شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#همزمان

آغاز عملیات گسترده روسیه در شرق اوکراین/ آژیر حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا در آمد

آژیر حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا در آمد

رسانه‌های محلی اوکراین از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در سراسر این کشور همزمان با آغاز حملات سنگین موشکی روسیه به مناطق شرقی و غربی اوکراین خبر دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های محلی اوکراینی اعلام کردند که تنها مناطقی که صدای آژیر در آن‌ها شنیده نمی‌شود، خرسون و کریمه هستند.

مقام‌های محلی اوکراینی همچنین از حملات سنگین موشکی روسیه به شهر لویو واقع در غرب اوکراین خبر دادند و مدعی شدند بر اثر اصابت ۵ موشک، ۸ غیر نظامی کشته شدند. 

این درحالی است که همزمان با این حملات، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی در ساعات پایانی دوشنبه اعلام کرد که نبرد دونباس در شرق اوکراین آغاز شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: اکنون می‌توانیم بگوییم نیروهای روسیه نبرد دونباس که مدت طولانی برای آن آماده می‌شدند را آغاز کرده‌اند. 

زلنسکی گفت: بخش قابل توجهی از ارتش روسیه اکنون بر کنترل شرق اوکراین متمرکز شده است. 

یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز گفت: "مرحله دوم جنگ آغاز شده است".

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا