شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پیروزی انقلاب

رشد و توسعه طلایی ورزش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ بانوان ایران زمین فعل خواستن را به خوبی صرف کردند

رشد و توسعه طلایی ورزش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ بانوان ایران زمین فعل خواستن را به خوبی صرف کردند

رشد و توسعه ورزش زنان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ با نگاهی به تاریخچه ورزش در جهان می‌توان دریافت که ورزش در طول تاریخ همیشه در احاطه مردان بوده و حتی ارزش ها و استاندارهای آن نیز بر اساس مردان تعریف شده اما از سال 1901 کم کم شرایط حضور زنان در عرصه‌های ورزشی آنهم به صورت کاملا محدود فراهم شد ولی اوایل قرن بیست را می توان نقطه عطفی در توسعه ورزش زنان در جهان به شمار آورد. آغاز فعالیت زنان ایرانی در عرصه‌های ورزشی نیز به سال 1320 بر می‌گردد.

از سال 1320 شمسی فعالیت زنان ایران در عرصه های ورزشی به طور رسمی آغاز شد و بانوان ورزشکار ایران فعالیت خود را با حضور در مسابقات 3 رشته دوومیدانی، بسکتبال و والیبال آغاز کردند و در ادامه نیز شاهد ادامه این فعالیت‌ها در سایر رشته‌ها بودیم. برای مثال با عبور از دهه 30 کم کم فعالیت زنان در رشته‌های رزمی از جمله کاراته کلید خورد و در دهه 40 شاهد افزایش این فعالیت‌ها هم بودیم اما اوایل دهه 50 همزمان با تحولات صورت گرفته در کشور فعالیت زنان در صحنه‌های ورزشی کمرنگ ‌تر شد ولی با این حال در نهایت با اقدامات صورت گرفته و تلاش‌های مستمر در دهه 70 فعالیت بانوان این بار به شکل گسترده‌تری از سر گرفته شد. در دهه 70 علاوه بر اضافه شدن چند رشته، ورزش‌های گروهی نیز سر و سامان گرفتند و تیم‌های ملی بسکتبال، والیبال، فوتبال و فوتسال تشکیل شدند. در ادامه این فعالیت‌ها روز به روز بیشتر شد تا اینکه در دهه 90 در برخی رشته‌ها فعالیت و درخشش بانوان به اوج خود رسید. بنابراین بر اساس آمار موجود توسعه ورزش زنان و شکوفایی این بخش در ایران را می توان به سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرتبط دانست.

شاید یکی از نکات قابل توجه در این مورد حضور چشمگیر زنان ورزشکار ایرانی در میادین بین المللی است که در مقایسه با قبل از انقلاب جهش پررنگی را شاهد هستیم. بر اساس آمار موجود قبل از انقلاب 9 مربی و 7 داور زن در کشور فعالیت داشتند و در مجموع 7 رشته در بخش بانوان فعال بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیت ها افزایش یافت و حالا شاهد فعالیت زنان ورزشکار ایران در بیش از 40 رشته ورزشی هستیم. علاوه بر این بیش از ده‌ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت دارند و چندین باشگاه ورزشی نیز برای فعالیت در اختیار بانوان است. البته که فعالیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه ورزشی محدود به ورزش قهرمانی نشد. از آنجا که امروز زنان جامعه ما در سطوح مختلف انجام وظیفه می‌کنند و این مسئولیت را به عنوان یک وظیفه انسانی و اجتماعی خود به شمار می‌آورند، در صحنه های ورزشی شاهد فعالیت زنان در سطوح گوناگون از جمله بخش‌های مدیریتی نیز هستیم. امروز بانوان ایرانی با حضور در راس فدراسیون‌ها و گاها کسب کرسی‌های بین المللی نشان دادند که فارغ از بحث قهرمانی و مدال آوری می توانند در سطوح دیگر ورزش نیز موثر واقع شوند.

ورزش زنان از زمان آغاز فعالیت رسمی خود در ایران روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد اما پایان قرن 14 هجری شمسی با افتخار آفرینی‌های بانوان ورزشکار کشورمان همراه شد. سال 1400 را می‌توان سال خوبی برای ورزش زنان ایران توصیف کرد چرا که در این سال با وجود محدودیت های کرونایی و دوری چندین ماهه ورزشکاران از رقابت‌های ورزشی شاهد کسب نتایج تاریخی در بخش بانوان بودیم.

50

*بانوان هندبالیست ایران در سال 1400 با کسب 2 سهمیه جهانی در رده‌های سنی بزرگسالان و جوانان جزو ورزشکاران تاریخ‌ساز کشور در رشته‌های گروهی شدند.

*در رشته تنیس روی میز در سال 1400 شاهد شکسته شدن طلسم 49 ساله بودیم. تیم ملی زنان در مسابقات قهرمانی آسیا در جایگاه نهم قرار گرفت و نسبت به دور قبل دو پله ارتقا رتبه داشت. زنان ملی‌پوش ایران موفق شدند پس از 49 سال به جمع 10 تیم برتر آسیا صعود کنند و سهمیه حضور در قهرمانی جهان را هم به دست بیاورند. ملیکا کرمی در همین مسابقات موفق شد برای اولین بار در تاریخ پینگ‌پنگ‌ زنان ایران به جمع 16 بازیکن برتر قهرمانی آسیا راه پیدا کند.

