شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوروز#نوروز 1401

نوروز مناسب‌ترین زمان اکران برای سینماست؟/ دلیل شکست گیشه نوروز 1401 چیست؟

نوروز مناسب‌ترین زمان اکران برای سینماست؟/ دلیل شکست گیشه نوروز 1401 چیست؟

نوروز قطعاً مهم‌ترین و بهترین زمان برای اکران فیلم‌های سینمایی است و همواره در طول سال‌های گذشته موفق‌ترین فیلم‌ها، آثاری بودند که در ایام نوروز اکران شده‌اند و البته سینماها نیز توانسته‌اند درآمد بالایی از اکران نوروزی داشته باشند اما امسال برای سومین سال متوالی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبعات آن اکران نوروزی شرایط متفاوتی نسبت به گذشته داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با تجربه گذشت دو نوروز از زمان شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی بود  که سینما در  نوروز 1401 نیز نمی‌تواند با فروش چندانی روبرو باشد اما موفقیت فیلم‌هایی چون «دینامیت»، «گشت 3» و «قهرمان» در سال 1400 برخی را بر این باور رساند که نوروز 1401 می‌تواند همانند سال‌های پیش از کرونا با استقبال مخاطبان روبرو شود.

هفت فیلم «سگ‌بند»، «گل به خودی»، «مرد بازنده»، «شادروان»، «موقعیت مهدی»، «روز صفر» و «قدغن» در نوروز 1401 اکران شدند که متأسفانه میزان فروش فیلم‌ها به مراتب پایین‌تر از حد انتظار بود. در گفت‌وگو با چند سینمادار عوامل فروش اندک فیلم‌های نوروز و در واقع شکل اکران نوروزی را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

محسن خباز: چیدمان بد فیلم‌ها عامل فروش پایین اکران نوروزی بود/ یک اشتباه از سینما تیکت یک عذرخواهی می خواست و بس!

محسن خباز مدیر پردیس سینمایی شمیران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا: فروش اکران نوروزی امسال تقریبا یک سوم سال 97 و 98 بود که دلیل عمده آن، چیدمان بد فیلم‌ها بود. درصد کمی از تنزل فروش، به مسئله کرونا و وضعیت عمومی مردم برمی‌گردد و البته افزایش قیمت بلیت هم یکی از دلایل عدم استقبال از اکران نوروزی بود که یک کار غیر کارشناسی در بحث قیمت گذاری بود و تصویب این اتفاق، نیازمند کارشناسی بیشتری بود. زیرا از این 45 هزار تومان بلیتی که مصوب شده است نزدیک به 4 هزار تومان، مربوط به دولت است و مالیات بر ارزش افزوده. در صورتیکه خدمات سایر صنوف، اول قیمت گذاری می‌شود و بعد از آن در هنگام پرداخت، درصدی به عنوان مالیات، بر مبلغ نهایی افزوده می‌شود. بهتر بود قیمت بلیت سینما هم به طوری تصویب می‌شد که اعلام شود مبلغ بلیت جدا از بحث مالیات است.

خباز درباره آینده سینما و فروش فیلم‌ها در سال جدید افزود: همه نتایج به انتخاب درست فیلم‌ها و ایجاد فضای مناسب برای اکران‌ برمی‌گردد. گاهی اوقات دیده‌ایم که دوستانی که در شوراهای ادواری حضور دارند به دلیل منافعی که در برخی فیلم‌ها دارند، کاملا غیر منصفانه از برخی اکران‌ها جلوگیری می‌کنند و فیلم‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند و بدین ترتیب اکران و فروش فیلم‌ها را دچار اختلال جدی می‌کنند. اگر با این شیوه و با همین سیاست‌ها جلو برویم فکر نمی‌کنم که فروش سینمای ایران از مرز بین 10 تا 12 میلیون تیکت عبور کند ولی اگر سیاست‌های درستی اتخاذ شود و فیلم‌ها هم فضای مناسبی مثل رسانه ملی، برای تبلیغ پیدا کنند می‌توان امیدوار بود که فروش سینما به آمار 30 میلیون تیکت سال 98 برگردد.

