شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق

عضو ائتلاف «فتح»:

شمال عراق با مجوز «اربیل» به میدان تسویه حساب‌ها تبدیل شده است

شمال عراق با مجوز «اربیل» به میدان تسویه حساب‌ها تبدیل شده است

یک عضو ائتلاف «فتح» عراق با اشاره به حملات ترکیه به شمال این کشور، گفت: با چراغ سبز اقلیم کردستان، محور شمالی عراق به میدان تسویه حساب ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمود الحیانی» عضو ائتلاف «فتح» عراق سخنانی را در خصوص حملات اخیر ترکیه به شمال عراق، مطرح کرد. وی گفت: با چراغ سبز اقلیم کردستان، محور شمالی عراق به میدان تسویه حساب‌ها تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، عضو ائتلاف فتح افزود: حملات جنگنده‌ها و بالگردهای ترکیه‌ای به شمال عراق پس از سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان به آنکارا، انجام شد. این مسأله نشان‌دهنده هماهنگی‌های محرمانه میان دو طرف در جریان تجاوز به شمال عراق است.

بمباران مناطقی در شمال عراق توسط جنگنده‌ها و بالگردهای ترکیه در شامگاه یکشنبه هفته جاری موجی از اعتراضات گسترده در عراق را به دنبال داشته است. در همین راستا، شامگاه یکشنبه بود که جنگنده‌های ارتش ترکیه مناطقی در شمال عراق را بمباران کردند. طبق اعلام رسانه‌های عراقی، استان «دهوک» در اقلیم کردستان توسط جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران شد.

به دنبال حملات ترکیه به شمال عراق حداقل ۲ غیرنظامی کشته شدند. حملات ترکیه به شمال عراق با اعتراضات گسترده و تند احزاب و جریان‌های سیاسی و نیز شخصیت‌های برجسته عراقی مواجه شد. وزارت خارجه عراق بیانیه‌ای را در خصوص حملات اخیر جنگنده‌های ارتش ترکیه به خاک این کشور صادر و این حملات را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق در واکنش به عملیات نظامی جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش ترکیه در مناطق متینه، الزاب، افاشین و باسیان در شمال این کشور، اعلام کرد: «ما این عملیات را به شدت محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه عراق این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی و مخالف با اصل حسن همجواری قلمداد کرده است. این وزارتخانه تأکید کرده است که سرزمین‌های عراق، هرگز پایگاه یا کانالی برای ضربه زدن به همسایگانش و یا میدانی برای درگیری‌ها و تسویه حساب طرف‌های خارجی نیست.