شهر خبر

اما و اگرهای وضع عوارض صادراتی از زبان یک مقام مسئول

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران فهرست صادراتی تعیین‌شده برای عوارض بر صادرات برخی از پلیمرها را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: نکته مهم در این طرح، تأمین مواد اولیه مورد نیاز بازار داخلی و صنایع تکمیلی است و این موضوع می‌تواند محرک بزرگی در مسیر توسعه زنجیره ارزش و اشتغال‌زایی به شمار رود که با شعار سال نیز هماهنگ است.

ترکمان با اشاره به وضع عوارض بر صادرات مواد اولیه، مواد خام و محصولات میانی که در روزهای گذشته خبرساز شده و به مباحث متفاوتی منتهی شده است، توضیح داد: با توجه به تلاش‌ها برای تأمین نیاز داخلی مواد اولیه، وضع این عوارض موردحمایت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به‌عنوان گسترده‌ترین تشکل مصرف‌کننده این گروه کالایی در کشور است.

وضع عوارض بر صادرات برای مدیریت بازار داخلی است

وی عنوان کرد: وضع عوارض بر صادرات برخی از مواد اولیه پلیمری یا ترکیبات شیمیایی بخشی از برنامه گسترده وزارت صمت برای مدیریت بازار داخلی است و این عوارض تنها یکی از بخش‌های آن به شمار می‌رود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، گفت: عوارض بر صادرات برخی از پلیمرها از حجم صادراتی بسیار محدودی برخوردار بوده که باوجود اهمیت بسیار زیاد برای بازار داخلی، صادرات آن‌ها درمجموع به ۲ درصد تولید داخلی کل پلیمرها نیز نمی‌رسد.

وی همچنین تصریح کرد: عرضه حداکثری در بورس کالا و واردات آن دسته از مواد اولیه که با کسری در بازار داخلی روبه‌رو هستند، یکی از ارکان مهم این طرح برای تنظیم بازار داخلی است که از سوی شخص معاون اول رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته تخصصی پتروشیمی کارگروه تنظیم بازار در ادامه، گفت: یکی از بخش‌های این طرح اعمال عوارض بر صادرات برخی از مواد اولیه‌ای است که در بازار داخلی به آن نیاز بوده و تقاضا برای آن‌ها بیش از عرضه‌ است، بر این اساس این گروه‌های کالایی به واردات نیاز دارند، بنابراین صادرات آن‌ها نه‌تنها توجیه نداشته بلکه نیاز به مدیریت دارد.

وضع عوارض بر صادرات آخرین حلقه تأمین نیاز داخلی است

ترکمان در بخش دیگری از سخنان خود، مدیریت گرید و به شکل دقیق‌تر، تولید گریدهایی که نیاز بازار داخلی است را یکی از ارکان این طرح دانست و افزود: در کنار این موارد، وضع عوارض بر صادرات آخرین حلقه برای تأمین نیاز داخلی به شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم آن‌که آن دسته گروه‌های کالایی که با وضع عوارض روبه‌رو شده‌اند، حجم صادرات بسیار محدودی دارند و کشور ما یک واردکننده محسوب می‌شود؛ بنابراین وضع عوارض تأثیری بر این بازار ندارد. استایرن منومر، پلی‌اتیلن ترفتالات ها،MDI ، TDI و پلی پروپیلن ها از این دسته محصولات به شمار می‌روند که یا صادرات نداشته یا رقم آن به‌قدری ناچیز است که اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ادامه عنوان کرد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته، میزان صادرات کالاهایی که با وضع عوارض روبه‌رو شده‌اند به دو درصد تولید کل پلیمرها در کشور نمی‌رسد، بنابراین اثری بر روند سودآوری کل در صنعت پتروشیمی بر جای نگذاشته، بلکه به حمایت گسترده‌ای از تولید داخلی منتهی می‌شود، زیرا نیازصنایع تکمیلی را تأمین خواهد کرد.

ترکمان همچنین عنوان کرد: با توجه به این موارد، صنایع تکمیلی از هر طرحی که به تأمین امن و مستمر مواد اولیه منتهی شود، حمایت می‌کنند زیرا اشتغال‌زایی گسترده‌ای را در زنجیره ارزش به همراه دارد و به مردمی شدن اقتصاد و تأمین نیازهای جامعه ختم می‌شود.

وی در پایان گفت: بر اساس برآوردهای آماری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درصورتی‌که این طرح بتواند از صادرات تنها ۹۰ هزار تن (۱ درصد تولید داخلی) از مواد اولیه جلوگیری کرده و به مصرف آن‌ها در صنایع داخلی منتهی شود، امکان اشتغال‌زایی نزدیک به ۱۵ هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.

 

منبع: شاتا