شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لوازم خانگی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی؛

برند ملی صنعت لوازم خانگی نداریم

پازوکی گفت: عوارض گمرکی برای وارد کردن برخی از تجهیزات که امکان ساخت آنها در کشور وجود ندارد و حذف ارز دولتی نیز از سمت دیگر موجب شده اند که تولید لوازم خانگی کشور با مشکلات دوچندان روبرو شود.

اقتصاد برند ملی صنعت لوازم خانگی نداریم

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که بازار لوازم خانگی با یک ثبات نسبی همراه خواهد شد. البته بخشی از این مسئله تحت تاثیر خوشبینی هایی بود که در نتیجه احتمال توافق برجام و بازگشت برندهای بزرگ به ایران اتفاق افتاد بود اما از آنجایی که این توافق تاکنون اجرایی نشده تقاضا پشت درهای بسته باقی مانده است. از طرفی مردم دیگر قدرت خرید خود را از دست داده اند.

چرا فروش لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است؟

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نداشتن قدرت خرید و کاهش قدرت اقتصادی مردم را دلیل اصلی این موضوع می‌داند و به خبرنگار گسترش نیوز، می‌گوید: خود تحریمی در شرایط کنونی بازار لوازم خانگی را به مراتب بیشتر از تحریم های خارجی تحت تاثیر قرار داده است. افزایش های ناگهانی قیمت مواد اولیه،‌ حمل و نقل و دیگر موارد تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصولات موجب می‌شود که بازار لوازم خانگی همواره دچار نوسان باشد.

پازوکی-لوازم-خانگی

وی افزود: قرار بر این است که کارخانه های تولید لوازم خانگی قیمت محصولات خود را افزایش ندهند و از طرفی دولت ضررهای آنها را جبران کند. حال سوالی که پیش می آید این است که تورم موجود در جامعه چه تاثیری بر قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی خواهد گذاشت. دولت چه برنامه ای برای این چالش دارد؟

مشکلات صنعت لوازم خانگی دوچندان شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: بر اساس قانون کار میزان حقوق هر کارگر از ابتدای سال جاری حدود ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده و از طرفی در روزهای اخیر شاهد گران شدن برخی از مواد اولیه های مورد نیاز برای ساخت محصولات لوازم خانگی هستیم. حال تولیدکننده از چه طریقی قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه و پرداخت حقوق کارکنان خود خواهد بود؟ تولیدکننده ما در چنین شرایطی باید تولید خود را افزایش دهد. این در شرایطی است که امروزه ما صادرات نداریم و افزایش تولید روی دست تولیدکننده باقی خواهد ماند! عوارض گمرکی برای وارد کردن برخی از تجهیزات که امکان ساخت آنها در کشور وجود ندارد و حذف ارز دولتی نیز از سمت دیگر موجب شده‌اند که تولید لوازم خانگی کشور با مشکلات دوچندان روبرو شود.

پازوکی افزود: اگر قرار است تولید کشور با رونق مواجه شود باید تمام زنجیره را مدنظر قرار داد. همانگونه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند باید از خام فروشی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کند، اظهار داشت: اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت و بر پروسه تولید نظارت کند می توان امید به رونق تولید در کشور داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه به وجود لوازم خانگی خارجی موجود در بازار اشاره کرد و گفت: اگر این کالاها کارت گارانتی و خدمات پس از فروش شرکتی نداشته باشد، یا شرکت وارد کننده در سامانه ۱۲۴ ثبت نشده باشد بدون شک قاچاق هستند.

در صنعت لوازم خانگی برند ملی نداریم

پازوکی اضافه کرد: آقای قالیباف در ابتدای مسئولیت خود در ریاست مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که سفرای ما در هر کشوری باید سفیر اقتصادی باشند. متاسفانه ما امروزه در صنعت لوازم خانگی برند ملی برای صادرات نداریم. تمام کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا، کره، چین و... برند تخصصی صادرات دارند. این نکته بسیار مهمی است که آقایان سیاست گذار باید مدنظر داشته باشند.

وی بابیان اینکه خوشبختانه دولت سیزدهم صحبت‌های بخش خصوصی و مشکلات آنها را از نزدیک می شوند، تصریح کرد: اگر به سمت و سویی برویم که درد و دل ها یکی شود و دولت تمام هم و غم خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار ببندد می توان بازار از دست رفته لوازم خانگی در قاره آسیا را به دست آورد.