شهر خبر

نشانه‌های بد برای ناوگان فرسوده نیروی دریایی آمریکا

نشانه‌های بد برای ناوگان فرسوده نیروی دریایی آمریکا

ایرنا نوشت: یک تارنمای غربی با اشاره به غرق شدن رزمناو شاخص نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه در پنجشنبه گذشته، نوشت: علت این رویداد هر چه بوده، نشانه بدی برای نیروی دریایی آمریکا به همراه دارد.

تارنمای ویک نوشته است که ناوگان نیروی دریایی آمریکا شاید بیش از اندازه تصور، آسیب پذیر و ضعیف شده باشد.

از سال ۲۰۱۷ و برخورد روی دادن حوادث جداگانه برای ناوهای یو اس اس جان مک کین و یو اس اس فیتزجرالد، رشته گزارش هایی نشان داده که ناوگان نیروی دریایی آمریکا بیش از اندازه بزرگ، فرسوده، بدون تعمیر و نگهداری و بنابراین برای اجرای ماموریت گسترده و پرهزینه گشت زنی در اقیانوس های کره زمین، به میزان فزاینده ای آسیب پذیر شده است.

گزارش فوریه ۲۰۲۲ دفتر حسابرسی دولت ایالات متحده، جزئیات تکان دهنده و باورنکردنی از تلاش طاقت فرسای کارکنان نیروی دریایی برای نگهداری شناورهایشان در وضع مناسب افشا کرده است. برخی از خدمه ناوگان نیروی دریایی آمریکا سفارش های عقب افتاده تا تاریخ ۲ سال پیش برای تجهیزات ایمنی برق نشان داده و دشواری هایشان را برای یافتن قطعات مصرفی مانند فیلترها، انواع ویژه روغن و پوشاک محافظ برای خود توضیح داده اند.

دفتر حسابرسی افزوده که خدمه ۱۰ کشتی از ۱۶ ناو بررسی شده، عنوان کرده اند که وادار به برداشت قطعات کارکرده از دیگر کشتی ها برای عملیاتی نگهداشتن کشتی های خودشان به بهای کاهش آمادگی عملیاتی شناورهای دیگر شده اند.

شاید ایالات متحده دارنده قوی ترین نیروی دریایی جهان به نظر برسد، در حالی که این ناوگان آشکارا شکننده و ضعیف است، اما چین بزرگ ترین ناوگان نیروی دریایی را دارد، هر چند بسیاری از شناورهایش کوچک تر هستند.

کریستوفر داورتی دستیار پیشین وزیر دفاع آمریکا سال گذشته (۲۰۲۱) نوشت که نیروی دریای امریکا در استانه ورشکستی راهبردی قرار دارد و ناوگانش به اندازه کافی از توانایی برای اجرای ماموریت های روزانه جهانی برای نیروی های دریایی بزرگ، برخوردار نیست.

وی افزود: این ناوگان به علت جابجایی ها و عملیات مکرر و تعویق تعمیر و نگهداری، به اندازه کافی برای اجرای ایمن ماموریت هایش آمادگی ندارد و نمی تواند به سرعت در وضع اضطراری اقدام کند و نتیجه گرفت که خطر فرارسیدن ناگهانی و شاید خشونت بار سررسید وام های این نیرو، افزایش خواهد یافت.

حتی بدون این چالش ها و مشکلات، این پرسش همچنان مطرح است که آیا نیروی دریایی ایالات متحده برای جهان امروز ساخته شده است؟ همان گونه که روزگاری ناوهای هواپیمابر، جایگزین شناورهای جنگی و رزمناوها و ستون فقرات ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده شدند، اکنون پرسش هایی مطرح است که ایا این ناوگان در برابر نسل جدید موشک های بالستیک ضد کشتی چین، بیش از اندازه اسیب پذیر نیست که این پرسش های در صورتی که مشخص شود رزمناو موسکوای روسیه واقعا بر اثر اصابت موشک های نپتون نیروهای اوکراین، غرق و نابود شده است، بیشتر قوت می گیرد.

آمریکا بیشتر قرن ۲۱ را برای آموختن این درس سپری کرده که قدرت بسیار زیاد نیروهای مسلح آن، همیشه پیروزی به همراه نمی اورد و غرق شدن موسکوا نشانه ای است که چنین درسی را باید به نیروی دریای آمریکا هم گسترش و سرایت داد، زیرا شاید دریافتن این موضوع از راه دشوار، فاجعه بار باشد.

311311