معیشت و گذران زندگی هستند.

المیادین می نویسد: چنانچه با وجود تبلیغات گسترده برخی از این احزاب و تبلیغ برنامه های تلویزیونی، و دیگر رسانه ها به ویژه دیداری و نیز شبکه های اجتماعی، احزاب ۸ مارس بر احزاب ۱۴ مارس پیروز شود، چنین پیش‌بینی می‌شود:

-پویایی انتخاباتی بیشتر به نفع احزاب ۸ مارس.

- هماهنگی در لیست‌بندی‌ها و اتحاد بیشتر بین احزاب ۸ مارس در بیشتر مراکز.

- بیشتر نامزدهای گروههای تغییر، توان قانع کردن مردم را در مورد برنامه‌ها و اهداف خود ندارند و رأی دهندگان را سردرگم می کنند. علاوه بر اینکه برخی از نامزدها به خرید رای، به راه‌های مختلف، روی می‌آورند.

- تنها دو لیست از احزاب مخالف توانستند تا حدودی انسجام خود را نشان دهند. یکی در منطقه صور - الزهرانی، و دیگری در منطقه مرجعیون - حاصبیا. اگرچه کسب تعدادی کرسی برای آنها آسان نیست و احتمال عدم دسترسی به نتیجه برای هر یک از آنها بسیار زیاد است.

- کناره‌گیری جریان المستقبل از رقابت‌های انتخاباتی. بی‌شک این رویکرد تأثیری منفی بر متحدان سنتی المستقبل داشت، علاوه بر ناامیدی که در میان طرفداران سنی به جا گذاشت.

-ناامیدی سفارتخانه‌های حامی احزاب تغییر( برآمده از اعتراضات اکتبر) از عملکرد کسانی که به دنبال تقویت آنها بودند، پس از اینکه ضعیف بودن آنها و عملکردشان در سطوح سیاسی و مردمی آشکار شد. این علاوه بر جاه طلبی‌های شخصی این افراد برای رسیدن به مناصب قدرت، به هر قیمتی است.

بدون شک در مواجهه با چنین واقعیتی، در صورت تداوم آن به همین منوال و بدون تحولات جدید، حزب الله و متحدانش نه تنها اکثریت مطلق، بلکه بزرگترین فراکسیون پارلمانی مسیحیان و بزرگترین فراکسیون پارلمانی اهل سنت را خواهند داشت. علاوه بر فراکسیون پارلمانی شیعه خود، همه کرسی ها را به خود اختصاص خواهند داد.

این رسانه لبنانی در ادامه با اشاره به بازگشت سفیر سعودی به لبنان و تحرکات آن و سرازیر شدن پولهای سعودی برای سر وسامان دادن به متحدانشان در لبنان، می نویسد: سئوال بزرگی که وجود دارد این است که آیا کشورش پس از چند ماه قطع رابطه با لبنان می تواند شکست متحدانش را در برابر دیدگانش تحمل کند؟ شاید بازی لغو انتخابات به عنوان راهی برای پرهیز از شکست، تدارک دیده شود؛ اما به چه قیمتی و با چه عواقبی؟ به ویژه که بحث های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه لغو انتخابات تبعاتی دارد که لبنان توان تحمل آنرا ندارد. درباره گزینه تمدید مجلس برای جلوگیری از خلاء، قطعاً تمدید دوره ریاست جمهوری را به دنبال خواهد داشت.

المیادین در پایان درباره عواملی که می تواند انتخابات را به تعطیلی بکشاند، به چند عامل شامل؛ اخلال و مشکلات قضایی، اخلال در روند اداره انتخابات در شعب اخذ رای و شمارش آراء، ناتوانی در تامین برق تا پایان شمارش آراء، وخامت اوضاع معیشتی و انفجار اجتماعی و برگزاری تظاهرات محکوم کننده و اغتشاش، عدم تامین شرایط لازم برای برگزاری انتخابات لبنانی ها مقیم خارج خواه از حیث اداری یا مالی و مشکلات امنیتی، اشاره کرده است و احتمالات دیگری را هم داده است که در هر لحظه ممکن است غافلگیر کننده باشد.