شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا

دفع ذرات ویروس کرونا تا 7 ماه بعد از بهبودی از این طریق ادامه دارد

دفع ذرات ویروس کرونا تا 7 ماه بعد از بهبودی از این طریق ادامه دارد

یک مطالعه جدید اولین شواهدی را ارائه می‌دهد که وجود ویروس SARS-CoV-۲ در مدفوع می‌تواند تا هفت ماه پس از یک عفونت خفیف ادامه داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که برخی از بیماران COVID-۱۹ می‌توانند تا هفت ماه پس از عفونت اولیه، تکه‌هایی از ویروس را در مدفوع خود دفع کنند. محققان تصور می‌کنند که ماندگاری مواد ویروسی در روده ممکن است به طور بالقوه در علائم طولانی کووید نقش داشته باشد.

در طول چند ماه اول همه‌گیری، با گسترش سریع ویروس کرونای جدید SARS-CoV-۲، بیشتر مردم COVID-۱۹ را یک بیماری ساده تنفسی می‌شناختند. با این حال، با پیشرفت سال ۲۰۲۰ در مورد شناخت این بیماری جدید، آشکار شد که بسیاری از بیماران COVID-۱۹ مشکلات شدید گوارشی را تجربه می‌کنند.

از هر پنج بیمار کووید ۱۹ یک نفر مشکلات روده‌ای از جمله تهوع، اسهال و درد معده را گزارش کرده است؛ اما در آن زمان کاملاً مشخص نبود که آیا این علائم گوارشی به دلیل ویروسی است که مستقیماً روده را آلوده می‌کند یا صرفاً نتیجه التهاب سیستمیک عمومی‌تر است.

اکنون، در سال ۲۰۲۲، نسبتاً واضح است که SARS-CoV-۲ می‌تواند سلول‌های روده را آلوده کند؛ اما آنچه مشخص نیست این است که ذرات ویروسی تا چه مدت می‌توانند در روده بیش از عفونت حاد باقی بمانند. این تحقیق جدید ۱۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف تا متوسط را تا ۱۰ ماه دنبال کرد.

این مطالعه ردپایی از RNA ویروسی SARS-CoV-۲ را در مدفوع کمتر از ۵۰ درصد از گروه‌ها طی یک هفته پس از تشخیص اولیه پیدا کرد. چهار ماه بعد، ۱۲.۷ درصد از بیماران همچنان ذرات ویروسی را در مدفوع می‌ریزند و هفت ماه بعد، چهار درصد همچنان RNA ویروسی را نشان می‌دهند.

محققان مطمئن نیستند که بگویند قطعات ویروسی شناسایی شده، ذرات ویروسی عفونی نیستند؛ بنابراین این تحقیق به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که این یک مسیر جدید انتقال COVID-۱۹ است. در عوض، یافته‌ها شواهد بیشتری ارائه می‌دهند که SARS-CoV-۲ مستقیماً سلول‌های روده را آلوده می‌کند و فرض بر این است که تداوم ذرات ویروسی در روده نقش بالقوه‌ای در علائم ماندگار مرتبط با کووید طولانی دارد.

آمی بات، نویسنده این مطالعه جدید گفت: هیچ کس واقعاً نمی‌داند چه چیزی باعث کووید طولانی مدت می‌شود، اما مطالعه ما نشان می‌دهد که SARS-CoV-۲ می‌تواند ماه‌ها در روده پنهان شود. شاید کووید طولانی مدت و طیف گسترده‌ای از علائم ناشی از آن به دلیل پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین‌های ویروسی در مخازن پنهان در سراسر بدن باشد.

بات فرض کرده علائم گوارشی که اغلب در بیماران مبتلا به کووید طولانی دیده می‌شود، می‌تواند یک پاسخ التهابی به حضور طولانی مدت ذرات ویروسی SARS-CoV-۲ در روده باشد. همه این‌ها در این مرحله حدس و گمان است، اما این واقعیت که تعداد قابل توجهی از موارد خفیف کووید همچنان ذرات ویروسی را ماه‌ها پس از عفونت دفع می کنند، شواهدی است که ویروس می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن باقی بماند.

مطالعه جدید همچنین صحت استفاده از نظارت بر فاضلاب را به عنوان راهی برای ردیابی شیوع SARS-CoV-۲ در یک شهر یا شهرستان زیر سوال می‌برد.

بات گفت: اگر قرار است از سطوح ویروس در فاضلاب برای تعیین تصمیمات بهداشت عمومی استفاده شود، درک پویایی بلندمدت ریزش ویروس بسیار مهم است.

بات افزود: ما به وضوح شاهد مقادیر زیاد و رو به افزایشی از نوع BA.۲ فرعی Omicron در فاضلاب در سراسر کشور هستیم. در عین حال، گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند Omicron نسبت به انواع قبلی احتمال بیشتری برای ایجاد علائم روده‌ای دارد. بنابراین، آیا این افزایش فاضلاب واقعاً متناسب با تعداد افرادی است که آلوده می‌شوند؟ یا آیا افراد بیشتری ویروس را برای مدت طولانی تری در مدفوع خود دفع می‌کنند؟

برای تلاش و پاسخ به این سوالات به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این مطالعه جدید شواهد روشنی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهند ریزش طولانی RNA SARS-CoV-۲ در مدفوع می‌تواند ماه‌ها پس از بیماری خفیف ادامه داشته باشد.

مطالعه جدید در مجله Med منتشر شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران