به گزارش اکوایران، روند قیمت اجاره از دیدگاه مرکز آمار ایران در نقاط شهری ایران نشان از رکوردزنی این شاخص داشته است. در همین زمینه آمارهای ثبت شده از بازار مسکن در نقاط شهری ایران نشان می دهد در کشور وضعیت رشد فصلی قیمت اجاره نسبت به فصل های گذشته افت قابل ملاحظه ای داشته اما در مقایسه با زمستان سال های اخیر در سطح بالایی قرار داشته است.

به طور کلی تورم را می توان از سه زاویه مورد بررسی قرار داد.

مسکن

رکوردزنی تورم فصلی زمستان در 1400

طبق آمارهای ثبت شده از مرکز آمار ایران تورم اجاره در زمستان 1400 برابر با 6 درصد ثبت شده که در مقایسه با فصل قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

این تورم در پاییز 1400 برابر با 7.7 درصد بوده که در فصل بعد افتی 1.3 واحد درصدی را ثبت کرده است.

اما همواره در مقایسه تورم بخش مسکن شرایط فصلی نقش مهمی دارد. به این معنا که معقول تر است که تورم فصلی را در زمستان هر سال با سال قبل خود مورد مقایسه قرار دهیم. در این صورت به طور مناسب تری تغییرات قیمتی در بخش اجاره یا قیمت مسکن مورد ارزیابی قرار می گیرد زیرا بخش مهمی از تغییرات قیمت مرتبط با تغییرات سمت عرضه و تقاضاست که متناسب با شرایط فصلی تغییر می کند.

در همین رابطه مقایسه تورم فصلی بخش اجاره در زمستان 1400 با فصول سال قبل نشان می دهد تورم در این مقطع بالاترین میزان را در مقایسه با 5 سال قبل داشته است.

به عبارت دیگر طبق آمارهای ثبت شده در بازار مسکن تورم زمستان برابر با 6.4 درصد بوده که در مقایسه با زمستان سال های گذشته بیشترین میزان را داشته است.

تورم فصلی اجاره در زمستان 1399 برابر با 4.4 درصد ثبت شده و دومین رکورد را ثبت کرده بود.

این روند در آمار تورم نقطه ای اجاره نیز در مناطق شهری کشور مشهود است.

مسکن

رکوردزنی تورم نقطه ای اجاره در زمستان 1400

تورم نقطه ای اجاره در زمستان 1400 برابر با 28.1 درصد بوده است. با وجود آن که این رقم سیری نزولی را در سال جاری پیموده اما هنوز مقایسه تورم نقطه ای در زمستان های سال های اخیر نشان می دهد تورم اجاره در سطح بالایی در میان زمستان سال های گذشته بوده است. به عبارت دیگر در فصل سرد امسال بیشترین میزان رشد قیمت در مقایسه با سال های قبل ثبت شده بوده است.

رکوردزنی تورم سالانه اجاره در 1400

در تورم سالانه به طور میانگین رشد قیمت در یک سال در مقایسه با سال گذشته سنجیده می شود. در همین رابطه تورم بخش اجاره در زمستان امسال برابر با 26.9 درصد رقم خورد که در مقایسه با 5 سال گذشته دومین رکورد را داشته است.

بالاترین میزان تورم در سال 1399 ثبت شده بود که برابر با 27.9 درصد بوده است.

مسکن