شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده

"اسپیس‌ایکس" یک ماهواره جاسوسی به فضا فرستاد

"اسپیس‌ایکس" یک ماهواره جاسوسی به فضا فرستاد

شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" دومین ماهواره جاسوسی "دفتر ملی شناسایی" ایالات متحده موسوم به "NROL-۸۵" را به مدار زمین فرستاد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت "اسپیس‌ایکس" با موفقیت توانست یک ماهواره جاسوسی دیگر را برای "دفتر شناسایی ملی ایالات متحده"(NRO) پرتاب کند و پرتاب آن را به صورت زنده پخش کرد.

این ماهواره با موشک "فالکون ۹" از پایگاه نیروی فضایی "وندنبرگ" در کالیفرنیا به پرواز درآمد و موشک پس از پرتاب با موفقیت روی زمین فرود آمد.

دو مرحله موشک "فالکون ۹" حدود ۲.۵ دقیقه پس از پرتاب از هم جدا شدند و مرحله اول به سمت زمین برگشت و تقریباً ۸ دقیقه پس از پرتاب در منطقه فرود "وندنبرگ" فرود آمد.

"اسپیس‌ایکس" به دلیل ماهیت محرمانه این ماموریت، پخش مستقیم این پرتاب را درست پس از فرود "فالکون ۹" به درخواست "NRO" پایان داد.

طبق توضیحات "اسپیس‌ایکس"، این دومین فرود برای این تقویت‌کننده بود که همچنین برای پرواز ماهواره "NROL-۸۷" که یکی دیگر از ماهواره‌های جاسوسی "NRO" بود که در تاریخ ۲ فوریه پرتاب شد، بکار گرفته شده بود.

دفتر ملی شناسایی ایالات متحده عضوی از جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا و یکی از آژانس‌های زیرمجموعه وزارت دفاع آمریکا است. از دفتر ملی شناسایی، در کنار سیا، آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، آژانس اطلاعات دفاعی و آژانس ملی اطلاعات مکانی به عنوان یکی از پنج سازمان اطلاعاتی بزرگ آمریکا یاد می‌شود. مقر دفتر ملی شناسایی در محدوده ثبت‌نشده‌ای در ویرجینیا و در دو مایلی جنوب فرودگاه بین‌المللی "دالس واشینگتن" واقع شده‌ است.

"اسپیس‌ایکس"می‌گوید این اولین بار بود که یک ماهواره "NRO" بر روی یک موشک دست دوم پرواز کرد.

"جان اینسپراکر"، مهندس "اسپیس‌ایکس" پس از فرود موشک گفت: این فرود، صد و چهاردهمین بازیابی موفقیت آمیز کلی تقویت‌کننده مرحله اول موشک ما بود.

در همین حال، مرحله بالایی "فالکون ۹" که امروز پرتاب شد، به حرکت خود در مدار زمین ادامه داد و در نهایت ماهواره "NROL-۸۵" را مستقر خواهد کرد. ما دقیقاً نمی‌دانیم که این استقرار چه زمانی یا کجا انجام می‌شود، چرا که این محموله، یک ماهواره جاسوسی است و اطلاعات دقیقی از آن منتشر نمی‌شود.

دفتر ملی شناسایی ایالات متحده ناوگان ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده را اداره می‌کند و به طور کلی جزئیات کمی در مورد فعالیت‌ها و محموله‌های خود فاش می‌کند. ماهواره "NROL-۸۵" نیز از این قاعده مستثنی نیست و آن را تنها به عنوان یک محموله امنیت ملی که توسط دفتر ملی شناسایی طراحی، ساخته و اجرا شده، توصیف کرده‌اند.

این پرتاب، چهاردهمین پرتاب "اسپیس‌ایکس" در سال ۲۰۲۲ و دومین پرتاب آن در کمتر از یک هفته اخیر بود. این شرکت در تاریخ ۸ آوریل، با یک موشک "فالکون ۹" و کپسول "دراگون"، ماموریت "Ax-۱" را که اولین مأموریت سرنشین‌دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، به فضا برد. این ماموریت قرار است فردا ۱۹ آوریل از ایستگاه فضایی جدا شود و یک روز بعد بر روی اقیانوس فرود بیاید و به زمین بازگردد.

همچنین به زودی پروازهای بیشتری توسط "اسپیس‌ایکس" در راه است. برای مثال، یک موشک "فالکون ۹" قرار است در تاریخ ۲۱ آوریل، دسته بزرگی از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک" را از ایستگاه نیروی فضایی "کیپ کاناورال" در فلوریدا به فضا پرتاب کند و در تاریخ ۲۳ آوریل، ماموریت "کرو-۴"(Crew-۴) را برای ناسا پرتاب کند و چهار فضانورد حرفه‌ای را برای اقامت طولانی مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. "کرو-۴" از مرکز فضایی "کندی" ناسا که در مجاورت ایستگاه نیروی فضایی "کیپ کاناورال" است، پرتاب خواهد شد.

انتهای پیام