شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه#عراق#اردوغان#آنکارا#رئیس جمهوری

پاسخ اردوغان به انتقاد بغداد: عملیات ترکیه در عراق و سوریه ادامه دارد

پاسخ اردوغان به انتقاد بغداد: عملیات ترکیه در عراق و سوریه ادامه دارد

ایرنا نوشت: رئیس جمهوری ترکیه با وجود واکنش شدید مسوولان و شخصیت‌های عراقی گفت که آنکارا به عملیات نظامی خود در عراق و سوریه ادامه خواهد داد.

با وجود مخالفت مقامات عراقی، ترکیه دوشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی فرامرزی با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع گروه تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق خبر داد. «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد دوشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ. ک. ک» در شمال عراق آغاز شده است.

این عملیات فرامرزی ترکیه در شمال عراق با واکنش برهم صالح رئیس جمهوری، فواد حسین وزیر خارجه، مقتدا صدر رئیس جریان صدر و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق مواجه شد.

گردان‌های حزب الله عراق هم در بیانیه‌ای هدف ترکیه از تجاوز به خاک این کشور را تلاشی در راستای تسلط بر منابع نفتی و گازی عراق اعلام کرد و خواستار فعال سازی مقاومت و قیام مردمی برای مقابله با این تجاوز شد.

آناتولی روز چهارشنبه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گزارش کرد: عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عراق ادامه خواهد داشت و مدعی کمک به امنیت این کشور است.

به ادعای او، هدف ترکیه در عملیات «پنجه عقاب»، پاکسازی خاک عراق از سلطه نیروهای پ. ک. ک و تضمین امنیت مرزهای دو کشور است.

اردوغان همچنین گفته در دوره‌ای هستیم که برای افزایش نفوذ سیاسی خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی و در عین حال فعال کردن پتانسیل اقتصادی خود تلاش می‌کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید سازمان‌های تروریستی دیگر قادر به انجام هیچ تجارتی در داخل کشور ما نیستند چرا که تا حد زیادی مانع از نفوذ و فرار آنها از مرزهای خود شده ایم.

ترکیه و پ.ک.ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته داشته است.

ترکیه به ویژه در طول سه سال اخیر به حملات زمینی و هوایی موسوم به پنجه ببر و پنجه عقاب در شمال عراق دست زده که با واکنش شماری از مسوولان و جریان‌های سیاسی عراقی حتی اتحادیه عرب روبه رو شده و آنها بارها نقض حاکمیت عراق و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال این کشور را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به آن و برچیدن پایگاه‌های نظامی ترکیه در شمال عراق شده‌اند.

روز گذشته نیز، ترکیه از دستگیری دو عضو گروه تروریستی داعش در عملیات سازمان اطلاعات این کشور در سوریه خبر داد.

براساس گزارش منابع امنیتی ترکیه، اورهان موران و مصطفی قلیچلی از اعضای گروه تروریستی داعش که در حال تدارک حمله علیه نیروهای مسلح ترکیه بودند در عملیات سازمان اطلاعات کشور در سوریه دستگیر شدند.

این دو عضو گروه تروریستی داعش پس از دستگیری در سوریه به فرماندهی ژاندارمری استان حتای انتقال یافته‌اند.

تروریست‌های دستگیر شده در نخستین مراحل بازجویی اعتراف کردند که در حال تدارک حمله تروریستی علیه نیروهای مسلح ترکیه در سوریه بوده‌اند.

همچنین این دو تروریست‌ در حملات تروریستی در منطقه نیز حضور فعال داشته‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه هم دیروز اعلام کرد ارتش ترکیه و گروه های تروریستی مورد حمایت و هم پیمان آن سه شنبه برای دومین روز متوالی شهرک ابوراسین در شمال شهر الحسکه و مناطق اطراف آن را با توپخانه سنگین هدف قرار دادند.

در این حمله توپخانه ای خسارت هایی مادی فراوانی به املاک و منازل مسکوی شهروندان سوری وارد شد.

سانا به نقل از منابع محلی اعلام کرد که به دلیل شدت موشکباران، در چند ساعت گذشته ده ها خانواده مناطق سکونت خود را ترک کردند و شمار زیادی نیز از ترس تجاوز موشکی و توپخانه ای در خارج از خانه های خود می خوابند.

این منابع تاکید کردند که شهروندان ساکن ابوراسین به خاطر تجاوزهای ارتش ترکیه و فشارها و رفتارهای غیر انسانی نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا همواره با ترس و نگرانی زندگی می کنند.

ارتش ترکیه روز یکشنبه نیز ۶ روستا در حومه الحسکه در شرق سوریه و در نزدیکی پایگاه نظامی روسیه گلوله باران کرد.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک تروریستی شدند و از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آنها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

311311