شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس

نماینده مجلس : هیات رئیسه باید درخواست های تقدیمی استیضاح چند وزیر را بپذیرد

نماینده مجلس : هیات رئیسه باید درخواست های تقدیمی استیضاح چند وزیر را بپذیرد

ایلنا نوشت: سیاهکلی گفت: استیضاح از باب وظیفه نظارتی جزء حقوق نمایندگان است، و از باب همین وظیفه‌ای که دارند باتوجه به مطالبات مردم تشخیص می‌دهند که به وزرا تذکر دهند، سوال کنند و یا حتی به دنبال استیضاح آنان باشند.

لطف‌الله سیاهکلی درباره مطرح شدن استیضاح وزرای دولت در صحن مجلس شورای اسلامی و گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود مبنی بر این‌که نمایندگان یا صدای اعتراضات مردم را شنیده‌اند و به دنبال مطالبات آنان هستند و یا این‌که با مطرح کردن استیضاخ به دنبال سهمی از دولت هستند، گفت: استیضاح از باب وظیفه نظارتی جزء حقوق نمایندگان است، حال این‌که بعضی‌ها ممکن است تعبیر درست داشته باشند و یا نداشته باشند به خودشان باز می‌گردند.

نماینده قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان باید به وظیفه خودشان که استیفای حقوق مردم است، عمل کنند و از باب همین وظیفه‌ای که دارند باتوجه به مطالبات مردم تشخیص دهند که به وزرا تذکر می‌دهند یا از آنها سوال کنند و یا حتی به دنبال استیضاح آنان باشند.

وی درباره این‌که امروز نام ۳ وزیر صمت، کار و ارتباطات در حالی برای استیضاح مطرح می‌شود که نمایندگان نسبت به این افراد شناخت داشتند و به آنها رأی اعتماد دادند حال چرا می‌خواهند این وزرا را استیضاح کنند، بیان کرد: در هر صورت نمایندگان بر اساس نوع وظیفه‌ای که وزرا دارند، شرح وظایفی که بر عهده آنان است و میزان خدمات و فعالیتی دارند این اشخاص دارند، عمکلردشان را بررسی می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمعی از نمایندگان به دنبال استیضاح هستند؛ در صورتی که مجلس از ۲۹۰ نماینده تشکیل شده است،‌ حال ۱۰ نماینده تشخیص می‌دهند که وزیری باید استیضاح شود.

استیضاح از باب وظیفه نظارتی جزء حقوق نمایندگان است/پاسخ وزرا قانع‌کننده باشد، رأی اعتماد سر جایش می‌ماند

وی یادآور شد: ممکن است استیضاحی به صحن مجلس بیاید و وزیر هم بیاید به سوالات جواب دهد و رأی‌گیری هم درباره‌اش انجام شود اما استیضاح به معنی آن نیست که حتما رأی اعتماد از روی وزیر برداشته شود بلکه بستگی به پاسخی دارد که وزیر به مجلس می‌دهد، زیرا سوال همه نمایندگان نیست، جمعی از نمایندگان از وزیر توضیح می‌خواهند که اگر وزیر هم درست و قانع‌کننده جواب دهد، رأی اعتماد بر سر جایش باقی می‌ماند.

سیاهکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که از بین اسامی که برای استیضاح مطرح است کدام یک با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: این‌که استیضاح کدام وزیر پیش از بقیه به صحن می‌آید هیأت رئیسه مجلس باید تنظیم کند.

وی ادامه داد: درخواست نمایندگان به هیات رئیسه داده شده است و هیات رئیسه هم بر اساس اولویت‌ها تنظیم می‌کند و تصمیم می‌گیرد، من نمی‌دانم هیات رئیسه چه تصمیمی می‌گیرد اما در هر صورت خواست نمایندگان باید اجابت شود.

نماینده قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: انشاالله وزرا به مجلس بیایند، توضیحات لازم را بدهند نمایندگان هم به خدمات و کارهایی که این اشخاص انجام داده‌اند، آگاه شوند.

وی گفت: امیدوارم نمایندگان به وظایف قانونی خودشان نسبت به سوالات و مطالبات مردم در یک چارچوب کار منطقی و قانونی و بدون احساس و با عقلانیت عمل کنند.

۲۱۲۱۷