شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کبدی

اختلال کبدی ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

اختلال کبدی ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، از هر چهار بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر مبتلا به بیماری کبدی است که با نوشیدن الکل مرتبط نیست و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

به گزارش مشرق، بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می‌دهد که مقادیر غیرطبیعی چربی در کبد رسوب می‌کند و گاهی اوقات منجر به التهاب و زخم می‌شود. این بیماری اغلب به موقع تشخیص داده نمی‌شود.

دکتر «بارتون دوئل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اورگن، می‌گوید: «این عارضه یک بیماری شایع است که اغلب در مراقبت‌های پزشکی معمول پنهان یا نادیده گرفته می‌شود. دانستن این وضعیت و درمان زودهنگام آن مهم است زیرا یک عامل خطر برای آسیب مزمن کبد و بیماری قلبی عروقی است.»

بیماری قلبی علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی است و این دو بیماری دارای برخی عوامل خطر مشترک هستند: سندرم متابولیک (افزایش قند خون و تری گلیسیرید خون، افزایش چربی شکمی و فشار خون بالا). دیابت نوع ۲؛ پیش دیابت؛ و چاقی.

همچنین، بر اساس این بیانیه، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نسبت به افرادی که دارای همان عوامل خطر بیماری قلبی بدون بیماری کبدی هستند، در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی هستند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی اغلب با حفظ وزن سالم، ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب و مدیریت شرایطی مانند دیابت نوع ۲ و افزایش تری گلیسیرید (نوعی چربی) در خون قابل پیشگیری است.

اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی زود تشخیص داده نمی‌شوند زیرا مراحل اولیه بیماری معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و آزمایشات معمول خون ممکن است ناهنجاری‌های کبدی را نشان ندهد.

اگر بیماری کبد چرب غیرالکلی به موقع تشخیص داده شود، آسیب کبدی ممکن است از طریق تغییر سبک زندگی قابل برگشت باشد. طبق این بیانیه، ممکن است برای درمان دیابت نوع ۲، کاهش کلسترول یا کاهش وزن به داروها نیاز باشد و جراحی کاهش وزن ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری مناسب باشد.

منبع: مهر