*در دوومیدانی در کنار کسب سهمیه المپیک توسط فرزانه فصیحی شاهد شکسته شدن رکوردهای سایر دوومیدانی کاران زن بودیم، که می توان آنها را نیز از جمله اتفاقات خوب 1400 در این رشته دانست. در سال 1400 تعدادی از رکوردهای ملی و باشگاهی زنان  شکسته شد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به شکسته شدن رکورد 47 ساله دوی 4 در 100 متر امدادی زنان توسط تیم دانشگاه آزاد، رکورد 13 ساله دوی 3000 متر داخل سالن توسط پریچهر شاهی و رکورد 14 ساله دوی 800 متر داخل سالن توسط تکتم دستاربندان اشاره کرد.

*در رشته والیبال تیم سایپا به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا حاضر شد و برای اولین بار در تاریخ به نیمه‌نهایی این رقابت ها صعود کرد. نارنجی پوشان سایپا در نهایت در جایگاه چهارم آسیا ایستادند که این رتبه را می توان بهترین جایگاه زنان ایران در جام باشگاه‌ها دانست.

* تنیس نیز از جمله رشته‌های خوشنام و فعال در حوزه بانوان، در سال 1400 بود. مشکات الزهرا صفی برای اولین بار در تاریخ تنیس ایران در رنکینگ 74 جوانان جهان قرار گرفت و جواز حضور در گرند اسلم جوانان استرالیا را به دست آورد.

*در رشته وزنه برداری همزمان با عقبگرد این رشته مدال آور در بخش مردان شاهد درخشش و تاریخ سازی زنان وزنه بردار بودیم. وزنه برداران زن ایران علاوه بر کسب نخستین سهمیه المپیک در این حوزه صاحب چند مدال با ارزش نیز شدند. یکتا جمالی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان صاحب مدال برنز شد و در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان نقره گرفت. غزاله حسینی در دسته 59 کیلوگرم نیز در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان هم تک مدال برنز دوضرب را کسب کرد.

*تیم ملی تکواندوی سال 1400 در مسابقات آسیایی حاضر شد و با کسب 6 مدال برای نخستین بار روی سکوی آسیا رفت و موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا شد.

*تیم ملی فوتبال بانوان دست به تاریخ سازی بزرگی زد و برای اولین موفق شد مجوز حضور در مسابقات جام ملت های آسیا را کسب کند.

در این میان مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان که چند ماهی است در این سمت مشغول به فعالیت است، همواره سعی داشته قدم های رو به جلویی را برای رشد و ترقی ورزش بانوان بردارد و تا به امروز هم در این زمینه موفق بوده و قطع به یقین روزها و ماه های بسیار بهتری هم در انتظار زنان ایران زمین خواهد بود.

وی در این باره اظهار داشت: برخی از فدراسیون هایی که فراتر از 10 درصد از بودجه را به ورزش بانوان اختصاص دادند، نتایج آن نیز بصورت کامل در رویدادهای رقابتی در عرصه بین الملل کاملا نمایان شد تا جایی که حتی در برخی از رویدادها، سهم مدال آوری دختران بیشتر بود. برخی از رشته‌های ورزش بانوان دوره آماتوری را سپری کرده و برخی از رشته‌ها همچنان در مرحله گذار هستند، بنابراین انتظار از رشته‌های مختلف متفاوت است و میزان توسعه یافتگی هر رشته را با معیارهای خاص همان رشته مورد سنجش قرار می‌دهیم و هدف نهایی حمایت وزارت ورزش از ورزش بانوان برای پیشرفت در ابعاد مختلف است و همه تلاش خود را می کنیم تا بانوان به حق خود برسند چرا که از هر لحاظ شایسته بهترین ها هستند.

66

سال 1401 نیز از همان روزهای آغازین با افتخار آفرینی متعدد زنان ورزشکار ایران همراه بود. از جمله کسب مدال تاریخی دختران دوچرخه سوار در مسابقات آسیایی تاجیکستان، کسب مدال نقره و برنز توسط بانوان قایقران در مسابقات اسلالوم قهرمانی آسیا، کسب 2 سهمیه جهانی برای بانوان کاراته کشورمان، کسب 4 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز توسط ملی پوشان آبهای آرام و نایب قهرمانی تیم تنیس دختران ایران در رده سنی زیر 12 سال غرب آسیا و غیره از جمله این موفقیت های بخش زنان در حوزه ورزش قهرمانی بود.

1401 بی شک با توجه به در پیش بودن بازی های کشورهای اسلامی و بازی های آسیایی سال پر کار و مهمی برای ورزش و به ویژه ورزش بانوان خواهد بود که قطعا با امید خداوند متعال و با عنایت به تلاش، عزم و اراده جدی جامعه ورزش با دستاوردهای مهمی در رویدادهای مهم بین المللی همراه خواهد شد.

انتهای پیام