شهر خبر

مرتضی فنونی زاده:

فقط ۳ بازیکن تیم ملی در حد اروپا هستند/ از تمام رقبای جام جهانی ۴ هیچ عقب هستم/ فدراسیون باید ۳۰ بازی دوستانه تدارک ببیند!

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: اگر طرفداران و مردم ایران دوست دارند تیم ملی فوتبال کشورمان به دور بعد جام جهانی صعود کند، آیا زیرساخت‌ها حداقلی این صعود به مرحله بعد، از سوی فدراسیون فوتبال مهیا شده است؟

فقط ۳ بازیکن تیم ملی در حد اروپا هستند/ از تمام رقبای جام جهانی ۴ هیچ عقب هستم/ فدراسیون باید ۳۰ بازی دوستانه تدارک ببیند!
خبرورزشی -

مرتضی فنونی‌زاده  درباره برنامه‌ریزی برای حضوری موفق در جام جهانی فوتبال اظهار داشت: تمام کشورهایی که در هر دوره جام جهانی فوتبال حضور پیدا می‌کنند، تیم‌های بسیار مدعی و قدرتمندی هستند که بی‌دلیل در بزرگترین مسابقات دنیا حضور پیدا نمی‌کنند. بازی در جام جهانی فوق‌العاده سخت و حساس است و تمام مسابقات جذابیت خاص خودشان را دارند.

وی با اشاره به اینکه در دو دوره مسابقات مقدماتی جام جهانی ۹۰ و ۹۴ شرکت کرده است، عنوان کرد: بازیکنانی همچون ناصر محمدخانی، سیروس قایقران، حمید درخشان، فرشاد پیوس، عبدالعلی چنگیز، مجید نامجومطلق، سیدمهدی ابطحی، مجتبی محرمی و ... با آن نفرات بسیار خوب نتوانستیم به جام جهانی برویم. تا جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا فقط دو تیم از قاره آسیا به جام جهانی می‌رفتند، اما بعد از آن سهمیه آسیا بیشتر بیشتر شد.

صعود به جام جهانی خیلی آسان‌تر از دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شده

پیشکسوت فوتبال ایران اضافه کرد: ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان در گروه آسانی قرار گرفت. در آن گروه تیم‌های عربستان، ژاپن، استرالیا، عمان، چین و ویتنام حضور داشتند که رقابت‌های خیلی سخت برای صعود وجود داشت. حالا که ما چند دوره پشت سر هم به جام جهانی صعود می‌کنیم به خاطر این است که هم اکنون صعود به این تورنمنت خیلی آسان‌تر از دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شده است.

فنونی‌زاده در پاسخ به این سوال که چه نتایجی را برای تیم ملی فوتبال ایران در قطر پیش‌بینی می‌کند، تصریح کرد: هر کشوری که به جام جهانی می‌آید باید در حد و اندازه‌های این رقابت‌ها برای رسیدن به نتایج دلخور و دلخواه خودش تلاش و کوشش مضاعفی داشته باشد و در نهایت با عملکرد خوب مسابقات را ترک کند. مسلماً هر کشوری هم برای دست یافتن به هدف خودش برنامه‌ریزی‌های دارد و با بیشترین تجهیزات، امکانات، اردوها و انجام دیدارهای تدارکاتی، آماده حضور در جام جهانی می‌شود. اگر طرفداران و مردم ایران دوست دارند تیم ملی فوتبال کشورمان به دور بعد جام جهانی صعود کند، باید توجه کنند که آیا زیرساخت‌ها حداقلی این صعود به مرحله بعد، از سوی فدراسیون فوتبال مهیا شده است؟

نباید درباره بازی‌های ایران در جام جهانی احساسی صحبت کنیم

وی افزود: نباید احساسی به سه بازی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی مقابل تیم‌های انگلیس، آمریکا و یکی از سه تیم حاضر در رقابت‌های پلی‌آف اروپا (ولز، اسکاتلند و اوکراین) نگاه کرد. تمام فوتبالیست‌ها، فوتبالدوستان، طرفداران و پیشکسوتان فوتبال ایران دوست دارند تا نتایج بهتری از جام جهانی‌ها قبلی بگیریم. ما هم آرزو داریم که از گروه‌مان صعود کنیم، اما ۶ دوره در جام جهانی حاضر بودیم و از گروه‌مان صعود نکردیم.

کارشناس فوتبال ایران درباره اینکه دو برد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۱۸ روسیه با داشتن بازیکنان غیرتی و تعصبی‌مان در تیم ملی رقم خورد، تاکید کرد: دیدار با آمریکا هم به خاطر قابلیت و تکنیک برخی از بازیکنان‌مان بود که توانستیم به پیروزی برسیم. آن بازی باید با نتیجه ۸ بر ۲ به سود آمریکا تمام می‌شد. در دیدار با مراکش هم اصلا موقعیت گلزنی نداشتیم و روی یک اتفاق و اشتباه بازیکن آن‌ها و گل به خودی به پیروزی رسیدیم.

