شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترامپ#ایالات متحده

هشدار ترامپ درباره توافق بایدن با ایران | اسرائیل شاید مجبور به جنگ شود

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هشدار داد که هرگونه توافق جدید با ایران می‌تواند به مفهوم نابودی رژیم صهیونیستی باشد.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با انتقاد از عملکرد دولت «جو بایدن» مدعی شد که توافق دولت بایدن با ایران بدتر از توافق دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» خواهد بود و چنین توافقی می‌تواند به معنای نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رئیس‌جمهور جنجالی سابق ایالات متحده بار دیگر مدعی شد که دولت بایدن به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اجازه می‌دهد تا به حصول توافق با ایران کمک کند و در همان حال، کرملین را تحریم و با حمله روسیه به اوکراین مخالفت می‌کند.

ترامپ سپس با انتقاد از توافق سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام گفت که برجام «افتضاح» بود اما توافق جدید با ایران برای صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین همپیمانان ایالات متحده بدتر خواهد بود.

وی در این خصوص گفت: «به یک توافق وحشتناک پایان دادم اما بهتر از آن چیزی است که در صورتیکه امکانپذیر شود، آنها به دنبال انجام آن هستند...که این توافق حتی بدتر هم است. تنها چیزی که شما نگفتید این است که اسرائیل در معرض خطر بزرگی است؛ اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگی است، زیرا این یک نقشه راه بسیار سریع برای [تهران] برای داشتن سلاح هسته‌ای است.»

دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ علی‌رغم مخالفت جامعه جهانی و پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت که نه تنها این سیاست نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه ایران پس از یکسال پایبندی به تعهدات برجامی خود و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان به این توافق هسته‌ای، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای برداشت. با این حال ایران بارها تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارد و به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

ترامپ با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان کنگره با توافق هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرد که کنگره از نهایی شدن یک توافق جلوگیری کند و تصریح کرد: «این (توافق) می‌تواند پایان اسرائیل باشد».

وی ادامه داد که اگر دولت بایدن نتواند برای حفاظت از رژیم صهیونیستی اقدام کند و یا اجازه تصویب توافقی را دهد که به این رژیم آسیب وارد کند، تل‌آویو احتمالاً مجبور به دفاع از خود شود. ترامپ در این خصوص گفت: «بسیاری از مردم نیز این را می‌گویند، مگر اینکه اتفاقی بیفتد که اسرائیل مجبور به جنگ شود. وضعیت وحشتناکی است.»

وی همچنین بار دیگر جو بایدن را عامل تضعیف جایگاه ایالات متحده در جهان توصیف کرد و افزود بایدن همچنین متأسفانه به تضعیف جایگاه ایالات متحده در جهان در چندین جبهه از جمله تولید انرژی منجر شده است و توقف پروژه خط لوله «کیستون ایکس ال» آلبرتا را یکی از ضعف‌های دولت بایدن توصیف کرد.

طبق این گزارش، «شان هانیتی» مجری برنامه نیز در پی اظهارات ترامپ گزارش داد که «جیسون کنی» نخست وزیر آلبرتا اخیراً پیشنهاد کرده است که اگر بایدن به سادگی اجازه می‌داد ساخت و ساز خط لوله کیستون ایکس ال ادامه پیدا کند، خط لوله اکنون در حال حاضر نفت زیادی به ایالات متحده می‌داد.