شهر خبر

در جلسه ای در سازمان دارالقرآن برگزار شد؛

راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین

راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین

«رویداد راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین» با حضور اعضای سازمان دارالقرآن و سازمان تبلیغات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «رویداد راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین» با حضور حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علی اصغر سهرابی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران، جمعی از مدیران سازمان دارالقرآن و مدیران مراکز اجرایی طرح نورالثقلین در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ «رئیس سازمان دارالقرآن الکریم» با آرزوی استجابت دعای همه مؤمنین در شب‌های قدر و با اشاره به «طرح نورالثقلین» اظهار داشت: امیدواریم این طرح که با هدف پیشبرد حرکت‌های قرآنی و توسعه فرهنگ و تربیت نسل قرآنی و هم تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته است به همت مدیران مراکز اجرای طرح نورالثقلین استان تهران و دیگر شهرستان‌ها بیش از پیش توسعه یابد. وی افزود: با بهره‌گیری از طرح نورالثقلین می‌توانیم گامی فراتر از آموزش قرآن انجام دهیم و با لبیک مراکز قرآنی و همراهی این عزیزان با این طرح؛ بی شک، آینده این مسیر بسیار روشن است.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در فضای گفتمانی و شبکه سازی در سراسر کشور در مورد طرح نور الثقلین شکل گرفته است و امروز بالغ بر ۵۰۰ مرکز نورالثقلین در کشور معرفی شدند. این در حالی است که ۳۰۰۰ مربی آموزش دیده نیز در این مراکز آماده به‌کار هستند و تاکنون نیز بیش از ۳ هزار جلسات خانگی در این رابطه برگزار شده است. رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تاکید کرد: ما در طرح نورالثقلین به دنبال این هستیم که بتوانیم از فضای جلسات قرآنی برای ایجاد فرهنگ تربیت قرآنی استفاده کنیم و این ظرفیت را در جهت تربیت عمومی نسل انقلاب اسلامی حفظ کنیم.

راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین

به گفته وی؛ تفاوت ظرفیت شبکه قرآنی نورالثقلین با جلسه خانگی که بیش از این راه اندازی شده بود و بیشتر در پی تلاوت و آموزش قرآنی بوده است این است که تلاش می‌شود در طرح نورالثقلین، فعالیت‌هایی فراتر از جلسات خانگی انجام بشود و توجه ویژه‌ای هم به موضوع «قرآن» و هم به موضوع «عترت» بشود به گونه‌ای که با استفاده از گنجینه‌هایی همچون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، فضای محتوای تفسیری در محافل قرآنی افزون‌تر شود.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه طرح نورالثقلین یک طرح «تربیت محور» است و بنای ما در این طرح؛ فراتر از آموزش قرآن است گفت: نگاه ما به جلسات طرح نورالثقلین، تربیت نسل آینده و حرکت به سمت تربیت نیروهای همسو و تراز با انقلاب اسلامی است؛ این در حالی است که در این طرح تلاش می‌شود فضای جلسات؛ فضای کنشگری اجتماعی و فراتر از یک جلسه قرآنی ساده باشد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اجلاسیه قرآنی که سال گذشته در مشهد مقدس از سوی این سازمان برگزار شد افزود: در این اجلاسیه حدود ۴۰۰ مدرس در مورد طرح نورالثقلین توجیه شدند و دوره‌های آموزش مجازی خود را نیز طی کردند. وی در پایان گفت: امیدواریم با ظرفیتی که در طرح نور الثقلین ایجاد شده است بتوانیم در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی، شاهد گام‌های موثرتری در این راه باشیم.

راه اندازی و اعطای مجوز به مراکز نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین

در ادامه حجت‌الاسلام علی اصغر سهرابی «مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران» با تقدیر از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن و طرح نورالثقلین اظهار داشت: معتقدم بیشتر حرکت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن - با همه زحماتی که در این مسیر متحمل شدند - بیشتر به سمت مؤسسات و خانه های قرآنی بوده است اما واقعیت این است که فعالیت‌های قرآنی کشور تنها مختص به این مؤسسات و خانه‌های قرآنی نیست و نباید تنها به این مؤسسات بسنده کنیم.

وی با اشاره به طرح نورالثقلین افزود: بر این باورم هستم که این طرح می‌تواند فعالیت‌های قرآنی را فراتر از مباحث تلاوت و آموزش، توسعه دهد و فرصت مغتنمی برای فضای گفتمانی قرآنی در سراسر کشور خواهد بود. حجت‌الاسلام سهرابی ادامه داد: خوشبختانه سلیقه خوبی هم در انتخاب نام نورالثقلین لحاظ شده است و می‌توان با نگاه راهبردی به این طرح؛ از ظرفیت هیئات خانگی نیز برای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران تاکید کرد: امروز «هیئات مذهبی» بیشترین اثرگذاری را در حوزه فرهنگ قرآنی و دینی دارند و طرح نورالثقلین می‌تواند پیوند خوبی بین قرآن و عترت را در این هیئات ایجاد کند. به گفته وی، فرصت ایده پردازی در طرح نورالثقلین موجود است و با بهره‌گیری از هیئات مذهبی می‌توان از ظرفیت این هیئات در همراهی و همدلی با قرآن و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرد. در ادامه این برنامه، برخی از مدیران مراکز اجرای طرح نورالثقلین به دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان نیز به صورت نمادین به دو تن از مدیران مراکز اجرای طرح نورالثقلین استان تهران مجوز فعالیت در نهضت ملی جلسات خانگی نورالثقلین اعطا شد.