وی تصریح کرد: نباید درباره بازی‌های ایران در جام جهانی این قدر احساسی صحبت کنیم. تیم ملی فوتبال ایران در قاره آسیا یک تیم هجومی و رو به جلو است. تیم‌های نظیر ژاپن، کره، استرالیا و عربستان هم از ما ترس دارند، اما در فوتبال دنیا خیلی حرف برای گفتن نداریم. اسکوچیچ باید تاکتیک کاملاً دفاعی را برای تیم ملی طراحی کند تا در جام جهانی قطر غافلگیر نشویم.

شانس آوردیم با تیم‌های آفریقایی هم‌گروه نشدیم

فنونی‌زاده با اشاره به اینکه گروه تیم ملی ایران خیلی سخت است، گفت: انگلیس تیم درجه یک جهان است و تیم‌های ولز، اسکاتلند و اوکراین نیز با اختلافی اندک در بین تیم‌های خوب دنیا و اروپا هستند. آمریکا در جام جهانی ۹۸ در فوتبال دنیا آنچنان قوی نبود، ولی هم اکنون تمامی نفرات این تیم در تیم‌های خوب اروپایی نظیر انگلیس، آلمان و بلزیک بازی می‌کنند. البته خیلی هم شانس آوردیم که به تیم‌های آفریقایی نخوردیم که تیم‌های بسیار تکنیکی و قدرتی هستند.

وی با بیان این مطلب که نباید فاصله فوتبال دنیا را با خودمان نادیده بگیریم، اذعان کرد: در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با تیم ملی فوتبال اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسیدیم، ولی باید در آن بازی ۶ گل می‌خوردیم. روی کاغذ از تمامی تیم‌های حاضر در گروه‌مان ۴ گل عقب هستیم. باید در این مدت باقی‌مانده تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازیکنان را برای سه بازی سخت آماده کنیم و بهترین اردوها را برای آن‌ها مهیا کنیم. در مباحث فنی هم باید وحید هاشمیان و کریم باقری به درگان اسکوچیچ کمک کنند.

باید شایسته‌ها در جام جهانی بازی کنند

پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به اینکه باید بهترین بازیکنان از لحاظ جسمانی و تکنیکی در ترکیب اصلی تیم ملی در جام جهانی حضور داشته باشند، اظهار کرد: در بین تمامی بازیکنان تیم ملی فوتبال فقط سامان قدوس، مهدی طارمی و سردار آزمون در حد و اندازه‌های فوتبال اروپا هستند. بر همین اساس باید شایسته‌ها در جام جهانی بازی کنند. هم اکنون چند بازیکن در تیم ملی حضور دارند که اصلاً حق‌شان نیست در لیگ برتر بازی کنند چه برسد در تیم ملی.  برخی از نفرات تیم ملی دیگر فوتبال شان تمام شده است. بازیکنانی که در جام جهانی حاضر هستند باید قدر این موقعیت را بدانند، چون بازیکنان بزرگی در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی فوتبال ایران بودند که به خاطر محدودیت‌ها، جنگ تحمیلی و دیگر مسائل حتی یک دقیقه هم در جام جهانی بازی نکردند.

وی درباره اینکه به بازیکنان جوان در فوتبال ایران زیاد اهمیت داده نمی‌شود، تصریح کرد: خیلی از بازیکنان خوب لیگ برتر ایران به تیم ملی فوتبال دعوت نمی‌شوند و اگر هم دعوت شوند زیاد امید ندارند تا به لیست نهایی تیم ملی برسند و قبل از اینکه حتی تجربه یک بازی دوستانه و تدارکاتی داشته باشند از لیست تیم ملی خط می‌خوردند. فوتبال ایران این پتانسیل را دارد تا از دل لیگ برتر بازیکنانی به تیم اصلی راه پیدا کنند، ولی در مسابقات مقدماتی جام جهانی اصلا به آن‌ها میدان داده نشد تا تجربه بازی در سطح بین‌المللی را داشته باشند.

ماجدی ۳۰ دیدار تدارکاتی برای تیم ملی برنامه‌ریزی کند

فنونی‌زاده در پایان در خصوص اینکه باید دیدارهای تدارکاتی سطح بالایی در برنامه آماده‌سازی تیم ملی گنجانده شود، خاطرنشان کرد: به میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال پیشنهاد می‌دهم تا زمان برگزاری جام جهانی فوتبال ۳۰ دیدار تدارکاتی برای تیم ملی برنامه‌ریزی کند تا بازیکنان با آمادگی بسیار بالا به قطر بروند. حتماً بازی‌های تدارکاتی مهیا شود که قابلیت تاکتیکی آن‌ها همانند تیم‌های حاضر در گروه‌مان باشند. اگر این دیدارها در روزهای فیفا دی هم برگزار نشد، بازیکنان لیگ برتر و داخلی بازی کنند تا بیشتر دیده شوند تا این استعدادها برای آینده فوتبال ایران آماده و آب‌دیده شوند. هم اکنون نیز در تیم ملی فوتبال کشورمان یک بازیکن ۲۰ ساله نداریم.