شهر خبر

کنسولگری ایران در افغانستان ساعت ۲۲ امشب گلباران می‌شود

کنسولگری ایران در افغانستان ساعت ۲۲ امشب گلباران می‌شود

ارتباط صمیمانه با افغانستان و گلباران کنسولگری ایران در آن کشور از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بودند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ارتباط صمیمانه با افغانستان و گلباران کنسولگری ایران در آن کشور از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بودند.

در بخش اول برنامه صاحب نظر فلسفه هنر گفت: فرش در حوزه هنری و فرهنگی ایران همواره ارزش بالایی داشته و طی سال‌ها همیشه توسط ایرانیان و مردمان کشور‌های همسایه تولید می‌شده چرا که مواد اولیه آن در دسترس بوده است. سرا آغاز فرش‌های تصویری ایران نمونه‌ای ۲۰۰ ساله است که توسط فردی به نام عتیقه‌چی در دوران قاجاریه بافته شد. حاشیه این فرش هفت قسمت است که هرکدام از آن‌ها معنی و مفهوم خاص خود را دارند.

سالار حسن‌زاده ادامه داد: طراحی حاشیه اول این فرش با آب به نماد پیدایش آغاز می‌شود. سپس به حیواناتی مانند شیر می‌رسد که نشانگر سلحشوری است؛ در این بخش درگیری‌هایی بین شیر و گاو یا شیر و پلنگ به تصویر در آمده‌اند. از آنجایی که در گذشته مردم فقط دو فصل تابستان و زمستان را می‌شناختند، درگیری شیر با حیوانات دیگر نیز نشانگر آن بود که تابستان بر فصل دیگر غلبه کرده است. این امر بیانگر آن بوده است که خورشید، روزی و برکت باز برمی‌گردد و به سرزمین می‌آید.  در ادامه در طراحی آن فرش ما شاهد گیاهان هستیم که نماید برکت هستند.

این فرش به مکتب تهران تعلق داشته و تفکر فلسفی خود را داشته. در گذشته مکتب‌های فرش‌بافی مختلف با باورهای فلسفی متفاوت وجود داشتند که از آن‌ها می‌توان به مکتب مشهد، تهران، تبریز و قزوین اشاره کرد. این مکاتب به قسمت‌های شهری، درباری، روستایی یا عشایری تقسیم می‌شوند که هرکدام باری دیگر تفاوت‌های خود را دارند. فرش موردنظر ما با طوری طراحی شده که دستان‌های آن به صورت ساعت‌ گرد روایت شده. در این فرش داستان‌هایی مانند شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون، بهرام گور و حضرت سلیمان طراحی شده‌اند. این داستان‌ها در قالب مهم‌ترین صحنه‌های هر داستان به تصویر کشیده شده‌اند.

او گفت: نگارگری هنری بوده که در گذشته به صورت تخصصی انجام می‌شده است اما در روستا‌ها مردم به صورت سنتی‌تر و خارج از قالب نگارگری دست به بافت فرش‌ها و ساخت آثار هنری می‌زدند.

دکتر فلسفه هنر افزود: در طراحی فرش یادشده حدود ۳۵ حیوان به تصویر کشیده شده‌اند که نشانگر نوع زیستی ایران در گذشته بوده است. در این اثر با استفاده از رنگ‌های زرد، سفید و قرمز گذر زمان روایت شده است. توضیحات لازم درباره این فرش در قالب یک کتاب ۱۰۳ صفحه‌ای نوشته شده تا بتوانیم اطلاعات لازم از هنر فرش‌بافی ایران را به دیگران انتقال دهیم. ما نمونه‌های بسیاری از فرش‌هایی داریم که روایتگر داستان‌های خود هستند. جالب‌ترین بخش‌های فرش مورد نظر به قسمت سلیمان نبی و سلحشوری اختصاص پیدا می‌کنند که عشق ورزیدن و شجاعت را روایت می‌کنند.

در بخش دوم برنامه کارشناس روابط زوجین گفت: تعریف عشق مجموعه‌ای از احساسات است که فرد را درگیر می‌کند و سلسله‌ای از احساسات خوب و بد را به انسان انتقال می‌دهد. با درک چنین موضوعی می‌فهمیم لازمه وجود زندگی عاشقانه و خوب حضور مستمر مسائل خوب و عدم برخورد با احساسات نیست بلکه ترکیبی از این دو یک زندگی عاشقانه را شکل می‌دهد. زمانی که انسان‌ها ازدواج می‌کنند در واقع سعی دارند تمام احساسات‌شان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا بفهمند تا چه حد می‌توانند در سختی‌ها، ناراحتی‌ها یا حتی خوشی‌ها کنار یکدیگر باشند. پس از پذیرش این مرحله قدم‌های دیگر به وجود می‌آیند.

