شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#اروپا#روسیه

گازپروم:

صادرات گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه دارد

گازپروم: صادرات گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه دارد

شرکت گاز روسیه "گازپروم" روز شنبه اعلام کرد که صدور گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله اوکراین بر اساس درخواست های مشتریان اروپایی، ادامه یافته است.

به گزارش مشرق، گازپروم شرکت انحصاری گاز طبیعی روسیه، درخواست مصرف کنندگان را برای روز جاری (۱۶ آوریل) بیش از ۵۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

پس از این‌ که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) دستور اعزام نیروهای نظامی این کشور را به اوکراین داد، غرب تحریم‌های مالی و اقتصادی گسترده و فلج کننده‌ای مانند حذف بانک های روسیه از سازوکار پیام‌رسانی سوئیفت، تحریم زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی و محدودیت های جدید در سرمایه گذاری، علیه این کشور اعمال کرد.

اتحادیه اروپا به رعم فشار آمریکا، تاکنون خرید نفت خام از شرکت های گازپروم نفت یا روسنفت روسیه را در صورت لزوم ادامه تامین عرضه کافی انرژی، مجاز دانسته است.  

با تشدید تحریم های غرب بر روسیه به ویژه در حوزه انرژی در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، بهای هر بشکه این کالا به ۱۳۰ دلار رسید که از میانه ۲۰۰۸ به بعد بی سابقه بود.

روسیه بزرگ ترین صادر کننده برخی از مواد خام بسیار مهم جهان از گندم و غلات تا نفت خام، گاز طبیعی، ذغال سنگ، طلا و دیگر فلزات گرانبها به شمار می رود و در جایگاه سومین کشور تولید کننده عمده نفت خام، صادر کننده نخست نیکل و عرضه کننده عمده ذغال سنگ در جهان قرار دارد که در صورت اعمال تحریم بر این کشور، مصرف کنندگان برای یافتن منبع جایگزین برای این کالاها، دچار مشکل می شوند.  

اتحادیه اروپا چند روز پیش با تحریم ذغال سنگ از روسیه، گام نخست را در تحریم واردات انرژی این کشور برداشت. هر چند بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت به نفت روسیه وابسته هستند. آلمان، بزرگ ترین اقتصاد این منطقه، در صورت توقف واردات گاز روسیه، در مدت تنها ۲ سال، ۲۴۰ میلیارد دلار یا ۶.۵ درصد تولید اقتصادی سالانه خود زیان خواهد دید.

اتحادیه اروپا روزانه سه میلیون و ۱۰۰  هزار بشکه نفت یا نزدیک به ۳۰ درصد از نیازهایش را از روسیه تامین می کند که بیشتر نصیب آلمان و هلند می شود. میزان صادرات نفت روسیه به این نهاد اقتصادی، بیشتر از کل صادرات سه عرضه کننده بعدی یعنی عراق، نیجریه و عربستان سعودی ارزیابی می شود.

منبع: ایرنا