شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت دوازدهم

عنابستانی: در دولت قبل فکر می‌کردند ارتباط با دنیا یعنی ارتباط با غرب/ در دولت دوازدهم پایه یک تورم سنگین در کشور گذاشته شد

عنابستانی: در دولت قبل فکر می‌کردند ارتباط با دنیا یعنی ارتباط با غرب/ در دولت دوازدهم پایه یک تورم سنگین در کشور گذاشته شد

عنابستانی گفت: طی یک برهه هشت ساله، نگاهی بر اداره کشور حاکم بود ، نگاهی مبنی بر آنکه دولت مردان متکی بر توانمندی‌های خارجی و کمک های غربی ها بود و این‌گونه تصور می شد که رابطه با دنیا یعنی رابطه با غرب، و اگر با غرب رابطه داشته باشیم مشکلات کشور حل خواهد شد. این تصور هشت سالی در کشور حاکم بود.

«علی‌اصغر عنابستانی»، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و دبیر کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با عملکرد دولت و مجلس در سال ۱۴۰۱ گفت: نقطه عطف حرکت کشور در سال ۱۴۰۰ روی کار آمدن دولت جدید بود. طی یک برهه هشت ساله، نگاهی بر اداره کشور حاکم بود ، نگاهی مبنی بر آنکه دولت مردان متکی بر توانمندی‌های خارجی و کمک های غربی ها بود و این‌گونه تصور می شد که رابطه با دنیا یعنی رابطه با غرب، و اگر با غرب رابطه داشته باشیم مشکلات کشور حل خواهد شد. این تصور هشت سالی در کشور حاکم بود. 

وی در ادامه افزود: اما در دولت سیزدهم شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و دولت سیاست خارجی متوازن را در پیش گرفت، البته تغییر نگاه به این معنی نیست که ما با غرب رابطه نداشته باشیم یا ارتباط نگیریم، بلکه  به این معنا است که غرب مساوی با دنیا نیست. ما ظرفیتهای مختلفی را در کشورهای همسایه خودمان داریم که در سالهای گذشته این‌ها رها شده بودند اما در دولت جدید این‌ها به صورت جدی درحال پیگیری و رشد است. در واقع تاثیرات این اهمیت به دنیا و به ویژه همسایگان را میبینیم، نفت را بهتر می فروشیم، پول حاصل از صادرات را بهتر و راحت تر برمی‌گردانیم، مبادلاتمان بیشتر شده و ثبات گازی خود را با ترکمنستان احیاء کردیم. 

عنابستانی خاطر نشان کرد: پذیرش ما در سازمان همکاری‌های شانگ‌های اتفاق بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است. این که ما دوباره اکو را بعد از سال‌ها احیاءکردیم نیز از اتفاقات مهم است. بسیاری از اختلافات خود را با کشورهای همسایه از بُعد اقتصادی از جمله پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ترکیه را حل کردیم. حتی با کشور دوست عراق که مسائل مالی در آن‌ داشتیم. به نظر بنده این نقطه تحولی است که آثار مثبت خودش را در سال 1401 به نحو بارزی نشان خواهد داد. 

نماینده مردم سبزوار تاکید کرد: مجلس در۱۴۰۰ سه مصوبه بسیار خوب داشت، قانون جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش بنیان و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار سه قانونی بودند که مجلس در جهت شعار سال تصویب کرد. ما بسیاری از شرایط را برای تولید دانش بنیان و صدور مجوزها در کشور کاملا تسهیل کردیم. حوزه مسکن که پیشران اقتصاد است با قانون جهش تولید مسکن به شدت تسهیل وحمایت شد. امیدواریم این سه قانون که ایراداتش نیز برطرف شد، اثر خود را در جامعه در سال ۱۴۰۱ نشان دهد.

 نماینده مجلس گفت: متاسفانه سال 1400 در حوزه تورم به هیچ وجه سال خوبی نبود. در واقع از بدترین سال‌های اقتصادی ما بود. به تورم نزدیک 50 درصد رسیدیم و اصلا اوضاع اقتصادی مناسب را تجربه نکردیم. البته الان هم مناسب نیست، چرا که فرآیندی در نیمه اول سال طی شد و با اوراق زیادی که توسط دولت دوازدهم ارائه شد، ما خلق پول زیادی داشتیم. متاسفانه پایه یک تورم سنگین در کشور گذاشته شد. آن چه که در قانون بودجه امسال نوشته شد و حرکت دولت و جهت گیری مجلس نشان می دهد امیدواریم سال جدید سال بهتری از نظر اقتصادی باشد و سطح تورمی ما به شدت کاهش پیدا کند.

انتهای پیام