نیرسادات عبداللهی مقدم ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد عادت را به زندگی خود وارد می‌کنند و این امر باعث مرگ لذت و احساسات خوش‌آیند از بین می‌روند. برای جلوگیری از این مسئله باید نکاتی مانند بیان شفاف احساسات را رعایت کرد. یکی از راه‌های آن درک صحیح از تعاریف یکدیگر است به طوری که برای مثال اگر فردی از کم محبتی همسر خود رنج می‌برد با او صحبت کند و زبان ابراز احساسات همسرش را بشناسد.

او افزود: بیان کردن احساسات به صورت دقیق می‌تواند به زوجین بسیار کمک کند چرا که آنچه در ذهن فرد وجود دارد با چیزی که در تفکر همسرش می‌گذرد متفاوت است. متاسفانه برخی اوقات به دلیل لجبازی یا دلخوری افراد از بیان احساسات خودداری می‌کنند و این امر موجب ایجاد بن‌بست گفتاری می‌شود. در اینجا نیاز است تا ما یک شنونده فعال باشیم تا بتوانیم متوجه صحبت‌های فرد مقابل شویم. برای این کار فرد باید بدون صحبت کردن به گفتار شخص مقابل گوش فرا دهند و واکنش همزادپندارانه‌ای دهند. لازمه این کار آن است که قضاوت نکنیم و طرف مقابل را درک کنیم.

وی گفت: عشق طی زندگی شمایل خود را تغییر می‌دهد و افراد را در حالات احساس مختلفی قرار می‌دهد. اگر زوجین تعریف دقیق خود از عشق را بدانند می‌توانند جلوی بسیاری از درگیری‌ها با همسر خود را بگیرند.

کارشناس روابط زوجین اظهار کرد: موضوع بسیار مهم دیگر آن است که برخی زوجین نمی‌توانند در همه شرایط با یکدیگر صحبت کنند در نتیجه به آن‌ها نامه نگاری به صورت سنتی پیشنهاد می‌شود. با این روش افراد تمرکز بیشتری بر روی نوشتار و بیان کتبی احساسات خود خواهند داشت. افراد باید تمام درخواست‌های خود را به صورت خواهشی و با استفاده از کلماتی مانند لطفا به همسرشان بدهند و تصور نکنند که این کار شخصیت آن‌ها را کوچک می‌کند و استفاده از کلماتی که جنبه خواهش کردن دارند احساس نیاز فرد به همسر خود را نشان می‌دهد و این بیانگر ضعف نیست.

در بخش سوم برنامه کارشناس مسائل افغانستان گفت: رویداد مهم امروز آن است که تعداد کثیری از مردم افغانستان کنسولگری ایران در کشور خود را به نشانه احترام گل‌باران می‌کنند. طی ماه‌های گذشته که دولت جدید افغانستان سر کار آمده منافقین تلاش داشته‌اند تا ارتباط این کشور با ایران را از حالت دوستانه به یک تحدید تبدیل کنند.

سید محمد مهدی رضوی ادامه داد: ما از زمان انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) که گفتند اسلام مرز ندارد، درهای کشور را به روی همسایه‌های مسلمان باز کردیم تا پذیرای حضور آن‌ها باشیم. این عمل برای حفظ دین و هویت فرهنگ اسلامی صورت گرفت. امروزه آمار رسمی نشان می‌دهد که حدود ۵ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند. این افراد طی چهل سال گذشته هیچ موقع تحدید نبوده‌اند. طبق آمار نیروانتظامی نسبت جرم افغان‌ها به حضورشان یک صدم درصد است و جرائم آن‌ها نیز محدود به مواردی مانند نداشتند گواهینامه می‌شود.

