شهرخبر

محققان نروژی می گویند؛

۵۰ درصد مردم جهان از سردرد رنج می برند

۵۰ درصد مردم جهان از سردرد رنج می برند

محققان می گویند نیمی از جمعیت جهان درگیر سردرد هستند و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «لارس جاکوب استونر»، سرپرست تیم تحقیق، از دانشگاه علم و فناوری نروژ، گفت: «ما دریافتیم که شیوع اختلالات سردرد در سرتاسر جهان بالاست و بار انواع مختلف ممکن است روی بسیاری از افراد تأثیر بگذارد. ما باید تلاش کنیم تا این بار را از طریق پیشگیری و درمان بهتر کاهش دهیم.»

محققان ۳۵۷ مطالعه منتشر شده بین سال‌های ۱۹۶۱ تا پایان سال ۲۰۲۰ را بررسی کردند. آنها دریافتند که ۵۲ درصد از افراد در یک سال معین سردرد دارند، از جمله ۱۴ درصد مبتلا به میگرن، ۲۶ درصد دارای سردرد تنشی و حدود ۵ درصد دارای سردرد برای ۱۵ روز یا بیشتر در ماه هستند.

طبق یافته‌ها، هر روز، تقریباً ۱۶٪ از مردم در سراسر جهان سردرد و تقریباً نیمی (۷٪) میگرن دارند.

همه انواع سردرد در زنان شایع‌تر از مردان است، به ویژه میگرن (۱۷٪ در زنان در مقابل حدود ۹٪ در مردان) و سردرد در ۱۵ روز یا بیشتر در ماه (۶٪ در زنان در مقابل کمتر از ۳٪ در مردان).

به گفته استونر، «در مقایسه با گزارش قبلی و تخمین‌های جهانی، داده‌ها نشان می‌دهند که میزان سردرد و میگرن در جهان در حال افزایش باشد.»

وی گفت: «آنچه واضح است این است که به طور کلی، اختلالات سردرد در سراسر جهان بسیار شایع است و می‌تواند بار زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است در آینده بررسی علل مختلف سردرد که در گروه‌های مختلف متفاوت است برای هدف قرار دادن پیشگیری و درمان مؤثرتر مورد توجه قرار گیرد.»

بیشتر مطالعات در این تجزیه و تحلیل شامل بزرگسالان ۲۰ تا ۶۵ ساله بود، اما برخی از آنها بزرگسالان بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال را نیز شامل می‌شد.