شهر خبر

سی‌ان‌ان: دموکراسی به سبک غربی در حال فروپاشی است

سی‌ان‌ان: دموکراسی به سبک غربی در حال فروپاشی است

ایرنا نوشت: تحلیلگران عرصه بین المللی معتقدند نظم نوین جهانی که دموکراسی به سبک غربی را ترویج می دهد اکنون ازیک سو توسط ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه و ازدیگرسو توسط عوامل داخلی درآمریکا و خیزش جناح های سیاسی عوام گرا به سبک ترامپ در اروپا، آسیب پذیر و با خطر فروپاشی مواجه است.

تارنمای خبری سی ان ان با پرداختن به این مطلب به قلم «استفان کالینز» (Stephen Collinson) و با نگاهی بر اوضاع سیاسی حاکم بر جهان، نوشت: اکنون وضعیت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی ویکتور اوربان در مجارستان، اوضاع بغرنج اقتصادی ناشی از تورم در آمریکا که جو بایدن را باوجود در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در شرایط دشوار مواجه ساخته و از دیگر سو حمله نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین، دموکراسی غرب را در خطر نابودی و فروپاشی قرار داده است.

سی ان ان در تحلیل خود از شرایط کنونی اروپا و آمریکا نوشت: موج تازه ای از عوام گرایی (پوپولیسم) افراطی که از مشکلات اقتصادی، خصومت با مهاجران و جنگ فرهنگی خود را تغذیه می کند، دموکراسی های مهم حاکم در برخی از کشورهای جهان را از یک سو از درون به چالش انداخته و درهمین حال، روسیه وحشیانه ترین حمله به نظم لیبرال غرب در دهه های اخیر را موجب شده است.

قدرت گرفتن جناح های سیاسی رادیکال در آمریکا و اروپا

تحلیلگر این مقاله در تارنمای خبری سی ان ان می نویسد: در فرانسه، آمریکا، مجارستان و هرجای دیگر از جهان به نظر می رسد که هسته های «میانه رو» سیاسی چه درجناح های راست و جناح های چپ درحال از دست دادن عرصه به گروه های رادیکال هستند.

سی ان ان نوشت: تنها ۱۷ماه پیش بود که یک کهنه سیاستمدار آمریکایی به نام جو بایدن توانست سد راه دونالد ترامپ، اقتدارگرایی که خود را سردمدار یک جنگ صلیبی پوپولیستی می دانست، شود، اما با این وجود، جمهوری‌خواهانی هستند که همچنان در حال و هوای ترامپ به سر می برند و بسیاری از آنها دروغ‌های مخرب وی را درباره تقلب در انتخابات برای جلب نظر هواداران مورد تایید و تصدیق قرار دادند؛ اکنون این حزب با چنین رویکردی، در خیال تصرف مجلس نمایندگان و احتمالا مجلس سنا در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو کنگره آمریکا است.

تارنمای خبری سی ان ان درادامه می نویسد: این عده مشکلات اقتصادی حاکم بر آمریکا همچون افزایش بهای سوخت و تورم که جو بایدن بواقع قادر به مهار آن نیست را ابزار وارد کردن فشار بر حزب دموکرات در انتخابات پیش رو و تاثیر گذاری بر رای دهندگان آمریکایی به کار بسته اند.

خطر راست افراطی در فرانسه

تحلیلگر سیاسی این شبکه خبری می نویسد: در فرانسه امانوئل مکرون که خود را نماد تکنوکرات ها می داند، در دوهفته پیش رو، نبردی دشوار با رقیب انتخاباتی خود مارین لوپن دارد، رقیب و نامزد راست افراطی که دارای مواضع ضد مهاجرت، ضد اسلام و طرفدار پوتین است را باید متوقف سازد.

مجارستان و روی کار آمدن یک ترامپ اروپایی

سی ان ان نوشت: با پیروزی چشم گیر ویکتور اوربان و تثبیت مقام نخست وزیری مجارستان، فردی که بلای آزادی مطبوعات، رهبران اتحادیه اروپا و ارزش های دموکراتیک شناخته می شود، اکنون جناح های سیاسی حامی ترامپ در اروپا، پیروزی را بدست آوردند که موجب مسرت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.

آسیب پذیری دموکراسی غرب

تحلیلگر سی ان ان درادامه این گزارش نوشت: ادامه استیلای ترامپ بر حیات سیاسی حزب جمهوریخواه، پیروزی ویکتور اوربان در مجارستان، تقلای امانوئل مکرون در فرانسه برای پیروز شدن بر مارین لوپن و ورود دوباره به کاخ الیزه طی دوهفته پیش رو، همگی نشان از در خطر و آسیب پذیر بودن دموکراسی غرب دارد، در عین حال مداخله پوتین در انتخابات قبلی ریاست جمهوری آمریکا که به نفع ترامپ تمام شد، نشانگر این درک است که سیاستمداران سنتی نیز قادر به حل مشکلات مردم نیستند.

تقسیم جهان به هواداران و مخالفان دموکراسی

«نیکلاس دونگان» (Nicholas Dungan) پژوهشگر ارشد از اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» درباره وضعیت کنونی جهان به سی ان ان گفت: تعرض پوتین به اوکراین باعث تقویت بی سابقه غرب شد که از زمان جنگ سرد چنین همبستگی وجود نداشت اما جهان امروز بین کشورهایی که مدافع حاکمیت قانون و دموکراسی بوده و دیگر کشورهایی که برای پایان بخشیدن به آن تلاش می کنند؛ تقسیم شده است.

311311