شهر خبر

به این دلایل حتما ذرت بخورید

به این دلایل حتما ذرت بخورید

به دلیل ارزش غذایی بالای ذرت، می‌توان از آن در انواع رژیم‌های غذایی سالم به شکل کامل و حتی به شکل بوداده استفاده کرد. این قابلیت ذرت باعث می‌شود که بسیاری از افراد مصرف ذرت به جای برنج، سیب زمینی یا سایر منابع کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود انتخاب کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، ذرت یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. دانه ذرت سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده و از آنجایی که یک منبع مغذی از کربوهیدرات نیز به حساب می‌آید می‌تواند به جای برنج، نان، سیب زمینی یا سایر منابع کربوهیدرات مورد استفاده قرار گیرد.

 

خواص ذرت برای سلامتی

همانطور که عنوان شد، ارزش غذایی ذرت بسیار بالا بوده و این ماده خواص زیادی برای سلامتی دارد که در این بخش قصد داریم به آن‌‌ها اشاره کنیم. مهم‌ترین خواص ذرت برای سلامتی عبارتند از:

پیشگیری از یبوست

در بخش ارزش غذایی ذرت اشاره کردیم که این دانه منبع مناسبی از فیبر به حساب می‌آید. فیبر یک ماده بسیار مهم برای سلامت سیستم گوارش است مصرف کافی آن می‌تواند به سلامت سیستم گوارش کمک کرده و از بروز شرایطی مثل یبوست یا بواسیر جلوگیری نماید.

افزایش وزن

افزایش وزن یکی دیگر از فواید ذرت و بویژه ذرت زرد است. همانطور که عنوان شد تراکم کالری ذرت چندان زیاد نیست و در دسته متوسط قرار می‌گیرد اما این ماده کربوهیدرات زیادی را از نوع نشاسته شامل می‌شود. در واقع، به دلیل همین خواص کربوهیدراتی است که استفاده از ذرت به جای برنج در میان بسیاری از ورزشکاران و به ویژه ورزشکاران قدرتی مثل بدنساز‌ها و وزنه برداران رواج دارد.

تامین مواد معدنی بدن

ذرت حاوی مقادیر مناسبی از برخی مواد معدنی مهم است که به بدن برای رشد مناسب و مبارزه با بیماری‌ها کمک خواهند کرد. ذرت منبع مناسبی از زینک، مس، منگنز، منیزیم و فسفر است. ذرت همچنین حاوی ماده معدنی کمیابی به نام سلنیوم است که معمولا دریافت آن در بسیاری از رژیم‌های غذایی دشوار است. این ارزش غذایی ذرت تاثیر بسیار زیادی بر روی عادی بودن هورمون‌ها، سلامت استخوان‌ها، عملکرد مناسب کلیه‌ها و سلامت قلب خواهد گذاشت.

محافظت از قلب

یکی از خواص روغن ذرت تاثیرات ضد آتروژنیکی آن است که نقش بسزایی در کاهش سطح کلسترول بدن دارد. در نتیجه این اثر، قلب با سلامت بیشتری کار خواهد کرد و خطر بسیاری از بیماری‌های قلبی کاهش خواهد یافت.

روغن ذرت نقش بسیار مهمی در از بین بردن کلسترول بد یا همان LDL دارد. ترکیبات این روغن به اسیدهای چرب امگا3 اجازه می‌دهند تا LDL را از بین برده و جایگزین آن شوند. مصرف روغن ذرت همچنین سبب کاهش پلاسما LDL نیز خواهد شد. این خواص روغن ذرت برای مبارزه با کلسترول بد می‌تواند میزان قابل توجهی خطر گرفتگی عروق را کاهش داده و باعث کم شدن ریسک سکته قلبی شود.

مراقبت از پوست و چشم

ذرت زرد منبع مناسبی از بتاکاروتن است که ویتامین A را در بدن تشکیل می‌دهد. مصرف بیش از اندازه ویتامین A می‌تواند منجر به مسمومیت ویتامینی شده و مضرات زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد اما بتاکاروتن براساس نیاز بدن به ویتامین A تبدیل شده و به همین دلیل رساندن ویتامین A به بدن از طریق بتاکاروتن یک روش ایده‌آل است.

ویتامین A نقش بسیار مهمی در سلامت چشم‌ها و بینایی درست ایفا کرده و وجود آن برای سلامت پوست و قوی بودن سیستم ایمنی بدن الزامی است.

مدیریت دیابت

براساس مطالعات انجام شده، مصرف دانه کامل ذرت با کاهش ریسک دیابت نوع دوم مرتبط شناخته شده است و به واسطه وجود فیتوکمیکال‌ها می‌تواند به کنترل این نوع دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین کمک کند. فیتوکمیکال‌ها همچنین از افزایش فشار خون جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

خواص ذرت آب پز

برخی از افراد تصور می‌کنند که خواص ذرت آب پز نسبت به نوع کبابی آن بیشتر است؛ حقیقت امر اما این است که نوع پخت ذرت، به شرطی که افزودنی مضری به آن اضافه نشده و دانه حالت اولیه خود را حفظ کند تاثیر چندانی در خواص آن ندارد. بنابراین این سلیقه شما است که باید تصمیم بگیرید ذرت خود را چگونه برای میل کردن آماده کنید.

نکته: محصولات حاصل از ذرت فرآوری شده مثل شربت، چیپس و روغن تصفیه شده ذرت مقادیر مهمی از فیبر و سایر مواد مغذی مفید خود را از دست داده و مقادیر زیادی چربی، شکر یا نمک به آن‌ها اضافه می‌شود.