شهر خبر

حساسیت پوستی فصل بهار قابل درمان است؟

حساسیت پوستی فصل بهار قابل درمان است؟

شاید گل‌های بهاری و سبزی و گیاه در فصل بهار بسیار چشمگیر و زیبا نشان داده شوند، اما از آن جا که بسیاری از مردم نسبت به گرده‌افشانی گلها حساسیت دارند، باید مراقب بازتاب این مساله بر روی خود باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، حساسیت به واکنش‌های شدید و غیر عادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند.

این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه می‌یابند که لازم است سریع‌تر افراد نسبت به درمان اقدام کنند تا از تشدید آن جلوگیری شود.

کورش احمدپور-متخصص پوست و مو در شهرکرد با اشاره به اینکه تغذیه و ویتامین ها در بروز حساسیت‌های فصلی نقشی ندارند، اظهار کرد: زمانی که فرد دچار حساسیت می‌شود در ابتدا باید از لحاظ جسمانی مورد پذیرش قرار گیرد، اما معمولا حساسیت‌ها زمینه ارثی و ژنتیکی دارند و می‌توانند با شرایط محیطی تشدید شوند، از طرفی مصرف غذاهای فست فود، کنسروشده، سوسیس و کالباس علائم بیماری را تشدید کرده و موجب آزردگی بیمار می‌شود.

وی افزود: حساسیت‌ها در تمام فصول وجود دارند اما حساسیت فصل بهار شایع‌ترین نوع بوده و ممکن است حساسیت‌ها به نورآفتاب یا گرده گل‌ها و گیاهان در این فصل بروز و نمود بیشتری داشته باشد، اما گاها در کنار آن حساسیت به مواد شوینده، عطر و ادکلن و مواد خوراکی در تمام فصول مشاهده می‌شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد:حساسیت‌ها به صورت آبریزش، خارش پوست، خشکی و قرمزی است و معمولا براساس علائم بروز در فرد درمان‌ها صورت می‌گیرد، مثلا زمانی که حساسیت به صورت تاول یا قرمزی پوست ظاهر می‌شود، درمان‌های موضعی تجویز می‌شود، اگر فرد در کنار آن با خارش پوست مواجه باشد باید داروهای ضد خارش خوراکی یا موضعی را مصرف کند.

وی با تاکید بر لزوم درمان زودهنگام التهابات پوستی، بیان کرد: تمامی داروهای تجویزی به شرایط فرد بستگی دارد که گاهی غیر از درمان‌های خوراکی درمان‌های تزریقی همچون کورتن ممکن است استفاده شود، بنابراین اگر به صورت خفیف باشد با تجویز پماد یا کرم می‌تواند کنترل شود، اما اگر تشدید شده باشد پزشک متخصص برای کنترل آن، از داروهای قوی‌تر استفاده می‌کند و لازم است داروها تحت نظر پزشک مصرف شود.

احمدپور در خصوص درمان اگزما، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه زمینه بروز حساسیت و تحریک محیطی در بسیاری از افراد وجود دارد، ممکن است حساسیت سال به سال تشدید و موجب ایجاد اگزمای پوستی شود، مثلا در افرادی که دارای پوست خشک هستند یا زمینه حساسیت قبلی در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند بروز کند و با هر بار تشدید می‌شود، بنابراین این دسته از افراد بهتر است هر چه سریع‌تر درمان شوند و از محیطی که محرک آلرژی است دوری کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
منبع: ایسنا