شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#اماراتی

معجزه یمنی‌ها چیست؟/ سال هشتم مقاومت شاهد شکستن محاصره و آزادی یمن خواهیم بود/ مصاحبه با کارشناس نظامی یمنی

معجزه یمنی‌ها چیست؟/ سال هشتم مقاومت شاهد شکستن محاصره و آزادی یمن خواهیم بود/ مصاحبه با کارشناس نظامی یمنی

یک کارشناس برجسته مسائل نظامی و راهبردی یمنی تاکید کرد به یاری خداوند، سال هشتم از مقاومت و پایمردی، شاهد تراکم پیروزی‌ها برای ملت یمن و پایان تجاوزات ائتلاف سعودی اماراتی آمریکایی و شکستن محاصره و آزادی تمام خاک یمن خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از صنعاء، هفت سال از تجاوز نظامی سعودی‌ها و متحدان و مزدورانشان به یمن گذشت، از سوی  دیگر محاصره مردم یمن هم همچنان ادامه دارد، با این حال، ایستادگی و مقاومت ملت یمن سبب شده تا متجاوزان به هیچ  دستاوردی جز تخریب و ویرانی زیرساخت‌های یمن از جمله مدارس و بیمارستان‌ها و منازل مردم دست نیابند، از سوی  دیگر صحنه میدانی هم شاهد موفقیت‌های چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی بوده است که طی هفت سالی که از جنگ ظالمانه علیه ملت یمن می‌گذرد، ضربات مهلکی به کشورهای متجاوز وارد کرده‌اند به طوری که این موفقیت‌ها متجاوزان را به بازنگری در محاسبات اشتباه خود و جستجوی راه‌های خروج از باتلاقی که خود باعث شده‌اند، وادار کرده است.

خبرنگار تسنیم در صنعاء در گفتگو با «نجیب شمسان» کارشناس نظامی و تحلیلگر راهبردی، آخرین تحولات صحنه نظامی یمن و نیز تحولات منطقه را چه در یمن و چه در کشورهای ائتلاف متجاوز مورد بحث و بررسی قرار داده است.تحولاتی که بعد از عملیات نظامی اخیری رخ داد که قهرمانان ارتش یمن طی آن موفق شدند برخی از مواضع نظامی و نیز تاسیسات اقتصادی کشورهای ائتلاف متجاوز را مورد هدف قرار دهند.

کشور یمن ,

تسنیم : پیش از هر چیز عملیات نظامی اخیر یگان موشکی و پهپادی یمن درهدف قرار دادن مجموعه یا شماری از اهداف در عمق سعودی را چگونه باید تفسیر کرد؟

مجیب شمسان: پیش از هر چیز به شما و بینندگان خبرگزاری بین المللی تسنیم سلام عرض می‌کنم. طبیعتا این عملیات بزرگ کیفی و منحصر به فرد و بزرگترین عملیاتی است که از سوی نیروهای مسلح یمن در عمق عربستان سعودی انجام شد.عملیاتی که اهداف متعددی را از شرقی‌‌ترین نقطه در راسه التنوره یا غربی‌‌ترین نقطه در جده و در مناطق جنوبی در خمیس مُشِیط، ابها، جیزان، نجران و عسیر را مورد اصابت قرار داده است.

پس این عملیات منحصر به فرد در راستای پاسخ به استمرار محاصره ائتلاف متجاوز و عدم درک مضامین پیام‌های سابقی است که در عملیات اول و دوم برای آنها ارسال شده بود.

یکی از ویژگی‌های این عملیات آن است که به یک نقطه عطف در عملیات ضربه زدن به ائتلاف متجاوز و اهداف حساس آن تبدیل شده است و این نقطه عطف می‌تواند در روند رویارویی چه در بعد شدت قدرت آتش هدایت شده یا تمرکز شدت آتش بر اهداف مشخص و توزیع بقیه قدرت آتش در اطراف دیگر اهداف نمود پیدا کند.

به بیانی واضح تر شدت آتش به اطراف تاسیسات آرامکو یا تاسیسات توزیع آرامکو در جده هدایت و سبب شد تا این تاسیسات به طور کامل منهدم شود، خسارات این عملیات که متحدان سعودی در رژیم صهیونیستی در مورد آن سخن گفته‌اند بیش از پنج میلیارد دلار است .

اما پیش از این تهاجم پیام‌های هشدار دهنده دیگری برای آنها ارسال شده بود، این پیام‌ها با حمله به تاسیسات گاز، هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی و هدف قرار گرفتن تاسیسات شیرین سازی آب ارسال شده بود، عملیات بعدی این پیام را برای ائتلاف متجاوز ارسال کرد که اگر تصمیم به ادامه تجاوز به ملت یمن داشته باشید ضربات سهمگین تر و بزرگتر از این عملیات انتظار شما را می‌کشد.

به بیانی د یگر اگر نتایج این عملیات انهدام تاسیسات توزیع آرامکو در جده بود، نتایج عملیات بعدی می‌تواند بسیار بزرگتر از تاسیسات آرامکو در جده باشد، زیرا تاسیسات حساس تر زیادی وجود دارند. شاید رژیم عربستان احساس خطر جدی کرد که ارتش و کمیته های مردمی یمن، این رژیم را مورد هدف خواهند داد

 پیش از این مزدوران متجاوز گفته بودند که صنعاء نمی‌تواند مراکز اقتصادی و نفتی سعودی و البته اماراتی را هدف قرار دهد. زیرا در سایه تحولات مربوط به افزایش قیمت نفت و نیز فشارهای بین المللی که کشورهای متجاوز علیه یمن وارد می‌کنند این کار امکان پذیر نیست، اما ارتش و کمیته‌های مردمی این عملیات را انجام و ظاهرا توجهی هم به این هشدارها یا آن ادعاها و تکاپوی بین المللی کشورهای متجاوز به ویژه امارات و عربستان نداشتند که مدعی هستند مسئولیتی در خصوص کاهش تامین انرژی نخواهند داشت،تحلیل شما از این امر خاص چیست؟

مجیب شمسان:این روزها آنها در ائتلاف متجاوز از مجریان اساسی جنگ علیه مردم یمن یا آمریکا، انگلیس یا اسرائیل و طبیعتا مزدوران داخلی آنها به این نتیجه رسیده بودند که در سایه شرایط منطقه‌ای وب ین المللی و نتایج جنگ اوکراین و و روسیه و بحران بین المللی انرژی، ارتش و کمیته‌های مردم احتمالا اهداف اقتصادی حساسی که می تواند منبع انرژی جهانی یا بخشی از تامین انرژی جهانی باشد را مورد حمله قرار نمی‌دهند.

طبیعتا واکنش نیروهای مسلح یمن شفاف و صریح بود و به همه نشان داد که خط قرمزی برای نیروهای مسلح یمن در واکنش به ائتلاف متجاوز وجود ندارد و اگر عربستان سعودی یا امارات منابع انرژی تمام کره زمین یا کهکشان را هم تامین کند باز هم به اما ارتباطی ندارد.

آنچه برای ما اهمیت دارد، ملتی است که در معرض محاصره و حمله قرار گرفته است. پس اگر تجاوز و محاصره ادامه پیدا کند، عملیات ما هم ادامه پیدا خواهد کرد و برای ما تفاوتی نمی‌کند که اهداف مورد حمله قرار گرفته چه اهمیتی برای جهان، برای عربستان یا برای امارات داشته باشد.

پیام‌های بعدی ما بسیار بزرگتر و بسیار شدیدتر خواهد بود، آن چه که برای ما مهم است منافع مردم ما و دفاع از آن چه در راستای شکستن محاصره یا پاسخ به هر تجاوزی باشد.

برخی از اهداف مورد اصابت قرار گرفته در نزدیکی مناطق مسکونی بوده است.چرا چنین اهدافی انتخاب شد؟ آیا فقط به مسئله رفع محاصره مربوط است یا آن که قرار است پیامی هم برای مردم در کشورهای متجاوز ارسال شود که در صورت ادامه تجاوزگری حملات به شما نزدیک تر شده و شما هم تحت تاثیر بازخوردهای حملات علیه مردم یمن قرار خواهید گرفت؟

مجیب شمسان: طبیعتا عملیات‌های انجام شده در عمق عربستان سعودی به ویژه عملیات شکستن محاصره شاخص‌های متفاوتی همچون هدف قرار گرفتن تاسیسات تصفیه آب دارند. در سایه محاصره شکل گرفته باید پیام‌های مشخصی به ائتلاف متجاوز ارسال و در آن تاکید شود که راهبردش در فشار بر ملت یمن برای شکستن اراده این ملت یا متلاشی کردن جبهه داخلی آن، امکان تحقق ندارد.

ما توانمندی و ظرفیت‌‌هایی داریم که می‌تواند معادلات مشابه و متوازنی را ایجاد کند.حال که بعد از هفت سال، ائتلاف متجاوز محاصره را به بالاترین سطح خود رسانده است ما هم ضرباتی را به طور مثال به تصفیه‌خانه‌هایش وارد کردیم تا به رژیم سعودی این پیام را برسانیم که قادر هستیم معادله فشار بر قاعده هرم و بستر افقی هر کشوری از کشورهای متجاوز وارد کرده و آن را به زانو در آوریم، زیرا ملت ما هرگز نباید به تنهایی در محاصره باشد و متجاوزان در محاصره نباشند، پس پیام‌‌هایی ارسال و اقداماتی برای ارسال پیام‌های قوی‌تر و بزرگتری با هدف قرار دادن تصفیه خانه ها، تاسیسات گازی و تاسیسات مصارف داخلی در ریاض و خمیس مُشیط ارسال شد.

کشور یمن ,

بعد از آن پیام‌های بزرگتری برای نظامی جهانی و اقتصادی جهانی ارسال شد، ساختاری که در قبضه آمریکا قرار داشته و اساسا این کشور مسئول این تجاوز و محاصره قلمداد می‌شود از این رو از طریق هدف قرار دادن تاسیسات توزیع نفت آرامکو این پیام برای آن هم ارسال شد.

ما امروز در مقابل مرحله انتقالی کاملا متفاوتی در شکستن محاصره از طریق معادله آتش هستیم، پس ائتلاف متجاوز باید با نگاهی به پارامترهای گذشته ارزیابی کند که چه عملیاتی در صورت ادامه تجاوز محاصره علیه ملت یمن، می‌تواند انتظارش را بکشد.

واکنش‌‌هایی از سوی متجاوزان صورت گرفت که البته پیش بینی شده بود اما این بار واضح‌تر و مشخص تری از لحاظ انتخاب اهداف غیر نظامی بود، آنها حتی تهدید به هدف قرار دادن مخازن سوخت در بندر الحدیده کردند.چرا ائتلاف متجاوز جرأت نکرد تهدیدهای خود را عملی کند، آیا از واکنش یمنی‌ها نگران بود؟

مجیب شمسان: طبیعتا ائتلاف متجاوز امروز تمام برگ‌های برنده و ظرفیت‌های خود را برای تحقق تاثیرگذاری از طریق عملیات هوایی یا بمباران مردم یمن خرج کرده است. از این رو در حال تکرار همان سناریو و حرکت در دور باطل و شکست خورده خویش است، او دیروز هم مجددا همان هشدارها و تهدیدهای تکراری خود را که در گذشته نیز بارها آن را اعلام کرده بود، رسانه‌ای کرد و باز هم تخلیه فرودگاه و بندر الحدیده را هم با همان ادبیات و همان متن و همان حروف تکرار کرد، گویی که در شرایط دستپاچگی قرار داشته و از تحقق هر نوع اقدام جدیدی عاجز و ناتوان است، پس چنین گفتمانی از سوی ائتلاف متجاوز تاثیری ندارد، ما از همان ابتدای تجاوز شاهد آن بودیم که ائتلاف متجاوز اقدام به بمباران مناطق مسکونی و غیر نظامی کرده و در عین حال ادعا می‌کند که مخازن موشک و سلاح را هدف قرار داده است.

