شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوجوانان

مراقب چاقی نوجوانان با این غذاها باشیم

مراقب چاقی نوجوانان با این غذاها باشیم

بر اساس یافته های پژوهش های اخیر، محققان توانستند تاثیر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده بر خطر چاقی را محاسبه و میزان خطر آن را برآورد کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس داده های ۳۵۸۷ نوجوان ۱۲ تا ۱۹ساله که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۶ در ایالات متحده شرکت کردند، محققان دانشگاه سائوپائولو (USP) برزیل تأثیر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در خطر چاقی را محاسبه کردند.

محققان، شرکت کنندگان در این مطالعه را بر اساس میزان مصرف غذاهای فوق فرآوری شده به سه گروه تقسیم کردند. پژوهشگران دریافتند که شرکت کنندگان با بالاترین سطح استفاده از غذاهای فوق فرآوری شده که به‌ طور متوسط  ۶۴ درصد از کل رژیم غذایی شان را شامل می شد، ۴۵ درصد بیشتر در معرض چاقی،به گزارش سیناپرس، ۵۲ درصد بیشتر در معرض احتمال وجود چربی شکمی اضافی در اطراف کمر و از همه نگران ‌کننده ‌تر، ۶۳ درصد بیشتر در معرض چاقی احشایی که چربی اضافی روی و اطراف اندام‌های شکمی از جمله کبد و روده است، مبتلا می شوند. این نتایج با بروز فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و افزایش خطر مرگ همراه است.

دانیلا نری (Daniela Neri) پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: شواهد علمی قابل توجهی در مورد نقش منفی غذاهای فوق فرآوری شده در همه گیری چاقی وجود دارد. این نتایج برای بزرگسالان بسیار به خوبی تثبیت شده است.

در جوانان ما قبلاً دریافته بودیم که مصرف این محصولات زیاد بوده و حدود دو سوم رژیم غذایی نوجوانان در ایالات متحده را تشکیل می دهد، اما تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و پیامدهای سلامتی، از جمله چاقی، وجود نداشت.

نری در ادامه گفت: به طور کلی، غذاها و نوشیدنی های فوق فرآوری شده حاوی افزودنی های شیمیایی هستند که برای جذابیت بیشتر محصولات طراحی شده اند و شامل رنگ ها، معطر کننده ها، امولسیون کننده ها و غلیظ کننده ها می شوند.

همچنین بسیاری از غذاهای فوق فرآوری شده دارای چگالی انرژی بالایی بوده و حاوی مقدار زیادی قند و چربی هستند که همگی به طور مستقیم به افزایش وزن کمک می کنند. اما حتی محصولات کم کالری مانند نوشیدنی‌های رژیمی می‌ توانند از راه‌ هایی فراتر از ترکیبات غذایی، مانند تداخل در سیگنال ‌های سیری یا اصلاح میکروبیوتای روده، به چاقی کمک کنند.

در این مطالعات از داده‌های جمع‌ آوری ‌شده با روشی به نام یادآوری ۲۴ ساعته غذا استفاده شد که در آن از افراد خواسته شد تا همه غذاها و نوشیدنی ‌های مصرف ‌شده در ۲۴ ساعت گذشته را با جزئیات، مقدار، زمان و مکان گزارش کنند. محققان همچنین از داده های آنتروپومتریک مانند وزن، قد و دور کمر استفاده کردند. 

نری گفت: کودکانی که محصولات فوق فرآوری شده را مصرف می ‌کنند، در زمانی که عادات غذایی در حال شکل‌ گیری هستند، مجال کمتری برای مصرف محصولات تازه یا غذاهای کم فرآوری‌ شده به وجود می آورند. با قرار گرفتن در معرض این غذاهای چاق کننده، کودکان و نوجوانان مستعد مشکلات سلامتی در آینده خواهند بود که بسیار نگران کننده است.

به گزارش سیناپرس، نری در انتها یادآور شد:خانواده ها به تنهایی نمی توانند مسوول کنترل این محصولات باشند و این امر مستلزم اصلاح سیستم غذایی غالب به عنوان یک کل است.

او افزود: ما باید با اتخاذ سیاست های عمومی در چندین جبهه از آموزش مصرف کنندگان فراتر رفته و استراتژی های مختلفی مانند ایجاد محدودیت برای تبلیغات و افزایش مالیات بر محصولات غذایی فوق فرآوری شده را اعمال کنیم.