شهر خبر

موافقت سازمان هواپیمایی با ساخت فرودگاه منطقه آزاد چابهار/ بررسی اجرای طرح بنزینی در سراسر کشور

موافقت سازمان هواپیمایی با ساخت فرودگاه منطقه آزاد چابهار/ بررسی اجرای طرح بنزینی در سراسر کشور

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از موافقت سازمان هواپیمایی کشوری برای ساخت فرودگاه جدید چابهار خبر داد وگفت:‌برای اجرای طرح بنزینی در قشم منتظر ابلاغ دولت هستیم.

سعید محمد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور اظهار کرد: مناطق آزاد دو مشوق اصلی دارند؛ یکی معافیت‌های گمرکی و دیگری معافیت‌های مالیاتی. با توجه به این‌که سال گذشته قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ابلاغ شده که در آن برای مناطق مالیات مذکور لحاظ شده است.

وی ادامه داد: البته این مالیات با یک سری شروط در نظر گرفته شده که تقریبا هیچکدام از مناطق آزاد نمی‌توانند آنرا رعایت کرده و مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. این یک نقض آن‌چیزی است که در ابتدا به فعالان اقتصاد درباره معافیت 20 ساله مالیاتی قول داده شده است.

وی افزود: به همین دلیل در تلاشیم این قانون را متوقف کنیم و به‌دنبال آن هستیم که مالیات‌های جدید بر مناطق آزاد وضع نشود. مناطق آزاد در دنیا به‌خصوص همسایگان مشوق‌های مالیاتی خوبی را ارائه می‌دهند و ما در رقابت عقب می‌مانیم و این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران به این مناطق کوچ کنند.

مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به مشوق‌های گمرکی برای سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد،‌گفت: مناطق آزاد خارج از قلمرو گمرکی هستند و الزاما گمرک باید خارج از منطقه مستقر شود. در این زمینه هم در برخی مناطق دچار معضل و مشکل شده‌ایم. در تلاشیم این را هم به نوعی حل و فصل کنیم.

محمد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر آخرین وضعیت فرودگاه جدید چابهار اضافه کرد:‌ در نزدیکی کنارک یک فرودگاه داریم و از آنجا سرویس‌دهی می شود. فعالیت منطقه آزاد چابهار اقتصادی است و الزاما نیازمند فرودگاه در داخل محدوده داریم تا از مشوق‌های گمرکی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر فرودگاه در داخل منطقه نداشته باشیم جاذبه لازم برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی شود. به همین دلیل اقدام به ساخت یک فرودگاه در منطقه آزاد چابهار کردیم که مسائل و ابهاماتی برای این فرودگاه ایجاد شد. خوشبختانه در این رابطه جلسات خوبی با ستاد کل نیروهای مسلح برگزار و نیازمندی‌های آنها را تقریبا برطرف کرده‌ایم.

وی بیان کرد:‌ امیدواریم به‌زودی عملیات اجرایی ساخت فرودگاه منطقه آزاد چابهار مجددا آغاز شود.

وی از موافقت سازمان هواپیمایی کشوری در دوره جدید با ساخت فرودگاه منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: امید است به‌زودی مجوزهای مربوطه صادر و عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین از اجرای موفق طرح پایلوت بنزینی دولت در جزیره کیش خبر داد و گفت:‌ این یک طرح موفق بود و نتایج این طرح در کیش را به دولت ارائه کرده‌ایم. بررسی‌های لازم در حال انجام است که در صورت نیاز به سایر مناطق کشور نیز تسری پیدا خواهد کرد. در قشم نیز آمادگی کامل برای اجرای طرح بنزینی را داریم که هنوز ابلاغی در این زمینه به ما نشده است.

انتهای پیام/