اما آنچه از این مسئله به دست آمد آن بود که آنها به دنبال ایجاد تغییر از طریق فشار بر مسئله سوخت و پتروشیمی هستند، از این رو تاسیسات گاز و برخی از مخازن موجود در بندر الحدیده را که باید محموله‌های کشتی‌های حامل سوخت و گاز در آن تخلیه می‌شد و بعد از آن برای تامین نیازهای خانگی و شهروندان مصرف می‌شد، هدف قرار دادند.

در چنین شرایطی در سایه داده‌هایی که از طریق عملیات شکست محاصره اول، دوم و سوم به این نتیجه رسیده شد که عملیاتی بزرگتر و دردناک‌تری علیه رژیم سعودی به انجام خواهد رسید و تهدید نیروهای مسلح یمن امروز هر بار با دقت بالایی چه در بعد رسیدن به اهداف نظامی یا هدف قرار دادن اهداف اقتصادی یا در انتخاب اهدافی که حساسیت و وزن خاصی برای اقتصاد عربستان و یا اقتصادی جهانی به طور اعم دارند، انجام می‌شود.

پس ما در مقابل عوامل تعیین کننده کاملا متفاوت هستیم، شدت آتش قابل توجهی به سوی اهداف هدایت می‌شود، حساسیت اهدافی که مورد اصابت قرار می‌گیرند هم بسیار بالا است، پس ائتلاف متجاوز باید بداند که در برابر شرایط انتقال به مرحله درد بزرگ است و اینکه اگر توانمندی یا ظرفیت تحمل چنین ضرباتی از سوی طرف یمنی را در سایه بررسی نشانه‌های عملیاتی سابق را دارد، می‌تواند به تجاوز و محاصره ادامه داده و منتظر واکنش یمنی‌ها هم باشد.

 یکی از رهبران اماراتی اعلام کرده بود، امارات برای بدترین حملات یمن که احتمالا علیه این کشور انجام خواهد داد، در شرایط آماده باش کامل قرار می‌گیرد. آیا ائتلاف متجاوز به این درک رسیده است که حلقه ضعیف تر شده است؟ آیا این عملیات سبب گرایش بیشتر آن به سوی میز مذاکرات حقیقی برای خروج از بن بست خود در یمن می‌شود؟

مجیب شمسان: بله، وقتی شرایط صحنه یمن را به طور کلی و موضع کشورهای متجاوز چه امارات و چه عربستان را مورد بررسی قرار دهیم می‌توان به پارامتر اساسی که می‌توان از طریق آن موضع امارات و عربستان را در سایه عملیات اخیر مورد بررسی قرار داد.از طریق بررسی معادلات بازدارندگی که طی هشت سال گذشته از این تجاوز یا هفت سال گذشته از این تجاوز می‌توان نتیجه گیری کرد که ائتلاف متجاوز می‌توانست تجاوزات و حملات خود را علیه مردم یمن متوقف کند.

این در حالی است که این همه وقت منتظر ماند و نتوانست هیچ یک از اهداف خود را محقق کند، و با توجه به اینکه جنگ به تاسیسات حیاتی و اهداف حساس و اقتصادی‌اش رسیده و این مراکز نیز زیان‌های بزرگی به دلیل اصابت موشک‌ها و پهپادهای یمنی متحمل شدند.

در اینجا ما شاهد تحول بزرگی هستیم زیرا این رویارویی بدون دستیابی متجاوزین به دستاوردی میدانی ادامه دارد، در اینجا باید رویکردها از سوی کشورهای متجاوز مورد ازیابی قرار بگیرند، این کشورها باید تجاوز و محاصره خود را متوقف کنند، زیرا وقتی در بعد میدانی و داخلی (یمن) توفیقی حاصل نکرده و در عین حال نتوانسته است تاسیسات خود را با وجود سامانه‌های مختلف چند ده میلیارد دلاری اش مورد حمایت قرار دهد این کار را باید انجام بدهد.

اما آنچه از رفتار آنها به دست می‌‌ آید آن است که آنها در مسیر تجاوز و محاصره خود علیه مردم یمن همچنان پیش می‌روند، در اینجا این مسئله کاملا مشخص می‌شود که امارات متحده و عربستان فاقد اختیار تصمیم گیری برای توقف جنگ هستند و این تصمیم در اختیار آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و این آنها هستند که بیشترین بهره را از تجاوز علیه ملت یمن می‌برند.

