شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#افغانستان#سیاست خارجی

همه باید کمک کنند افغانستان به ثبات برسد/ بررسی مسائل افغانستان در کمیسیون سیاست خارجی مجلس

همه باید کمک کنند افغانستان به ثبات برسد/ بررسی مسائل افغانستان در کمیسیون سیاست خارجی مجلس

ابراهیم رضایی گفت: بابت حضور موج جدید مهاجران افغانی در کشور ما، هیچ شخص و نهادی در دنیا پاسخگوی ما نیست. لذا باید تلاش کنیم در کشور افغانستان ثبات سیاسی و امنیتی برقرار شود، تا با حفظ احترام و شان و جایگاه، حضور برادران مهاجر افغانی در کشور ما به حداقل برسد.

«ابراهیم رضایی»، نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با اتفاقات اخیر افغانستان گفت: در ارتباط با مسئله افغانستان حاکمیت ما تلاش و استقبال می‌کند که امنیت در افغانستان برقرار شود و این کشور به یک ثبات برسد. ما راه حل اساسی رسیدن به ثبات مد نظر را، تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها و اقوام و مذاهب می‌دانیم. معتقدیم تا چنین دولتی در افغانستان شکل نگیرد، این کشور همسایه و دوست، روی ثبات را نخواهد دید. اگر ثبات در افغانستان حاکم شود آن وقت مسئله مهاجرت و مهاجران افغانستانی، نیز حل خواهد شد.

وی در مورد حضور مهاجران غیر قانونی در ایران تصریح کرد: بنده معتقدم که دولت‌ در قبال اتباع غیرمجاز افغانستانی به کشور کوتاهی کرده‌ است. وزارت کشور و بقیه دستگاه‌ها نیز در این مورد مقصراند. دستگاه‌های اجرایی کشور باید جدیت بیشتری نشان داده و سرعت عمل و قاطعیت بیشتر داشته باشند.

نماینده دشتستان در مورد حاشیه‌های اخیر و تلاش گسترده دشمنان برای برهم زدن آرامش دو کشور تاکید کرد: در ارتباط با مسائل و حاشیه‌هایی که این چند وقت در افغانستان دیده می‌شود یک جریان ضد ایرانی در افغانستان فعال است که هزینه و خط رفتاری و رسانه‌ای این‌ها از سوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها تعیین و تامین می‌شود. این جریان ضد ایرانی کوچک‌ترین تنشی را در روابط تهران_کابل را بلافاصله بزرگ‌نمایی می‌کنند. اگر کشور دیگری بزرگترین تجاوز را هم به افغانستان کند، یا اگر آمریکایی‌ها قتل عام راه بیاندازند، صدای این جریان در نمی‌آید. اما کوچک‌ترین تنش در روابط ایران و افغانستان را بزرگ کرده و به ایران حمله می‌کنند. مشخص است که این جریان مزدور غرب و مزدور سرویس‌هی اطلاعاتی بعضی کشور‌های منطقه است. مردم انتظار دارند که دولت و ملت افغانستان پاسخ درخوری به این جریان بدهند. البته به نظر بنده با حمایت‌هایی که روزهای اخیر شاهد بودیم، پاسخ معناداری به این جریان داده شد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی در رابطه با این که مجلس این اتفاقات چگونه دنبال می‌کند گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قبلا مسئله افغانستان را بررسی کرده‌ایم و هفته گذشته نیز مسئله افغانستان مجدد مورد بررسی قرار گرفت. یکی از دستور کارهای امنیت ملی و سیاست خارجی ما همین مسئله افغانستان است.

انتهای پیام