شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#نظام بانکی

تاکید رئیس جمهور بر اصلاح نظام بانکی کشور/ زمینه تأسیس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا فراهم شده است

تاکید رئیس جمهور بر اصلاح نظام بانکی کشور/ زمینه تأسیس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا فراهم شده است

رئیس جمهور در جلسه با جمعی از استاتید و محققان اقتصاد اسلامی، با اشاره به عملکرد نگران کننده بانک‌ها و اهمیت اصلاح نظام بانکی کشور گفت: اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار برنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی اخیرا در جلسه‌ای با جمعی از استاتید و محققان اقتصاد اسلامی که در در نهاد ریاست‌‌جمهوری برگزار شد با اشاره به عملکرد نگران کننده بانک‌ها عنوان کردند که نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود و این گونه جلسات باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی منجر شود.

رئیس جمهور گفت: جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شود. سعی شود با آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به‌صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامه‌های قبلی تدوین شود.

وی افزود، مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد، همچنین تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونی‌ها اولویت دولت است.

زمینه تأسیس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا فراهم شد

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راه‌حل پیشنهاد شود؛ گفت: اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانک ها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود.

آیت الله رئیسی گفت: قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی(ع) یک بانک بدون ربای قرض‌الحسنه به‌نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الآن زمینه برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم است. ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.

رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی با بیان اینکه پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ارایه شود‌، گفت: سازوکارهای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به‌سمت تولید پیشنهاد شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده‌های مختلف است این سند ارایه شده است که نقد و تقویت شود.

تاکید رئیس جمهور بر تقویت تعاونی‌ها

ایرج توتونچیان، یکی از اساتید حاضر در جلسه اخیر رئیس جمهور در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: رئیس جمهور از اساتید حاضر درجلسه پیشنهاد داد که طرح عملیاتی به دولت ارائه دهند و ایشان تاکید کردند تمام این صحبت‌هایی که درباره گرفتاری‌ها و مشکلات مطرح می‌کنید، در جریانش هستیم.

وی ادامه داد: در این جلسه من گفتم حتی اگر بگوییم بانک‌ها ربوی عمل نمی‌کنند، تمام آثار نکبت‌بار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کرده‌ایم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانش‌بنیانی قرار دهد، وارد سفته‌بازی شده است؛ باید از سفته‌بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره‌وری پول، بهره‌وری کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی‌رود، راه علاج ریشه‌کنی بهره و سفته‌بازی است.

وی افزود: وجود برخی از عناصر لیبرال در سند تحول دولت و رها کردن علوم دانشگاهی باعث شده تا شرایط بد اقتصادی تشدید شود. من به دولت پیشنهاد کردم که از اساتید اقتصادی اسلامی برای تدوین برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

توتونچیان درباره نکات مطرح‌شده از سوی رئیس جمهور گفت: علاوه بر اینکه رئیس جمهور از اساتید اقتصاد اسلامی درخواست کرد از کلی‌گویی پرهیز کنند و طرح عملیاتی ارائه دهند،  گفت که اتاق فکر اقتصاد اسلامی در دولت تشکیل می‌شود. این اتاق فکر می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های دولت کمک کند. حتی او به اساتید اقتصاد اسلامی پیشنهاد داد که مطالب به صورت طرح به دولت ارائه شود و دولت از آن استقبال می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت و رئیس جمهور هم با نظر ما اساتید اقتصاد اسلامی موافق بود که باید نظام بانکی اصلاح شود و بسترهای لازم برای تأسیس بانک‌های بدون ربا فراهم شود. همچنین رئیس جمهور بر ضرورت تقویت تعاونی‌ها تأکیداتی را داشت و معتقد بود که بدون تعاونی‌ها نمی‌توان به توسعه دست یافت و تعاونی‌ها بخشی از اقتصاد اسلامی است.

انتهای پیام