شهر خبر

نزدیک شدن پیک روزانه و پیک شبانه مصرف برق / آثار ورود وسایل سرمایشی به شبکه برق

نزدیک شدن پیک روزانه و پیک شبانه مصرف برق / آثار ورود وسایل سرمایشی به شبکه برق

با رشد نسبی دمای هوا و افزایش نسبی مصرف برق نسبت به روز مشابه سال قبل، آثار ورود وسایل سرمایشی به شبکه برق در بخشی‌هایی از کشور نمود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با گرمای زودرس هوا در فروردین ماه سال جاری، در برخی شهرهای جنوبی و حتی مرکزی کشور، استفاده از وسایل سرمایشی آغاز شده و آثار این بازگشت کولرها به شبکه برق را می‌توان در افزایش نسبی تقاضای مصرف برق در روزهای اخیر مشاهده کرد.

طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، چهارشنبه هفته گذشته (24 فروردین‌ماه) با رسیدن پیک مصرف برق به 44 هزار و 760 مگاوات، به‌صورت موقت پیک روزانه مصرف برق از پیک شبانه سبقت گرفت. به طور معمول، در فصول غیرگرم سال، پیک شبانه مصرف برق به علت اوج‌گیری مصرف در ساعات اولیه شب به دلیل افزایش مصرف در بخش روشنایی و استفاده از وسایل برقی در این ساعات، نسبت به پیک روزانه پیشی می‌گیرد و در فصول گرم سال، به علت به مدار آمدن وسایل سرمایشی و استفاده حداکثری از آن‌ها در میانه روز که نسبت به دیگر ساعات، گرمای هوا بیشتر است، همواره پیک روزانه از پیک شبانه پیشی می‌گیرد. حال در برخی اوقات در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، با شروع زودهنگام گرما و ورود زودهنگام وسایل سرمایشی به مدار بهره‌برداری، شاهد پیشی گرفتن پیک روزانه از پیک شبانه هستیم و در روزهای اخیر نیز به جز روز 24 فروردین‌ماه که پیک روزانه از شبک شبانه سبقت گرفت، شاهد نزدیک شدن میزان مصرف برق در پیک روزانه و پیک شبانه بوده‌ایم.

بررسی آمار مصرف برق در روزهای اخیر نشان می دهد که در روز 24 فروردین‌ماه با رشد 9.2 درصدی مصرف برق و در روز 25 فروردین‌ماه با رشد 7.5 درصدی مصرف برق در ساعات پیک روزانه نسبت به ساعات پیک روزانه روز مشابه سال قبل مواجه بوده‌ایم.

انتهای پیام/