شهر خبر

اعزام رایزنان بازرگانی ایران به چهار کشور هدف صادراتی / رشد 140 درصدی صادرات ایران به ترکیه

اعزام رایزنان بازرگانی ایران به چهار کشور هدف صادراتی / رشد 140 درصدی صادرات ایران به ترکیه

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه 9 رایزن بازرگانی کشورمان به خارج از کشور اعزام شده و بودجه اعزام 30 رایزن دیگر را هم دریافت کرده‌ایم گفت: اعزام رایزن باید برای کشور منافع داشته باشد این در حالی است که بزودی رایزن‌هایی به قطر، امارات، هند و روسیه می‌روند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در نشست خبری‌ با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در سال گذشته گفت: صادرات کشور در سال گذشته به ۴۸ میلیارد دلار رسید و واردات  نیز ۵۳ میلیارد دلار بود و بر این اساس تجارت ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بنابراین در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، صنایع غذایی و برخی اقلام رشد خوبی داشته‌ایم.


وی بیان داشت: صادرات ما سال گذشته به کشورهای همسایه و برخی بازارهای جدید صادراتی افزایش داشت به طوری که در صادرات به عمان رشد ۶۵ درصدی، صادرات به ترکیه رشد ۱۴۰ درصدی و صادرات به اندونزی رشد ۷۰ درصدی داشتیم.


پیمان پاک اظهار داشت: در حوزه صادرات به آفریقا هم رشد صادراتی داشته‌ایم به طوری که صادرات ما به غنا افزایش یافت و رشد صادراتی ما به آفریقای جنوبی در سال گذشته ۵۰۰ درصد بود.


 امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان در آینده نزدیک
پیمان پاک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و لزوم تامین منابع غذایی افزود: با توجه به اینکه احساس می شد مسایل بین روسیه و اوکراین طولانی شود در نتیجه با کمک وزارت جهاد در خصوص تامین اقلامی مانند روغن، گندم و جو توافقات خوبی با روسیه برای تامین این محصولات از کشور روسیه انجام شد.


وی بیان داشت: همچنین برای تسریع در تجارت آزاد با اوراسیا توافقات خوبی انجام شد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود.


معاون وزیر صمت با بیان اینکه فعال سازی حوزه خزر یکی از مسایل اصلی است بیان داشت: بهترین مسیر برای صادرات به روسیه مسیر دریایی است در نتیجه در سفر اخیر به روسیه در خصوص تجهیز اولیه در ناوگان حمل و نقل با توجه به حضور مدیریت دو کشتیرانی توافقات خوبی شد تا از ظرفیت های خالی بنادر ایران صورت گیرد‌.


پیمان پاک بیان داشت: همچنین در رابطه با تجارت با روسیه فرصت های خوبی برای احیای صنایع ما در بخش های ریلی ، صنعت خودرو، معدنی و غیره انجام شد و در بعضی از حوزه ها نیز مقرر شد تا در حوزه هایی مانند دارو که ما در وضعیت خوبی هستیم از طریق انتقال دانش فنی آنها از دانش ما بهره بگیرند.


وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با روسیه توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشورهای سی ای اس برای احیا کریدور شمال به جنوب بود، که یک پتانسیل بسیار بالا برای درامد چند میلیارد دلاری در بحث تکمیل کریدورها وجود دارد.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم امضا می‌شود.


باید در صادرات ادبیات خود را تغییر بدهیم
وی گفت: باید در صادارت ادبیات خود را تغییر دهیم و باید محصولات خود را از طریق شبکه‌های توزیع و اپلیکیشن‌ها اقدام به عرضه کنیم نه اینکه تجار خارجی محصولات ایرانی را با حضور در کشورمان و از مقابل درب کارخانه خریداری کنند.


پاک فطرت خاطرنشان کرد: باید رویکرد خود را در صادرات تغییر بدهمی و باید فقط مازاد تولید را صادر کنیم و به سمت و سویی برویم که تولید برای صادرات باشد؛ کالاهایی که اصلا در کشورمان بازار ندارد در کشورهای دیگر بازار خوبی دارد.


وی افزود: در حوزه ITC به دنبال تولید صادرات محور هستیم. و تلاش می‌کنیم از فرصت‌های کشورهای همسایه و عرصه بین‌الملل استفاده کنیم که می‌توانم به جهش صادارتی به کشورهای حوزه اوراسیا اشاره کنم و همچنین به دلیل نزدیکی دیدگاه‌ها با کشورهای حوزه خلیج فارس و فرصت بکر قاره آفریقا استفاده کنیم.

در حال تکمیل...