پس امروز در سایه عملیات روز افزون ارتش و کمیته‌های مردمی در عمق عربستان سعودی، امارات بیش از عربستان احساس خطر کرده است زیرا کشوری شکننده بوده و قادر به تحمل چنین ضرباتی نخواهد بود.

با این حال مجبور به ادامه این تجاوزگری است، زیرا خود را تسلیم رژیم صهیونیستی و آمریکا کرده است، این دو امروز از ادامه این عملیات سود می‌برند زیرا می‌توانند از این جنگ به عنوان محلی برای سنجش قدرت آتش ارتش و کمیته‌های مردمی استفاده کنند تا در صورت شکل گیری تحولات به سوی رویارویی مستقیم با رژیم صهیونیستی از آن استفاده کنند.

پس امروز رژیم صهیونیستی این مزدوران را مجبور به انجام این کار می‌کند و سرنوشت آنها برایش هیچ اهمیتی ندارد، آنچه برایش از این تجاوز مهم است از بین بردن توانمندی‌های ارتش و کمیته های مردمی و رسیدن به هدف راهبردی اش در سلطه بر مناطق ثروت و انرژی است.

حال با توجه به این که ائتلاف متجاوز و مزدورانش در رسیدن به این اهداف شکست خورده‌اند، پس اهمیت ندارد که سرنوشت این مزدوران چه خواهد شد، آنها هم سرنوشتی همانند مزدورانی است که اگر از جنگ دست بکشند، توسط عربستان و امارات مورد حمله هوایی قرار می‌گیرند، تا مجبور به پیشروی شوند، چون آنها هم مانند عربستان و امارات برای آمریکا، برای این کار حقوق می‌گیرند.

آنها (عربستان و امارات) هم ابزاری بیش نیستند و اگر به تجاوز خود ادامه ندهند، (از سوی آمریکا)ضربات سختی به آنها وارد شده و مجبور به ادامه این تجاوزگری خواهند شد.

مهدی المشاط (رئیس شورای عالی سیاسی یمن) اخیرا ابتکار عمل مشخصی را مطرح کرد که مسئله قابل توجه در آن مشخص کردن مدت زمان سه روزه برای پایان این ابتکار است و تاکید کرد صنعاء در این مدت از تشدید درگیری جلوگیری می‌کند.در چه چارچوبی می‌توان این ابتکار عمل را تحلیل کرده و عربستان و کشورهای ائتلاف متجاوز چه تعاملی با آن داشتند؟

مجیب شمسان: ما همواره شاهد نگاه مشفقانه رهبران یمن چه رهبران انقلابی و چه رهبری سیاسی به ائتلاف متجاوز هستیم، با هر عملیاتی که دستاورد بزرگی در عمق عربستان سعودی یا در بعد میدانی به دست آورد چنین، ابتکاراتی را مطرح می‌کند.به طور مثال در ضربه‌ای که در 2019 در بقیق خریص و در سپتامبر گذشته هم عملیات بزرگی در بقیق خریص به وقوع پیوست و بیش از نیمی از تولید (نفت) دشمن سعودی را متوقف کرد.

بعد از آن بود که ابتکار عملی از سوی یمن برای توقف حملات چه موشکی و چه پهپادی علیه تاسیسات حیاتی در عمق عربستان ارائه شد.رژیم سعودی به این ابتکار عمل پاسخی نداد اما از دیدگاه رهبری یمن،این ابتکار، حجت را بر ائتلاف متجاوز تمام کرد.امروز و بعد از عملیات بزرگ و وسیع دیگری که اثر آن کاملا مشخص و غیر قابل پنهان کاری است، رهبری یمن از باب گرفتن هرگونه بهانه و با توجه به اهتمامی که به صلح و تاکید بر این که دستمان همواره برای صلح عادل و منصفانه دراز است، و نه تسلیم شدنی که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، صورت گرفته است.

