شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#نتایج

وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی باعث از بین رفتن جذابیت صادراتی آنها می‌شود

وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی باعث از بین رفتن جذابیت صادراتی آنها می‌شود

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه تصمیم وضع عوارض صادراتی اصلاً نتایج مناسبی برای صادرات مواد معدنی نخواهد داشت، گفت: این موضوع صادرات محصولات معدنی را از جذابیت خارج می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ وزارت صنعت اخیرا برای تنظیم بازار اعلام کرده است که از این به بعد صادرات مواد و محصولات معدن و صنایع معدنی شامل اخذ عوارض صادراتی 2 تا 22 درصدی خواهد شد و همین موضوع، عاملی شده تا انتقادات زیادی از سوی فعالان این حوزه متوجه این ابلاغیه باشد.

این مصوبه برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و جلوگیری از خام‌فروشی برخی از مواد معدنی وضع شده اما در عمل برای صادرات موانع زیادی را ایجاد می‌کند حتی مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را برای روند رو به رشد بازار سرمایه در هفته‌های اخیر خطرناک توصیف کرده است.

در همین رابطه، سعید صمدی به‌عنوان رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه این تصمیم اصلاً نتایج مناسبی برای صادرات مواد معدنی نخواهد داشت، گفت: اساساً همه کشورها در پی اتخاذ تصمیماتی برای رفع موانع صادراتی هستند تا از این طریق بتوانند حضور خود را در سطح بازارهای بین‌المللی فعال‌تر کنند. 

وی افزود: متاسفانه به‌جای این که در کشور صادر‌کننده را تشویق کنند قوانین محکم و سختگیرانه‌ای را به او تحمیل می‌کنند به نظر می‌رسد این موضوع موجب می‌شود تا صادرات محصولات معدنی برای فعالان این حوزه جذاب نباشد.

 صمدی خاطرنشان کرد‌: در حال حاضر هزینه‌های سربار برای تولید افزایش پیدا کرده و بخش معدن در شرایط خوبی به سر نمی‌برد؛ به نظر می‌رسید در سال جاری باید حمایت ویژه‌ای از بخش معدن می‌شد اما متاسفانه همچنان تصمیمات ضد تولید توسط وزارت صنعت گرفته می‌شود. 

وی یادآور شد: در تحولات اخیر اوکراین، ما می‌توانستیم حضور فعالی در بازارهای صادراتی داشته باشیم اما سؤال اینجاست که دولت بر اساس کدام استدلال این تصمیم غیرکارشناسی را گرفته است!

 انتهای پیام/