وی به استفاده گسترده مخاطبان سینما از سامانه فروش اینترنتی بلیت و سهم قابل توجه سینما تیکت در فروش بلیت سینما اشاره کرد و گفت در تهران بیشتر از 80 درصد مخاطبان آنلاین، برای خرید بلیت از سینما تیکت استفاده می‌کنند و در شیراز نیز 30 درصد از مخاطبان سینما، برای تهیه بلیت به سینما تیکت مراجعه می‌کنند.

مدیر پردیس سینمایی شمیران همچنین به خطای سایت سینما تیکت در اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی ایجاد شده برای این سامانه اشاره کرد و گفت: یک اشتباه از طرف سینما تیکت رخ داده است که متناسب با همان خطا، به نظرم یک عذرخواهی رسمی از سمت این سامانه خطاب به بدنه سینمای ایران (چه برگزار کنندگان جشنواره و چه بدنه سینما) انجام بشود، کافی است. چرا که همه فعالان در این عرصه، در تمام این سال‌ها شاهد حسن نیت و شیوه کار سینما تیکت بوده‌اند. سینما تیکت، برند مهم و معتبری است که سال‌ها در جهت مخاطب سازی برای سینما تلاش کرده است. به نظر من نحوه برخورد با  خطای سینما تیکت، نیازمند صبوری و بزرگ منشی بیشتری از سمت سازمان سینمایی است. چرا که سینما تیکت از مهم‌ترین پایه گذاران سینمای مدرن ایران است و نقش اساسی در خدمت گزاری به سینمای ایران داشته است تا جایی که توقف فعالیت این سامانه در روند نزولی فروش سینماها تاثیر گذار خواهد بود.

 

همایون فربد: «سگ‌بند» به تنهایی نتوانست اتفاق خاصی رقم بزند/ گیشه «شادروان» درحد انتظار بود!

همایون فربود مدیر سینمای معین‌مال در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره عوامل عدم فروش بالای فیلم‌های اکران نوروز 1400 اظهار داشت: وقتی مردم با این حجم به مسافرت و رستوران می‌روند دیگر نمی‌توان شیوع ویروس کرونا را عاملی دانست که مردم به دلیل آن می‌ترسند به سینما بروند.

فربود تصریح کرد: به نظر من فیلم‌های مناسبی برای اکران نوروزی انتخاب نشده بود و این در حالی است که حتی فیلم‌های مناسبی چون «دینامیت» که در چند روز ابتدایی اکران آنلاینش 8 میلیارد تومان می‌فروشد هم اکرانش را متوقف می‌کنند و عملاً فیلمی باقی نمی‌ماند که بتوان به فروش بالای آن امیدوار بود.

وی افزود: متأسفانه به دلیل اصرار برخی تهیه‌کننده‌ها به اینکه فیلم خودشان اکران شود باعث شد که «دینامیت» با وجود مخاطبان بسیاری که داشت، از پرده سینماها پایین کشیده شود و دیدیم که فیلم اکران شده نوروز به قدری ضعیف بود که چند روز پس از نمایش بر پرده سینماها به صورت آنلاین اکران شد چرا که نمی‌توانست نظر مخاطبان را جلب کند و فروش قابل قبولی داشته باشد.

مدیر سینما معین‌مال در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: نکته دیگری که درباره عدم موفقیت فیلم‌های نوروز باید در نظر بگیریم این است که امسال مردم پس از دو سال سخت که در نوروز محدودیت‌ سفر داشتند، می‌توانستند به راحتی مسافرت بروند و به همین دلیل ترجیح دادند از تعطیلات نوروز برای مسافرت استفاده کنند و کمتر به سینما بروند.

فربود درباره دلیل موفقیت فیلم‌های کمدی نسبت به دیگر فیلم‌ها اظهار داشت: مردم در شرایط حاضر که با مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند ترجیح می‌دهند دقایقی که به سینما می‌روند، معضلات را کنار گذاشته و بخندند. در اغلب مواقع، حتی در اکران فیلم‌های نوروزی آثار کمدی موفق‌تر هستند و در این بین معدود فیلم‌های اجتماعی هم بودند که فروش خوبی داشتند که در این فیلم‌ها معمولاً بازیگران مطرحی چون نوید محمدزاده معمولاً حضور داشتند.

وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: متأسفانه صداوسیما برای تبلیغ فیلم‌های سینمایی همکاری لازم را ندارد و با این موضوع کاملاً گزینشی برخورد می‌کند. از طرفی کاش در چرخه اکران حداقل در ماه‌های آینده فیلم‌های کمدی بیشتری حضور داشته باشند و اتفاقاً فیلم‌های خوبی مثل «شیشلیک» و «چپ راست» در صف اکران هستند که می‌توانند فروش قابل قبولی داشته و سینماها را به رونق برسانند. متأسفانه فیلم «سگ‌بند» به تنهایی نتوانست اتفاق خاصی رقم بزند و عملکرد فیلم «شادروان» در گیشه کمتر از حد انتظار بود.

 

محمد قنبری: مردم سفر را به سینما ترجیح دادند

محمد قنبری مدیر سینما مگامال در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اولین مسئله مهم در عدم موفقیت فیلم‌های اکران شده در نوروز و در واقع عدم استقبال مردم از فیلم‌های نوروزی از نظر من همچنان شیوع ویروس کرونا و پیامدهای حاصل این اتفاق است. تنها تفاوت امسال با سال‌های دیگر واکسیناسیون سراسری است. امروز اکثر مردم واکسن زده‌اند و بسیاری افراد با خیال راحت به سینما می‌روند اما همچنان قشر عظیمی وجود دارد که نگرانی از ابتلا به این بیماری باعث شده تا ترجیح دهند که به سینما نروند.

قنبری خاطرنشان کرد: در نوروز دو سال 1399 و 1400 خانواده‌های بسیاری نتوانستند به دلیل محدودیت‌های موجود به مسافرت بروند و به نظر می‌رسد که بهتر شدن فضا برای مسافرت در سال جدید باعث شد تا سفر رفتن در اولویت قرار بگیرد و اکثر مردم مسافرت را به سینما رفتن و فیلم دیدن ترجیح دادند. با وجود اینکه شرایط نسبت به دو سال گذشته بهتر شده، همچنان مقایسه سال جاری با سال 1398 اشتباه است چرا که ما در فضای پساکرونا هستیم و همچنان پیامدهای شیوع این ویروس را متحمل می‌شویم.

وی افزود: از نظر من ترکیب فیلم‌های انتخاب شده برای نوروز امسال خوب و مناسب بود. در بین هفت فیلم اکران شده آثار کمدی، جنگی، اجتماعی، کودک و نوجوان و... وجود داشت که می‌توانست سلایق مختلف را در بر بگیرد اما متأسفانه شرایط حاضر چنین وضعیتی را به وجود آورد که فیلم‌ها نتوانند فروش چندانی داشته باشند.

مدیر سینما مگامال در ادامه اظهاراتش درباره افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: در سال‌های اخیر همه شاهد افزایش قیمت اجناس مختلف بودیم و برخی اقلام ضروری زندگی بیش از سه برابر قیمتشان گران‌تر شده است و این افزایش قیمت اصلاً با افزایش قیمت بلیت سینماها که نهایتاً 50 درصد بوده، قابل قیاس نیست. قطعاً گرانتر شدن قیمت بلیت سینماها در کاهش مخاطب تأثیرگذار بوده اما این تأثیر به اندازه دو عاملی که پیش‌تر اشاره کردم چشم‌گیر نیست.

قنبری در پایان درباره موفقیت فیلم‌های کمدی در گیشه گفت: با توجه به شرایط جامعه و مشکلات بسیاری که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند قطعاً دیدن فیلم‌های کمدی را اولویت است و اکثر کسانی که به سینما می‌روند ترجیح می‌دهند که ساعات حضورشان در سینما را بخندند اما اقبال مردم و فروش بالا را نمی‌توان تنها مربوط به فیلم‌های کمدی دانست. امسال فروش فیلم «موقعیت مهدی» فراتر از انتظار بود و فروشش از فیلم‌هایی چون «روز صفر» و «مرد بازنده» بهتر بود. به نظر من تا سالیان سال اولویت مردم برای فیلم دیدن در سینما، آثار کمدی خواهد بود و این وضعیت را در تئاتر هم شاهد هستیم به طوری که تئاترهای آزاد کمدی با استقبال خوبی روبرو می‌شوند.

انتهای پیام