شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#شاهزاده سعودی

متلک ایلان ماسک به شاهزاده سعودی به خاطر آزادی بیان در عربستان

ایلان ماسک در جریان خرید سهام توئیتر با شاهزاده ثروتمند سعودی سرشاخ شد و حکومت عربستان را به چالش کشید.

تلکس

به گزارش تازه نیوز، پس از اینکه ایلان ماسک به توییتر پیشنهاد میلیاردی خرید این رسانه اجتماعی را داد، سهام‌داران این شرکت که پیشتر از او بابت نقض قانون افشای خرید سهام شکایت کرده بودند، مخالفت خود را اعلام کردند. از جمله ولید بن طلال، سهام‌دار بزرگ شبکه‌های تلویزیونی، خبری و البته یکی از سهامداران قدیمی و اصلی توییتر که از شاهزادگان عربستان سعودی است.

بن‌طلال در حساب توییتری خود نوشت که مبلغ پیشنهادی ماسک به ارزش اصلی توییتر نزدیک نیست و به این سبب پیشنهاد ماسک را «رد» کرد.
در پاسخ ایلان ماسک در حساب توییتری خود پرسشی چالشی مطرح کرد. او نوشت: «سلطنت (عربستان سعودی) به طور مستقیم یا غیر مستقیم مالک چقدر از توییتر است؟ نظرات سلطنت (عربستان سعودی) درباره آزادی بیان روزنامه‌نگاری چیست؟»

مقدار سهام واقعی بن‌طلال در توییتر نامشخص است. او در سال ۲۰۱۵، اسکرین شاتی از سهام خود به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد او ۵.۲ درصد در توییتر سهم دارد. با این وجود، شرکت سرمایه‌گذاری او بعدها اعلام کرد که سهام او کمتر از ۵ درصد است و از این رو مجبور نیست که از معاملات خود گزارشی را منتشر کند.

ولید بن‌طلال که شاهزاده سعودی و پسر عمومی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است اما مادری لبنانی داشته است، پس از روی کار آمدن بن سلمان بازداشت شد و مقدار زیادی از ثروت او به فرمان بن سلمان موقتاً توقیف شد.

بن طلال هفتمین ثروتمند جهان و از سرمایه‌گذاران بزرگ شبکه‌های عظیم تلویزیونی، ماهواره‌ای و خبری همچون ای‌آر‌تی، فاکس و روتانا و از محبوب‌ترین تهیه کنندگان حامی هنرمندان در بین کشورهای عربی است. او همچنین از سهامداران بزرگ شرکتها و هتل‌هایی مانند اپل، موتورولا، هتل فور سیزن (چهار فصل) و هتل کازیونی پلنت هالیوود در لاس‌وگاس است.