شهر خبر

محققان چینی می گویند؛

«تای چی» در حالت نشسته در بهبودی بازماندگان سکته مغزی موثر است

«تای چی» در حالت نشسته در بهبودی بازماندگان سکته مغزی موثر است

یک مطالعه جدید نشان می دهد انجام «تای چی» در حالت نشسته برای بازماندگان سکته مغزی فوایدی مشابه با توانبخشی استاندارد به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، تای چی شامل یک سری حرکات آهسته دست‌ها، بازوها، گردن، پاها و هسته مرکزی بدن همراه با تنفس عمیق است. محققان یک روند مداوم تای چی ابداع کردند که بازماندگان سکته مغزی می‌توانند در حالت نشسته انجام دهند.

«جی ژائو»، نویسنده اصلی از دانشگاه طب سنتی چینی یوننان در چین، می‌گوید: «تای چی به عنوان نوعی ورزش در چین سابقه طولانی دارد. ما حرکات تای چی را برای افرادی که دارای ضعف یا فلج جزئی اندام هستند اصلاح کردیم. این حرکات به گونه‌ای طراحی شده است که شرکت کنندگان بتوانند با کمک دست سالم، دست دیگر خود را حرکت دهند.»

مطالعه جدید شامل ۱۶۰ بزرگسال با میانگین سنی ۶۳ سال در چین بود که اولین سکته مغزی ایسکمیک خود را در شش ماه گذشته تجربه کرده بودند و هنوز حداقل از یک دست استفاده می‌کردند. سکته مغزی ایسکمیک سکته مغزی ناشی از مسدود شدن جریان خون در مغز است.

نیمی از شرکت کنندگان در یک برنامه تای چی نشسته و نیمی در یک برنامه ورزشی توانبخشی استاندارد سکته مغزی که شامل حرکات توصیه شده اندام فوقانی بود (گروه کنترل) اختصاص داده شدند.

این مطالعه نشان داد که پس از سه ماه، بیماران در گروه تای چی از نظر قدرت دست و بازو، دامنه حرکتی شانه، کنترل تعادل، علائم افسردگی و فعالیت‌های روزانه بهبودی برابر یا بیشتر نسبت به گروه کنترل داشتند.

به گفته ژائو، «یافته ها نشان داد که تای چی نشسته گزینه‌ای مؤثر برای بهبود تعادل، هماهنگی، قدرت و انعطاف پذیری بازماندگان سکته مغزی است.»

تای چی نشسته را می‌توان روی صندلی یا ویلچر تمرین کرد و بسیار راحت است زیرا می‌توان آن را در خانه انجام داد. این برنامه تقریباً هیچ هزینه‌ای برای تمرین ندارد و به تجهیزات خاصی نیاز نیست.

ژائو گفت: «به احتمال زیاد لازم است افراد تا بیش از ۱۲ هفته به تمرین تای چی نشسته پایبند باشند تا اثرات طولانی مدت مفیدی داشته باشند.»