شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عتبات#مسئولیت#رفاه#زائران

گلایه زائران عتبات از خدمات دهی ضعیف/ مسئولیت تامین رفاه کربلایی‌ها با چه کسی است؟

گلایه زائران عتبات از خدمات دهی ضعیف/ مسئولیت تامین رفاه کربلایی‌ها با چه کسی است؟

آغاز سفر زیارتی عتبات برای علاقه مندان پس از 2سال وقفه با موافقت ستاد ملی کرونا در آذرماه آغاز شد پس از این وقفه 24 ماهه تحول هایی از جمله تغییر نرخ این سفرها باتوجه به نوسانات نرخ ارز ایجاد شد و قیمت این سفر زیارتی افزایش قابل توجهی داشت اما این امر مانعی بر سر راه عشاق الحسین نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آغاز سفر زیارتی عتبات برای علاقه مندان پس از 2سال وقفه با موافقت ستاد ملی کرونا در آذرماه آغاز شد پس از این وقفه 24 ماهه تحول هایی از جمله تغییر نرخ این سفرها باتوجه به نوسانات نرخ ارز ایجاد شد و قیمت این سفر زیارتی افزایش قابل توجهی داشت اما این امر مانعی بر سر راه عشاق الحسین نشده است علاوه براین دیگر شرکت شمسا مسؤولیت اعزام کاروان ها را بر عهده نداشت و این امر به دفاتر زیارتی واگذار شد که آنان به علت عدم تجربه کافی در این زمینه با مشکلات مختلفی ازجمله  نامناسب بودن زمان پرواز تا هتل‌ها و تغذیه مواجه شدند.

با توجه به اینکه زوار برای یک هفته از این سفر زیارتی مبلغی نزدیک به 10میلیون تومان هزینه می کنند بروز مشکلاتی از قبیل نامناسب بودن نظافت هتل ها، ارائه خدمات ناکافی، پایین بودن کیفیت غذا، جابجایی هتل، دور بودن محل اقامت از حرم های مطهر، برنامه ریزی نامناسب در زمان سفر، عدم دسترسی مسئولان حج و زیارت برای پاسخگویی به شکایات و ... کام زوار الحسین را تلخ می کند.

کاروان کربلا

طبق گفت و گویی که با برخی زوار داشتیم متوجه شدیم که هرچه تعداد مسافران بیشتر می شود به علت عدم مدیریت صحیح ارائه خدمات نیز نزول پیدا می کند این درحالی است که تعداد کاروان داران با سابقه حج و زیارت برای مدیریت کردن شرایط کم نیست اما سوال اینجاست که چرا کیفیت سفر عتبات بهبود پیدا نمی کند که هیچ بدتر هم می شود! 

زائر امام حسین (ع) جایگاه خاصی نزد خدواند دارد محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می آمد. گفتم: چقدر فضیلت دارد، حضرت فرمودند: هر کس امام حسین علیه السلام را زیارت کند از روی اشتیاقی که به او دارد، خدا برایش هزار حج مقبول و هزار عمره مبرورة و اجر هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه دار و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب هزار بنده آزاد کردن که مراد از آن رضای خدا باشد، می نویسد. 

بنابراین نباید با گفتن جملاتی چون هرکه سختی بیشتر کشد ثواب زیارتش بیشتر می شود اشتباهات موجود را در برابر آنان توجیه کرد.

حرم امام علی

گفته شده است که نمایندگان حج و زیارت در شهرهای مقدس عراق حضور دارند و بر روند خدمات‌رسانی به زائران نظارت دارند. البته در روزهای پایانی سفرهای نوروزی عتبات، بسیاری از زائران کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت معتقد بودند که نه تنها ناظر به هتل محل اسکان آنها مراجعه نکرده، بلکه کسی هم پاسخگوی مشکلات زوار نبوده است این در حالیست که در گذشته اعزام زائران به عتبات، در هر کدام از شهرهای زیارتی محلی برای مراجعه و گزارش مشکلات بود و در همان سفر به مشکلات زوار رسیدگی می‌شد اما اکنون برخی استان‌ها و دفاتر زیارتی از نبود نظارت کافی سوءاستفاده کرده و به فکر سودجویی از زائران هستند.

این روش چندماهی است که در پیش گرفته شده و از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام شده که بازه زمانی ۶ ماهه برای این امر در نظر گرفته شده است. بر همین اساس قرار است تا سفرهای زیارتی تا اوایل خردادماه با همین روند ادامه می یابد و در صورت بروز مشکل احتمال تغییرات در آن وجود دارد.

اکنون چون نظارت دقیقی بر اعزام‌ها و خدمت به زائران وجود ندارد، بسیاری از دفاتر خودمختار عمل کرده این در حالی است که انتظار می‌رفت برای اجرای این شیوه نوین، بدون درنظر گرفتن اشکالات اعزام‌های گذشته، حداقل از تجربه شرکت شمسا استفاده و از نکات مثبت آن الگوبرداری می‌شد. چرا که اکنون به جای اینکه یک شرکت مدیریت را بر عهده داشته باشد، هر استان مدعی شده و ۳۰ استان به عنوان مدیر اعزام هستند!

ضریح امام حسین

 اما باید در نظر داشت که این نوع خدمات‌رسانی در شأن زائر ارباب نیست و مسئولان باید بیش از گذشته برای رفاه زائران تلاش کنند و امکانات مطلوب تری برای آنها فراهم سازند.

این موارد باعث شده تا افراد به سفر های انفرادی روی آورده و باتوجه به اینکه امسال اولین ماه رمضانی است که در ایام کرونا زوار امکان سفر به کربلا را داشتند شاهد افزایش تعداد کاروان هایی که خارج از چهارچوب سازمان حج و زیارت فعالیت دارند بوده ایم.

 

انتهای پیام