شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##باکتری#های#مهندسی#شده#روده#برابر#آنتی#بیوتیک#محافظت#کند

دستاورد جدید محققان؛

باکتری های مهندسی شده از روده در برابر آنتی بیوتیک محافظت می کند

باکتری های مهندسی شده از روده در برابر آنتی بیوتیک محافظت می کند

محققان دانشگاه هاروارد نوعی باکتری ایجاد کرده اند که به طور بالقوه می تواند از انسان در برابر عوارض جانبی مضر آنتی بیوتیک ها محافظت کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها ابزار اصلی مبارزه با عفونت‌های باکتریایی هستند، اما می‌توانند باکتری‌های مفید روده را نیز از بین ببرند، که می‌تواند منجر به اسهال، التهاب یا عفونت‌های جدی مانند کلستریدیوئید دیفیسیل شود.

استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها نیز به گسترش میکروب‌های مقاوم در سراسر جهان کمک کرده است. برخی از پزشکان پروبیوتیک ها را برای کمک به این موضوع تجویز کرده اند، اگرچه آنتی بیوتیک ها نیز می‌توانند بر پروبیوتیک ها تأثیر بگذارند.

دکتر «آندرس کوبیلوس-روئیز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مشکل زمانی ایجاد می‌شود که اقداماتی مانند داروها یا انواع خاصی از رژیم‌های غذایی بر ترکیب میکروبیوم های روده تأثیر می‌گذارند و وضعیت تغییریافته‌ای به نام دیس‌بیوز ایجاد می‌کنند. برخی از گروه‌های میکروبی ناپدید می‌شوند و فعالیت متابولیکی برخی دیگر افزایش می‌یابد. این عدم تعادل می‌تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود.»

محققان معتقدند که با "بیوتراپی زنده" یا یک سویه باکتری مهندسی شده ممکن است راه حل دیگری وجود داشته باشد. آنها سویه‌ای از لاکتوکوکوس لاکتیس را تغییر دادند که خوردن آن برای انسان بی خطر است و اغلب در تولید پنیر استفاده می‌شود تا آنزیمی را که می‌تواند آنتی بیوتیک های بتالاکتام را تجزیه کند، ارائه دهد. بسیاری از آنتی بیوتیک های تجویز شده، از جمله پنی سیلین، آمپی سیلین، و آموکسی سیلین، در این دسته قرار می‌گیرند.

با ویرایش ژن، محققان نحوه سنتز آنزیم را برای جلوگیری از انتقال این توانایی به سایر باکتری‌ها تغییر دادند. به عبارت دیگر، درمان اثرات مضر آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد، اما همچنان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا علیه عفونت‌ها عمل کنند.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که باکتری‌های مهندسی شده به طور قابل توجهی آسیب ناشی از آمپی سیلین را کاهش می‌دهند و میکروب‌های روده پس از ۳ روز بهبود می‌یابند. این سویه همچنین احتمال کمتری برای حضور ژن‌های مقاومت ضدمیکروبی در میکروبیوم روده ایجاد کرد و از از بین رفتن میکروب‌هایی که با C. difficile مبارزه می‌کنند جلوگیری کرد. در مقابل، موش‌هایی که فقط آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند، میکروب‌های روده بسیار بیشتری از دست دادند و دارای میزان بالای C. difficile در روده بودند.

تیم تحقیقاتی اکنون روی نسخه‌ای از درمان کار می‌کند که می‌تواند در افرادی که با خطرات بالای ابتلا به بیماری‌های ناشی از دیس بیوز روده به دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه هستند، آزمایش شود. در نهایت، آنها امیدوارند که برای هر کسی که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی دارد، درمانی داشته باشند.