شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عتبات#شب قدر#زائران ایرانی

استقبال زائران ایرانی عتبات از کاروان های شب قدر

استقبال زائران ایرانی عتبات از کاروان های شب قدر

در شب های قدر حال و هوای ویژه ای در حرم مطهر علوی و حرم سیدالشهدا حکم فرماست و آرزوی هر عاشقی است تا در این شب که مقدرات حاصل می شود در این قطعه از بهشت حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در شب های قدر حال و هوای ویژه ای در حرم مطهر علوی و حرم سیدالشهدا حکم فرماست و آرزوی هر عاشقی است تا در این شب که مقدرات حاصل می شود در این قطعه از بهشت حضور داشته باشد و در مراسم سوگواری و مناجات در گوشه و کنار شهر برگزاری می شود شرکت کند.

امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در شب قدر فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحت‌‌آمیز عباد توزیع و تفریق مى‌‌شود از طرف عرش منادى ندا مى‌‌کند:خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السلام رفته مى‌‌آمرزد؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَةُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ‌ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ‌ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ.» (کامل‌الزیارات، ص184)

در حال حاضر همه سفر ها به به عراق هوایی صورت می گیرد و تاکنون مرز های زمینی این کشور به روی زوار باز نشده است.

صحبت الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره بازگشایی مرزهای زمینی عراق اظهار کرد:  از سال 1398 به علت شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی برای تردد زائران به عراق و زیارت عتبات عالیات بسته شد. قبل از سال و برای روز نیمه شعبان قرار بود مرزهای زمینی بازگشایی شود اما تاکنون این امر از سمت دولت عراق محقق نشده است اما ما در این زمینه آمادگی کامل را داریم.

وی درباره تعداد ثبت نام زائران در ماه مبارک رمضان گفت: تا کنون حدود 3هزار نفر از تاریخ 9 فرودین تا 11 اردیبهشت ثبت نام انجام داده اند و از 20 اردیبهشت ثبت نام های جدید شروع خواهد شد.

 معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چند بسته برای ارائه به زوار در نظر گرفته شده است بیان کرد: بسته های  7شب، 14شب و 20 شب را برای زائران تهیه کرده ایم.

 

شب احیا

شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که برای مشتاقان زیارت ارباب وجود دارد ثواب زیارت را از دوست داران آن حضرت محروم نکرده است.

در آستانه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که به عنوان اولین شب قدر احتمالی شناخته می‌شود، خادمان حرم حسینی اقدام به ثبت‌نام زیارتی سیدالشهدا علیه‌‌السلام کرده‌اند.

یوسف افضلی معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به فضیلت بالای زیارت حرم ائمه اطهار به‌ویژه زیارت سید و سالار شهیدان در شب‌های قدر گفت: با توجه به اینکه هنوز امکان تشرف برای تمامی دوستداران اهل بیت فراهم نیست، طرح «زیارت نیابتی» ویژه شب‌های قدر اجرا می‌شود.

وی افزود:‌ براساس این طرح خادمان و عوامل اجرایی ستاد توسعه و بازسازی عتبات در که در پروژه‌های حرم‌های مطهر در نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامراء مشغول فعالیت هستند، به نیابت از ثبت‌نام کنندگان این طرح در شب‌های قدر به حرم‌های مطهر مشرف شده و زیارت خواهند کرد.

افضلی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به بخش زیارت نیابتی در تارنمای ستاد بازسازی عتبات عالیات، به نیت خود، اعضای خانواده و حتی عزیزان درگذشته، ثبت نام کنند.

 معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: پس از انجام زیارت نیابتی توسط عوامل اجرایی و خادمان ستاد توسعه و بازسازی عتبات، پیامک انجام زیارت برای ثبت نام کنندگان ارسال خواهد شد.

شب قد

در سحرگاه امروز کربلای معلی و بین الحرمین حال و هوایی دیگر داشت و صدها هزار نفر از عاشقان اهل بیت مراسم احیا شب های قدر را در کنار بارگاه نورانی و ملکوتی حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار کردند.

 

انتهای پیام