این ابتکار عمل زمان دار مطرح شد تا حقیقت ایادی آمریکا را برای جهانیان آشکار کند و نشان دهد که آیا به صلح توجهی دارد، یا آن که تلاش می‌کند تا با انواع فریبکاری افکار عمومی را علیه ملت یمن که از دریا، زمین و هوا در محاصره قرار داشته و هفت سال در معرض تجاوز قرار می‌گیرد، بسیج کند.

پس ما در مقابل این داده‌ها هستیم دست خود را به سوی صلح دراز می‌کنیم و توپ را در زمین ائتلاف متجاوز قرار می‌دهیم، اگر واقعا نیت واقعی برای دستیابی به صلح داشته باشند این ابتکار عمل از سوی طرف مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته مطرح شده است، از طرف محاصره شده ارائه شده و باید آن را در سایه دستاوردهای فعلی خود آن را بپذیرند، زیرا داده‌های موجود امروز چه در راستای شکست میدانی آنها و چه در سطح تهدیدهای وجودی و حیاتی شکل گرفته علیه تاسیسات حیاتی و حیاتی شان و چه درباره سرنوشت خود و کشورهایشان، پذیرش این ابتکار را برایشان حتمی می‌کند.

با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌برند اگر به دنبال صلح باشند باید به سرعت این ابتکار را بپذیرند و اگر قصد واقعی برای پذیرش این ابتکار نداشته باشند تلاش خواهند کرد تا از آن شانه خالی کرده یا خواهان تمدید ضرب الاجل یا بهانه تراشی‌های دیگر باشند.

به همین خاطر ضرب الاجل سه روزه برای این ابتکار قرار داده شده است، زیرا تصمیم آتش بس نیازی به زمان ندارد، همان طور که طرف مورد تجاوز قرار گرفته هم نیازی به زمان برای اعلام آتش بس یک طرفه و توقف عملیات خود نداشت، طرف متجاوز هم اگر واقعا به دنبال صلح باشد باید این توافق را به سرعت بپذیرد و آتش بس را اعلام کند، همان طور که آغاز عملیات خود را در زمان‌بندی خاص از واشنگتن اعلام کرده بود.

پس ما در مقابل ابتکارعملی قرار داریم که واقعا به دنبال صلح است، ابتکاری که حجت را تمام و سلب مسئولیتی در قبال ائتلاف متجاوز قلمداد می‌شود، ائتلاف باید این ابتکار را بپذیرد در غیر این صورت، باید منتظر ضربات بیشتری باشد، چون ادامه محاصره فلج کننده علیه ملت یمن نیاز به زمان بیشتری ندارد.

ظرفیت‌ها برای ایجاد معادله آتش در مقابل محاصره وجود دارد و قادر به شکستن این محاصره است.

 و سئوال آخر اینکه جناب سرهنگ، برخی‌ تحولات در صحنه یمن از ضربات نظامی تا ضربات سیاسی را به این شکل تفسیر کردند که یمن در صحنه جهانی با گام‌های استوار به سوی تحقق اهداف خود و شکستن تجاوز و محاصره پیش می‌رود، نظر شما در این باره چیست؟

مجیب شمسان: بی شک امروز هر کسی که واقعیت‌هایی که یمن در آن در ابتدای تجاوز قرار داشت و به آنچه امروز به آن رسیده را بررسی می‌کند، شاهد تحولی بزرگ و چیزی شبیه به معجزه است، پس تراکم پیروزی‌‌هایی که طی سال‌ها شکل گرفته می‌تواند سال آینده مردم یمن را به مرحله‌ای کاملا متفاوت در مقابله با تجاوزات برساند، که شاید حداقل آن آزادی سرزمین و شکست این تجاوز است، امری که در سایه متغیرهای موجود چه در سطح داخلی و آزادی مساحت‌های وسیع و چه در سطح معادله بازدارندگی و شکستن محاصره که به شکل گسترده‌ای در حال تحقق است و تاثیرات داخلی آن هم بر کشورهای ائتلاف متجاوز قابل ملاحظه می‌باشد.

به یاری خداوند، سال هشتم از مقاومت و پایمردی شاهد تراکم پیروزی‌ها برای ملت یمن و دستیابی به اذن خدا به توقف این تجاوز و شکستن محاصره و آزادی تمام خاک یمن خواهیم بود.

انتهای پیام/