وی افزود: متاسفانه منافقین سعی دارند با سوءاستفاده از رسانه فرصت فرهنگی و برادری کشور ما و افغانستان را از بین ببرند و ما طی هشت ماه گذشته شاهد این تلاش‌ها بوده‌ایم. در ابتدای فعالیت دولت جدید افغانستان شاهد بزرگ‌ شدن موضوعاتی مانند پنج‌شیر بودیم که جلوی آن گرفته شد. پس از آن در فروردین ،موج دوم  اقدامات منافقین برای درگیر کردن ملت‌ها به وجود آمد، به طوری که طی دو ویدئو شاهد حضور عظیم افغان‌ها در مناطق مختلف تهران بودیم. با گذر زمان ویدئو‌های بیشتری در فضای مجازی منتشر شد که باعث درگیری ایرانیان با مردم افغانستان در فضای مجازی شد. خوشبختانه در صحبت‌هایی که با پلیس فتا صورت گرفت توانستیم ساختگی بودن این ویدئو‌ها را تایید کنیم و همچنین چند نفر از مسئولان این فتنه اندازی دستگیر شدند. بسیاری از این ویدئو‌ها در کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان ساخته می‌شوند که باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

او ادامه داد: مدتی پیش ویدئویی منتشر شد که یک جوان با لباس کشور افغانستان در امن‌ترین نقطه کشور مرتکب عمل تروریستی می‌شود و دو فرد از روحانیان کشور که نماد ایران به حساب می‌آیند را به قتل می‌رساند. این امر واکنش‌های بسیاری را به وجود می‌آورد و دولت‌ها برای حمایت از مردم کشور خود روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند. این کار با هدف تعطیل کردن کنسولگری ایران در افغانستان انجام شد چرا که با عدم امکان ارسال ویزا ما روزانه حدود ۵ هزار مهاجر غیر قانونی خواهیم داشت.

کارشناس مسائل افغانسان گفت: حضرت آقا همانند امام(ره)  فرمودند که ایران خانه دوم مردم افغانستان است. شواهد نشان داده که افغان‌ها در بسیاری از موارد که ایران نیاز به همراهی داشته با ما همکاری کرده‌اند. برای مثال زمانی که حضرت امام (ره) می‌خواستند از نجف به ایران اعلامیه بفرستند، تنها بانوان طلبه‌های افغانی حاضر به انجام چنین کاری می‌شدند و اعلامیه‌ها را تا مشهد با خود حمل می‌کردند تا به دست مبارزان انقلاب برسانند. در مبحث دفاع مقدس ما نزدیک ۲ هزار شهید اهل افغانستان داریم. یا در بخش سازندگی ما شاهد پیش‌قدمی اهالی افغانستان هستیم. در بحث دفاع از حرم نیز حضرت آقا می‌فرمایند افغان‌ها خود را فدای ایران کردند. در مقابل ایرانی‌ها نیز در کنار افغان‌ها بودند.

سید محمد مهدی رضوی اظهار کرد: افغان‌ها از تمامی امکانات ایرانی‌ها می‌توانند استفاده کنند و زندگی مشابهی با ما داشته باشند. آن‌ها هزینه آب و برق یکسانی با مردم ایران در کشور دارند. برای مثال کشور ایران به دستور رهبری به صورت رایگان کودکان افغان بدون مدرک را آموزش داد و این امر در یک سال برای بیش از ۱۴۰۰ کودک صورت گرفت.

او افزود: من به تازگی از افغانستان برگشتم و می‌توانم به جرات بگویم که تمامی افغان‌ها به نوعی با ایران در ارتباط بودند و به کشور ما به عنوان تکیه‌گاه اسلامی نگاه می‌کنند. آن‌ها به دلیل پیشرفته بودن ایران احترام ویژه‌ای به ما دارند و حتی در شرایط اخیر نیز با ما همراه بودند. متاسفانه به دلیل آن که کار رسانه‌هایی مانند شبکه بی‌بی‌سی فارسی و افغانستان اینترنشنال بزرگ‌کردن موارد منفی علیه ایران است ما تنها شاهد انتشار ویدئو‌هایی چالش‌ برانگیز هستیم. یقینا این شبکه‌ها موضوعات مربوط به گل‌باران کردن کنسولگری در ساعت ۱۰ امشب را به این صورت پوشش نخواهند داد.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع ارتباط ایران و افغانستان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ آلاء خامه‌یار و میلاد شیران با سالار حسن‌زاده، دکتر فلسفه هنر، نیرسادات عبداللهی مقدم، کارشناس روابط زوجین و سید محمد مهدی رضوی، کارشناس مسائل افغانستان به گفت و گو نشستند.

انتهای پیام