شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد

خادمان قرآنی«۱»؛

سادات فاطمی نقش مؤثری در راه اندازی جلسات قرآن مسجد کرامت داشت

سادات فاطمی نقش مؤثری در راه اندازی جلسات قرآن مسجد کرامت داشت

مرتضی سادات فاطمی نقش مؤثری در راه اندازی و اداره جلسات قرآن مسجد کرامت داشت.آشنایی مرتضی سادات فاطمی با رهبر معظم انقلاب به قبل از تشکیل جلسه قرآن کرامت بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روایتی از امام رضا (ع)، وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت و دلدادگان قرآن کریم، عرضه شایسته معارف قرآن کریم به جهانیان است. امام محمد باقر (ع) می‌فرماید: «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ» «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.» ماه رمضان ماه نزول قرآن است، چنانکه خداوند متعال فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقان …» «ماهِ رمضان است ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.» همان طور که فصل بهار، فصل رویش طبیعت و جان گرفتن دوباره آن است، نزول قرآن در ماه رمضان نیز حیاتی دوباره بر روح و جان انسانهاست. چنان که خداوند متعال فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم ْ…» «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد…» و لذا در روایات از قرآن کریم به عنوان «بهار دل‌ها» یاد شده است

به مناسب ماه مبارک رمضان در سلسله گزارش‌هایی به معرفی چند تن از اساتید و پیشکسوتان قرآنی که به ترویج قرآن کریم مبادرت ورزیده اند خواهیم پرداخت. در بخش نخست به معرفی و آشنایی استاد سید مرتضی سادات فاطمی می‌پردازیم.

سید مرتضی سادات فاطمی متولد ۱۳۲۸ قاری قرآن اهل ایران و از برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است.

رهبر معظم انقلاب درباره ایشان می‌گویند: جناب آقای مرتضی سادات فاطمی که جزو بهترین‌های مشهد بود و هنوز هم ایشان الحمدللّه جزو بهترین قرّاء کشور محسوب می‌شود.

نقش سادات فاطمی در جلسات قرآن مسجد کرامت

سادات فاطمی نقش مؤثری در راه اندازی و اداره جلسات قرآن مسجد کرامت داشت. او شغلی را در پیش گرفت که مرتبط با قرائت قرآن بود. در خاطرات قاریان دیگری که ساکن مشهد نبودند نیز به نوار فروشی سادات فاطمی اشاره شده است. آشنایی مرتضی سادات فاطمی با رهبر معظم انقلاب به قبل از تشکیل جلسه قرآن کرامت بر می‌گردد.

در کتاب مسجد رهبر آمده است: «ایشان جلسات خانگی قرآن هم شرکت می‌کردند. جلسه در کوچه چهار باغ و خانه مرحوم آقای افشار بود. گاهی آیت الله خامنه‌ای تشریف می‌آوردند. جلسه منزل حاجی اوروعی دایی ما بود که نزدیک خانه ما بود. مرحوم حاج سید جعفر قمی، برادر آیت الله قمی بود. ایشان قاری بود و خیلی خوب می‌خواند. خودش استاد قرائت بود و با آقا هم خیلی رفیق بودند خیلی ارتباط صمیمی داشتند و خانه همدیگر رفت و آمد داشتند. گاهی آقا جعفر نوار قرآن برای آقا می‌آوردند، آقا هم برای ایشان نوار قرآن می‌آورند.»

وسیله آشنایی سادات فاطمی با آیت الله خامنه‌ای هم قرائت قرآن بود. پس از آشنایی سادات فاطمی با آیت الله خامنه‌ای فعالیت‌های ایشان بُعد جدیدی می‌گیرد و به تکثیر و توزیع نوارهای انقلابی می‌پردازد.

با توجه به برخورد شدید حکومت، فعالیت‌های دینی ناظر به مسائل روز در عصر پهلوی کار آسانی نبود. این فعالیت‌ها باید با احتیاط و هماهنگ و هشیاری فراوانی انجام می‌شد. نوار فروشی سادات فاطمی یکی از مراکز تکثیر افکار انقلابی بود و به همین دلیل آیت الله خامنه‌ای توجه خاصی به حفظ آن داشت.

ارتباط چندین ساله آیت الله خامنه‌ای و مرتضی سادات فاطمی زمینه برگزاری جلسه قرآن در مسجد کرامت شد و با پیشنهاد آیت الله خامنه‌ای و استقبال سادات فاطمی و همچنین همکاری یکی از اساتید شناخته شده آن زمان مشهد جلسه قرآن مسجد کرامت تأسیس شد.

