شهرخبر

​دانش بنیان کردن صنایع نیازمند کار تیمی و برنامه ریزی ساختاری است

​دانش بنیان کردن صنایع نیازمند کار تیمی و برنامه ریزی ساختاری است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید برای ایجاد یک رابطه بین بخش دانش بنیان و صنایع و حل مشکلات این بخش ها ساختاری طراحی شود و در این ساختار مصادیق به درستی مشخص و بیان شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی سال های گذشته شعار سال بر محور تولید بر این مهم تاکید داشت که تنها راه نجات کشور از وابستگی و تحریم تولید است. سال 1401 نیز بر همین نام توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شد اما یک مولفه اساسی یعنی«دانش بنیان» بودن تولید  در این شعار وجود داشت که نیازمند توجه ویژه برای رسیدن به قله است که بخش تولید به آن نیازمند است.

شرکت های دانش بنیان از دهه 80 که کار خود را در فضای تحقیقاتی و تولیدی کشور شروع کردند راه پرفراز و نشیبی را در این مسیر با آزمون و خطاهای مختلفی پیمودند. توجه به تولید دانش بنیان نافی واردات نیست اما نهی از وارداتی است که توان تولید در داخل کشور وجود دارد.

دانش بنیان کردن صنایع یکی از اصلی ترین دغدغه هایی است که در سال های گذشته همواره بخش تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور به آن توجه داشته است اما دلایل مختلف از جمله مهجوریت تحقیق، مافیای واردات و برخی دلایل ریز و درشت دیگر این مهم را به محاق برده است. اکنون زمان آن رسیده تا تولید کشور پوست اندازی کند و دلالی حرفه ای که بر این بخش در بخش واردات چمبره زده به کار خود پایان دهد. در عین حال شرکت های دانش بنیان نیز بعد از یک دهه تحقیق و آزمون و خطا اکنون زمانی است که باید خود را اثبات کنند. 

در این خصوص هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به «خبرگزاری برنا» می گوید: باید برای ایجاد یک رابطه بین بخش دانش بنیان و صنایع و حل مشکلات این بخش ها ساختاری طراحی شود و در این ساختار مصادیق به درستی مشخص و بیان شود.باید برای حل مشکلات این دو بخش و ایجاد بهینه این ارتباط قدرت ریسک پذیری و از همه مهمتر تحمل برخی از سختی ها در این راه نیز هر دو بخش داشته باشند.

 بیگی نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: به طور کلی دانش بنیان ها دو بخش هستند، بخشی که واقعا دانش بنیان و دلسوز کشور و البته کمک حال صنایع هستند. بخش دیگری هم که اصطلاحا با نام دانش بنیان کلاهبرداری می کنند. یعنی ادعای تولید می کنند، بعد قطعه و یا هر چیزی که مورد نیاز صنایع است را وارد می کنند و با بسته بندی داخل به فروش می رسانند. در این بخش حتی شرایط به گونه ای می شود که شرکت خارجی با آرم این شرکت دانش بنیان تولید می کند! این روند سبب بی اعتمادی صنایع به تولیدات دانش بنیان می شود که برای رفع این مشکلات باید قطعا دست به کار شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این که می توانیم صنایع را دانش بنیان کنیم بیان کرد: مشکلات در بخش صنایع و دانش بنیان ها دو طرفه است. یعنی برخی مشکلات در شرکت های دانش بنیان و تولیداتشان هست و برخی نیز در صنایع که باید هر دوبخش نسبت به رفع این مسائل اقدام کنند تا اعتمادی دو طرفه ایجاد شود.

بیگی نژاد در ادامه اضافه کرد: من مثال ساده ای در این خصوص می زنم. بخش خودرو نمونه ای از صنایع در کشور ماست که دچار مشکلات زیادی است که نیاز به سیتسم سازی و پلاس کردن قطعات دارد. به عنوان مثال در بخش برق خودرو یک بخش گسترده ای است و شامل قسمت های مختلف می شود ممکن است ما در تولید قطعه موفق باشیم اما در سیستم سازی نتوانیم خوب پیش برویم. در این شرایط باید ببینم چقدر می توانیم از توان داخل و چقدر از توان خارج و چقدر نیز از توان مشترک داخل و خارج از کشور بهره ببریم که بررسی این مساله نیازمند تیم سازی است ولو تشکیل تیم های مختلف اما با یک سر تیم واحد. یعنی ما یک مدیریت کلان در این بخش نیازمندیم تا گره ها را پیدا و سپس به رفع آن اقدام کند. در این شرایط می توانیم ادعا کنیم که خودرو را دانش بنیان کرده ایم. این در همه بخش ها باید ایجاد شود.

وی افزود: بعد از این مسله جایگاه دانش بنیان مشخص می شود و باید به مرحله زمان بندی برویم. یعنی به دانش بنیان برای تامین قطعه و یا تولید مواد اولیه زمان بدهیم. چرا که زمان در تولید بسیار حائز اهمیت است. اگر در زمان مورد نظر سفارش تامین نشد باید باز یک تیم نظارتی این مساله را بررسی کند و به رفع آن بپردازد. این گونه می توانیم یک ارتباط درست و مدیریت شده و کلان بین صنایع و دانش بنیان ها برقرار کنیم.

 

انتهای پیام