جواد سادات فاطمی نیز درباره شروع جلسه قرآن مسجد کرامت می‌گوید: «قرار شد صبح‌های جمعه جلسه قرآن در مسجد کرامت باشد که برادر بزرگم آقا مرتضی مدیریتش را به عهده گرفت. در این جلسه آیت الله خامنه‌ای هم می‌آمدند و می‌نشستند. جلسه خیلی حسابی و گرمی بود و قاری‌های خوبی هم می‌آمدند.»

شروع جلسات قرآن مسجد کرامت با جلسات هفتگی صبح‌های جمعه بود. علاوه بر این جلسات جلسه قرآن دیگری در ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار برگزار می‌شد.

سادات فاطمی نقش مؤثری در راه اندازی جلسات قرآن مسجد کرامت داشت

حضور آیت الله خامنه‌ای در جلسات مسجد کرامت

جلسات قرآن در ماه رمضان به اقتضای این ماه مبارک پر شور تر از جلسات هفتگی برگزار می‌شد و علاقه مندان به قرائت قرآن در آن شرکت می‌کردند. محمد دریادل در توصیف جلسه قرآن ماه رمضان می‌نویسد: «مردم در خیابان‌ها می‌نشستند. جلسه از هشت شب به بعد شروع می‌شد. برنامه فقط تلاوت قرآن بود. سه نوبت داشت مبتدی‌ها اول می‌خواندند. با توجه به آنکه وقت زیاد بود مبتدی‌ها که قرآن می‌خواندند اشکال قرائتشان را اساتید می‌گرفتند. آنها برای همین اشکال‌گیری زود می‌آمدند. آیت الله خامنه‌ای هم می‌آمدند و در جلسه می‌نشستند.»

جلسه قرآن آخر ماه رمضان با مراسمی دیگر هم همراه بود. شب عید فطر ماه رمضان برای بسیاری از کودکان و نوجوانانی که در قرآن مسجد کرامت شرکت می‌کردند، شبی خاطره‌انگیز به حساب می‌آید. هاشم روغنی در مصاحبه با دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌گوید: «حضور پررنگ آیت الله خامنه‌ای خصوصاً در شب‌های احیا و شب آخر که مخصوص اهدای جوایز بود. این جوایز قطعاً با تدبیر ایشان تهیه می‌شد چون کتاب‌هایی که به ما آن زمان هدیه دادند و هنوز هست و نگه شأن داشته ایم خیلی‌هایشان دستخط نوشته‌ها و کتب خود آیت الله خامنه‌ای هست. در هر حال این جلسه در شب‌های پایانی رونق دیگری داشت و جلوه شکوه خاص خودش را داشت و بالاخره تا آن انتها که بعضاً جوایز به دست مبارک ایشان داده می‌شد.»

سال ۵۷ با افزایش تظاهرات و مخالفت‌های علنی مردم علیه رژیم همراه بود. همه روزه در مشهد راهپیمایی‌های کوچک و بزرگی خصوصاً در نزدیکی حرم مطهر رضوی برپا می‌شد. نمازگزاران مسجد کرامت و اعضای جلسه قرآن هم در صفوف مردمی حاضر بودند. مسجد کرامت در مسیرهای اصلی راهپیمایی قرار داشت و بسیار پیش می‌آمد که تبدیل به پناهگاه مردم در مقابل حمله مأموران حکومت شود. به این ترتیب با هجوم‌های ناگهانی و ورود مردم امکان برگزاری جلسات قرآن وجود نداشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سادات فاطمی پس از کسب رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن کریم کشور در سال ۱۳۶۰، در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ۱۳۶۲ در حسینیه ارشاد تهران برگزار گردید، شرکت نمود و موفق به کسب رتبه ممتاز و مقام اول رشته قرائت تحقیق شد

داوری در مسابقات قرآنی استانی و کشوری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، صدرالحفاظ حرم مطهر رضوی، اداره جلسات دارالحفاظ مسجد گوهرشاد از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۵، دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۰، اجرای کرسی تلاوت و اذان حرم رضوی، و نیز برگزاری تلاوت مجلسی از فعالیت‌های این چهره قرآنی بوده است.

فعالیت‌ها

سید مرتضی سادات فاطمی جهت تبلیغ و اجرای برنامه و دیگر مأموریت‌های قرآنی تا کنون به بسیاری کشورها از جمله: عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، چین، تایلند، سنگاپور، مالزی، تاجیکستان، ترکیه، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، الجزایر، پاکستان، فیلیپین، آرژانتین و ایتالیا اعزام شده‌است. از جمله شاگردان سید مرتضی سادات فاطمی می‌توان به جواد فروغی اشاره کرد، نوجوانی که در سالهای ابتدایی دهه هفتاد، چهره شناخته شده ای برای مردم بود.